Henter inspirasjon fra Norge:
Brasils største by har fått egen laderett for elbilister

STORT POTENSIALE: Det er en stor bilpark som skal elektrifiseres i São Paulo i årene framover. Laderetten som akkurat er vedtatt gjør det lettere å velge elbil. Foto: Thomas Haug/Norsk elbilforening

Laderett i borettslag og sameier var viktig for elbilister i norske byer da den ble vedtatt på Stortinget i 2017. Nå får elbilistene i São Paulo glede av den samme rettigheten.

Laderetten trådte i kraft 19. februar, da byens guvernør Tarcísio de Freitas signerte loven. Den ble opprinnelig vedtatt av parlamentet i desember i fjor.

Dette betyr at elbilistene i byen har retten på sin side hvis de ønsker å installere ladeboks på sin parkeringsplass.

Forbrukerorganisasjonen for elbilister, ABRAVEi, kaller loven for en milepæl for elektrifiseringen av den brasilianske bilparken.

I følge det internasjonale energibyrået IEA var elbilandelen i nybilsalget i Brasil på omkring 2 prosent. Det er et betydelig hopp fra årene før.

Bykjernen i São Paulo har et innbyggertall på 12 millioner – mange bor i store leilighetsbygg og har egen parkeringsplass.

Å løse ladeutfordringene for elbilister i storbyene er helt avgjørende for at brasilianske forbrukere velger elbil.

Inspirert av Norge

Vedtaket i São Paulo er i følge ABRAVEi tydelig inspirert av den norske laderetten Stortinget vedtok i 2017.

Laderette kan du lese mer om her.

Både i 2024 og 2025 var representanter fra ABRAVEi på besøk i Norge for å høste erfaringer.

LÆRTE MER OM LADING: Clemente Gauer og Rogerio Markiewicz fra ABRAVEi besøkte Norge i april 2024. Dette er fra et bedriftsbesøk hos ASKO. Foto: Jamieson Pothecary/Norsk elbilforening.

Gjør det vanskeligere å nekte

Den brasilianske loven slår fast at elbilister bosatt i leilighetsbygg har rett til å installere ladeboks på sin parkeringsplass.

Bygningseierne kan fortsatt sette tekniske standarder og regler for hvordan kostnadene skal fordeles, men loven gjør det betydelig vanskeligere å nekte elbillading uten begrunnelse.

«Vi ønsker å regulere dette på en trygg og god måte», sa parlamentsmedlem Antonio Donato Madormo i debatten. Han har vært en av pådriverne for den nye laderetten.

Assisterende generalsekretær Petter Haugneland var en av representantene fra Norsk elbilforening som møtte parlamentsmedlem Madormo i São Paulo i juni 2025.

Laderett i borettslag og sameier var ett av temaene på møtet.

PÅDRIVER FOR ELEKTRIFISERING: Madormo, nummer to fra venstre, har vært en av pådriverne for laderetten som nå er innført i São Paulo. På bildet er han sammen med Clemente Gauer fra ABRAVEi (nummer to fra høyre) og representanter fra Norsk elbilforening, Petter Haugneland (første fra venstre) og Thomas Haug. Foto: Thomas Haug/Norsk elbilforening.

Myteomspunnet debatt

Brasil har de siste årene slitt med at debatten om elektrifisering av transporten er dominert av myter, spesielt om brannfare.

Etter oppfordring fra ABRAVEi kastet Elbilforeningen seg høsten 2025 inn i debatten.

Appellen fra Christina Bu gikk viralt i Brasil:

Elbilforeningen sendte video-appell til Brasil:

Satte fyr på elbildebatt – video gikk viralt

I september i fjor skrev også tidligere klimaminister Ola Elvestuen (V) en kronikk i den brasilianske avisen O Estadão de São Paulo, der han oppfordret Brasil om å satse på elbilpolitikk og ikke la myter dominere debatten.

SKRIBENT I BRASIL: Tidligere klimaminister delte gledelige erfaringer fra Norge. Foto: Norsk elbilforening.

Engasjementet fra Elbilforeningen og en norsk politiker har altså gitt resultater. Elbilister i São Paulo kan kreve å få sette opp hjemmelader i sin leilighetsgård.

Les også