Hopp til innhold

Mini Recharged: Bygger om britisk klassiker til elektrisk versjon

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KLASSIKER MED NY INNMAT: Minien så dagens lys i 1959. Nå får eiere i Storbritannia muligheten til å bygge om bilene sine til elektrisk drift.

Den klassiske Minien så dagens lys i 1959. Nå får den nytt liv med batteri i stedet for bensin.

Mini Recharged heter satsingen som skal gi den klassiske lille kjerra nytt liv med elektriske krefter i bilens originale innpakning.

En dedikert gjeng med entusiaster på Mini-fabrikken i Oxford forener nå fortid med nåtid og fremtid når klassiske Mini-er konverteres til elektrisk drift.

Idéen ble født allerede før lanseringen av elektriske Mini Cooper SE i 2019, ifølge en pressemelding fra den norske importøren BMW Norge.

På bilutstillingen i New York året før, viste man frem «Classic Mini Electric», et unikt og nøye restaurert eksemplar av den klassiske Mini Cooper, der den opprinnelige motoren var erstattet av en elektrisk motor.

Reaksjonene var så positive at et dedikert team på Mini-fabrikken i Oxford jobbet videre med prosjektet.

Lager biler til mekanikerutdanning:

Vil bli den første som tjener penger på elbilproduksjon i Norge

Nå lanseres muligheten for Mini-eiere i Storbritannia.

– Mini Recharged passer sømløst inn i merkets fremtidige strategi, som også inkluderer sirkulær økonomi. Ingen nye biler skal produseres, men høyt elskede og eksisterende biler får en form for nytt liv, heter det i meldingen fra importøren.

Med arven i behold

Varsom håndtering av den historiske originalen er en viktig del av konseptet. Derfor gjøres kun reversible endringer på bilens konstruksjon under ombyggingen.

Bensinmotoren til hver bil blir behørig merket og lagret. Dermed er det også mulig å sette bilen tilbake til sin opprinnelige stand på et senere tidspunkt.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Snøføyke, holke – og en liten tur i grøfta

Etter ombyggingen, får bilen sine krefter fra en elektrisk motor på 90 kW. Det skal holde til en akselerasjon fra null til hundre på rundt ni sekunder, altså langt kjappere enn bilen ville klart med sin originale bensinmotor.

Høyspentbatteriet kan lades med en effekt på opptil 6,6 kW. Kapasiteten er ikke angitt, men forventet rekkevidde anslås til rundt 160 kilometer.

Mini Recharged-programmet blir kun tilgjengelig for biler i Storbritannia, ifølge BMW Norge, som ikke har informasjon rundt pris for ombyggingen.

Test av Mini Countryman Cooper S E All4: Elektrisk i kulda?

Helt elektrisk fremtid

Mini leverte 302.114 nye biler globalt i 2021, en oppgang på 3,3 prosent fra 2020. I Norge valgte mer enn hver tredje Mini-kunde en elektrisk versjon av bilen.

Minis elektriske kjernefamilie vil i løpet av de neste årene inkludere en ny tredørs-modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet.

Fra 2030 og utover vil Mini kun lansere elektriske modeller.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!