Elbilforeningen sendte video-appell til Brasil:
Satte fyr på elbildebatt – video gikk viralt

HÅNDSREKNING GIKK VIRALT: Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu spilte inn en videohilsen på engelsk for å dele våre erfaringer med brasilianerne. Du kan se videoappellen fra Christina Bu og Elbilforeningen lenger ned i artikkelen. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Myten om elbiler som brannfarlige begynte å ulme blant reguleringsmyndigheter i Brasil. Så spilte Elbilforeningen inn en liten video som raskt fikk bein å gå på …

Elbilutviklingen i Brasil er fremdeles i sin spede begynnelse, men også der har det begynt å skje ting.

Derfor har også Brasil sin egen elbilforening, ABRAVEi, som jobber for å hjelpe brasilianske elbilister og samtidig få fart på utviklingen,

Altså omtrent som Elbilforeningen har jobbet i Norge, faktisk i nærmere 30 år.

Norsk elbilforening har også bistått blant andre ABRAVEi med rådgivning i oppstartsfasen og delt av våre erfaringer, siden de sannsynligvis vil støte på mange av de samme utfordringene som vi har møtt underveis.

Vi i Elbilforeningen mener det er viktig å bidra til at elektrifiseringen skyter fart også i andre land, siden klimagassutslippene er en global krise som hele verden må løse.

Mer om dette og vårt internasjonale arbeid kan du lese her:

Norsk elbilforening jobber også internasjonalt:

Eksporterer norsk elbilsatsing

Samme myte blusser opp i nye land

Noen av utfordringene Elbilforeningen har kjempet med, har vært elbilmyten om at elbiler er mer brannfarlige enn fossilbiler, selv om det motsatte faktisk er tilfellet.

Så fikk vi høre at nå var de samme argumentene – basert på den samme og beviselig feilaktige brannfaremyten – var i ferd med å få fotfeste hos reguleringsmyndigheter i Brasil.

En følgefeil av dette, som også vi i Norge har måttet kjempe med nebb og klør for, er retten til å sette opp elbillading for beboere i borettslag og sameier, der brannfare typisk var et av motargumentene.

Norges første rene elbilverkstedkjede åpnet:

Vil kutte kostnader og forlenge livet til elbilen

Selv om ingenting foreløpig er vedtatt, svirret det masse rykter om at myndighetene planla et påbud om sprinkleranlegg på alle innendørsparkeringer – dersom ladebokser skulle settes opp.

Det var da den brasilianske elbilforeningen spurte oss i Norsk elbilforening om vi kunne gi dem noe de kunne bruke for å overbevise myndighetene i delstaten São Paolo.

Dermed bestemte Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu seg å spille inn en videohilsen om våre erfaringer i Norge.

Du kan se videoappellen fra Christina Bu og Elbilforeningen her:

VIDEOAPPELL: Christina Bu henvendt til både Brasils elbilforening og brasilianske reguleringsmyndigheter.

Takknemlig for håndsrekning fra Norge

Samtidig begynte ryktene om reguleringer og krav til sprinkleranlegg også å dukke opp i brasilianske medier – og i mellomtiden ble det kjent at det ikke bare var rykter.

Forslaget til retningslinjer er nå lagt fram.

Dette forslaget innebærer at selv om det bare er én ladeboks i et garasjebygg, må sprinkelanlegg settes opp over alle parkeringsplassene i bygget.

Samtidig strømmer innvendingene inn om at elbiler og ladere brukes som brekkstang og syndebukk for sikkerhetsutstyr som for lengst burde vært satt opp uansett – uavhengig av bilene som parkerer der er elbiler eller fossilbiler.

Hvis retningslinjene blir vedtatt i sin nåværende form, vil det i så fall bli svært kostbart for brasilianske elbilister, og utgjøre et stort hinder for å få fart i elbilutviklingen i landet.

Derfor er lokale elbilforkjempere nå takknemlige for håndsrekningen fra Norsk elbilforening:

– Videoen deres kunne ikke ha kommet på et bedre tidspunkt. Den normaliserer elbiler og tydeliggjør at sikkerhetstiltak er et universelt tema, ikke et tiltak som må til på grunn av elbiler, skriver for eksempel Clemente Gauer, som også er engasjert i ABRAVEi.

Han påpeker også at retningslinjene som nå er ute, «heldigvis» inneholder flere tekniske blundere, som vil gjøre det enklere for Brasils delstater å fatte egne, mer vitenskapelig baserte beslutninger.

ABRAVEi har også enn så lenge klart å utsette tidspunktet for når retningslinjene trer i kraft.

Bli medlem i dag!

Og videoen gikk viralt …

Videoen ble spilt inn i Oslo for noen uker siden, og i den forteller Bu hvordan elbiler er integrert inn i dagliglivet, «safely and successfully».

Hun påpeker også man i Norge ikke gjør noen forskjell for elbiler og fossilbiler i garasjeanlegg med lading, og nevner at vi her faktisk har lovfestet rett til å sette opp lading i sameier og borettslag.

Dessuten inviterer hun brasilianske myndigheter til Norge for å med egne øyne se hvordan vi her har løst potensielle problemstillinger de selv ta stilling til.

Appellen fra Bu ble sendt til ABRAVEi, som postet den i sine kanaler.

Deretter ble den raskt plukket opp og repostet i sosiale medier av blant annet den brasilianske elektrifiserings-influenseren Felipe Vasconcelos Negraes, som har over en million følgere.

postet han sitt eget innlegg, der han også la inn Christina Bus appell, som nå var blitt dubbet til portugisisk.

Innlegget har til nå fått 3000 hjerter, over tre hundre kommentarer og over hundre delinger.

Ikke verst for en liten bønn fra Norge om elbillading under tak og det å holde seg til fakta når man skal beslutte noe, og ikke frykt og myter – eller hva?

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Mer om seiglivede brannmyter i utlandet?

Les også denne artikkelen:

Norsk brannekspert bistår med erfaringer:

Slukker brannmyter i Latin-Amerika

Les også