Elbilforeningens ladespalte: Hvorfor går det så sakte på hurtigladeren?
I nybilannonser er det gjerne rekkevidde og ladefart som er innsalgsargumenter. Men når du skal hurtiglade første gang, lever ikke farten opp til forventningen. Hvorfor ikke?
Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.
Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading.
I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har. Les tidligere spørsmål han har svart på her:
Dagens spørsmål:
Når jeg hurtiglader opplever jeg sjelden den ladehastigheten som ble oppgitt i annonsen. Betyr det at noe er galt med bilen min?
Lade-Lars svarer:
Det er sjelden en feil med bilen som gjør at det går treigere enn forventet ved hurtigladeren.
Tallet som oppgis som ladehastigheten til en elbil, er en makshastighet og ikke en gjennomsnittshastighet.
Et batteri vil ikke motta en jevn effekt gjennom hele ladeøkta. Selv under optimale forhold vil effekten være høyest tidlig i ladeøkta, særlig dersom batteriet har lite strøm igjen når du starter hurtigladingen.
Deretter vil effekten gradvis synke jo nærmere man er fulladet batteri. Når batteriet er rundt 70-80 prosent av fulladet, vil effekten dale merkbart. Dette skjer for å sikre lang levetid på batteriet ditt.
Da er det ofte like greit å stoppe ladingen, for å spare tid.
Opplever du likevel at det går urimelig sakte, har vi noen huskeregler til deg.
Spesielt i kulda i vinterhalvåret vil man merke at hurtigladingen går saktere.
Det kommer av at et kaldt batteri ikke tar til seg strøm like raskt. Da må batteriet gjerne varmes opp noe før det kan ta imot effekt man lett oppnår i sommerhalvåret.
For optimal effekt bør temperaturen i batteriet ligge på 20 grader eller mer. Det kan selvfølgelig bli en utfordring i en norsk vinter.
Derfor har de fleste nye elbiler som selges her til lands fått mulighet til å varme opp batteriet før du kommer til ladestasjonen, såkalt forvarming.
I noen biler kan du aktivere det manuelt, mens andre tar seg av det automatisk når du velger en ladestasjon som reisemål i bilens kartsystem.
Dette hjelper betraktelig på ladehastigheten vinterstid, og det kan du lese mer om i denne artikkelen fra Elbilforeningens siste vintertest:
Har du ikke mulighet til å forvarme batteriet, er det en god idé å vente med å lade til du har kjørt en stund. Etter hvert får du opp batteritemperaturen gjennom kjøringen.
Og kommer du på hytta med lite strøm og trenger å hurtiglade – ikke spar det til neste morgen når batteriet er blitt kaldt.
Et iskaldt batteri kan ta timevis å få fulladet – selv på hurtiglader. Så er du avhengig av hurtiglading, lad før du ankommer hytta.
Et siste tips er å tenke over hvilken lader du velger, dersom du har flere alternativer å velge mellom, så klart.
Selv om du varmet opp batteriet og velger en lader som kan levere makseffekten bilen tåler, kan det hende at du må tåle lavere effekt likevel.
Hvis laderen har to uttak som benyttes samtidig, må man ofte dele denne effekten på to. Det kan bety at en lader på 150 kW vil kunne gi maks 75 kW til hver bil dersom det er to biler som deler på strømmen.
Heldigvis har mange av de nyeste laderne muligheten til å dele effekten mer rettferdig utfra bilenes behov, såkalt lastbalansering. Det betyr at om en bil bare trenger noe kapasitet, blir resten av kapasiteten tildelt bilen som trenger det.
Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.