Hopp til innhold

Pilotprosjekt i Trondheim: Bruker elbiler som powerbank

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

PILOTPROSJEKT I TRONDHEIM: Men i løpet av de neste årene kan såkalt toveislading bli en del av hverdagen for elbilister i hele Norge.

Elbiler bidrar ikke bare til utslippsfri transport. Nå tester Trondheim ut powerbank-potensialet.

Elbilbatterier kan balansere kraftnettet, ta effekttopper, kutte energikostnader og redusere behovet for nettutbygging.

Nå kan enkelte elbilister i Trondheim benytte strøm lagret i elbilen til annet bruk, for eksempel når spotprisen er ekstra høy – eller eventuelt selge den videre til andre.

Dette er en del av et nytt pilotprosjekt i trønderhovedstaden, der løsningene og erfaringene man høster i sin tur vil deles kostnadsfritt videre med andre kommuner.

Christina Bu om betydningen av norske elbilisters motiver:

Elbilister – en gjeng gjerrigknarker med null interesse for klima?

En del av EU-storsatsing

Initiativet i Trondheim involverer kommunen, bildelingstjenesten Zipcar, et lokalt energiselskap, eiendomsselskaper, en leverandør av energihandelsløsning og teknologiselskapet ABB, som blant annet produserer hurtigladere.

Pilotopplegget inngår i satsingen på såkalte plussbyløsninger i Trondheim.

Trønderhovedstaden har nemlig fyrtårnstatus i EU-prosjektet «+Cityxchange» (leses som «Positive City ExChange»), hvor målet er å vise hvordan bydeler kan bli energipositive.

Det betyr at de gjennom året etter hvert har som ambisjon å forbruke mindre energi enn det som lages lokalt.

Her kan du se en filmsnutt Trondheim kommune har laget om plussby-prosjektet:

Elbilbatteriet som ekstra ressurs

Det nye pilotprosjektet skal demonstrere hvordan batteriet i elbiler kan være en ekstra ressurs utover den allerede opplagte verdien: å bidra til utslippsfri transport i samfunnet.

I to av bydelene som er med i plussbyprosjektet, Brattøra og Sluppen, er det derfor installert ABB-ladere som både lader elbilen og leverer strøm tilbake til nettet

Altså såkalt toveislading, også kjent som «Vehicle-to-Grid» eller bare V2G.

Elbilen blir dermed en powerbank som kan bidra til balansering av kraftnettet og til å kutte effekttopper.

MED PÅ TRONDHEIMSPROSJEKTET: Bildelingstjenesten Zipcar.

– Toveislading viktig for morgendagens energisystemer

– Stor kred til Trondheim kommune for å kjøre dette banebrytende pilotprosjekt. Vi ser fram til et fortsatt fruktbart samarbeid og er stolte over det vi hittil har oppnådd i plussbyprosjektet sammen med kommunen og andre partnere, sier administrerende direktør Per Erik Holsten i ABB i Norge i en pressemelding.

– Bilen som powerbank kan få stor betydning for morgendagens energisystemer, nettutvikling og forsyningssikkerhet når det skaleres opp.

Toveisladerne på Brattøra og Sluppen er integrert med et overordnet energistyringssystem fra ABB, som også er koblet til kraftnettet, sentrale driftskontroller i bygninger og andre strømforbrukere i bydelene – for å optimalisere energiflyten.

En handelsløsning for kjøp og salg av strøm er også en del av den tekniske løsningen.

– Det er utrolig givende og spennende å få være del av et nybrottsarbeid som dette. Toveislading vil bli viktig framover med langt flere elbiler i markedet, sier prosjektleder for plussbyprosjektet i Trondheim kommune, Bjørn Ove Berthelsen.

Elbilforeningen med ny medlemsfordel:

Enklere lading på farten med Ladeklubben

Foreløpig forbeholdt bildelingskunder

Foreløpig er det bare medlemmer av bildelingstjenesten Zipcar som kan benytte seg av toveisladingen.

– Zipcar har siden høsten 2020 levert bildelingsløsninger til Obos-medlemmer og beboere i Trondheim, og er med som eneste tilbyder av bildelingsløsninger i +City Exchange-prosjektet, sier Donald Hayes.

Han er daglig leder i Avis Norge, som står bak Zipcar-bildelingstjenesten.

– Vi ser at kundene stadig blir mer bevisste på innvirkningen de har på verden rundt seg, og vi mener bildeling spiller en viktig rolle i fremtiden for miljøvennlige reiser.

Ikke mer komplisert for brukerne

Berthelsen i Trondheim kommune mener samarbeidsprosjektet bidrar til å «varme opp» vanlige folk til fenomenet toveislading.

– Nå får jo brukere av delte elbiler gjennom Zipcar muligheten til å finne ut at V2G-ladere og -lading ikke er annerledes eller mer komplisert sett fra brukerperspektiv enn en «vanlig» lader/wallbox.

– Vi i Trondheim kommune har tro på at toveis elbilladere blir mer og mer vanlig i årene fremover, og at de vil bli viktige med tanke på å utnytte lokalt tilgjengelige energiressurser på en langt mer effektiv og bedre måte.

Hedda Hosås (20) fra Voss kjører elektrisk rally:

Fikk debuten i Saudi-Arabia

Et slags kinderegg

– På relativt kort sikt ser vi for oss at elbilister kan både balansere eget strømforbruk og effektuttak gjennom V2G, og at eiere av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur kan kjøpe energi og effektutjevning fra elbilister via V2G, fortsetter Berthelsen.

Han mener teknologien er et slags kinderegg som kan bidra til det grønne skiftet og økt bærekraft.

Det skjer ved å bidra til å løse nåværende eller kommende flaskehalser i kraftnettet med dynamisk balansering, samtidig som elbileiere har mulighet for å bruke eller selge egen strøm når spotprisene er høye.

– Men kanskje det beste av alt: Som del av et EU-prosjekt kan vi dele løsninger og erfaringer kostnadsfritt med andre kommuner og offentlige instanser, påpeker Berthelsen i pressemeldingen.

PS: For tiden er det bare Nissans elbiler, Hyundai Ionic 5 og KIA EV6 som opprettholder batterigarantien når batteriet lader ut via toveisladere. Det er ventet at flere bilprodusenter vil tilby dette framover. Dette vil få stor betydning for utrullingen av og mulighetene for V2G.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!