Hopp til innhold

Norges største byggevareaktør skal bli utslippsfri i 2030: Bygger sitt eget ladenettverk

UTSLIPPSFRI FREMTID: Byggevaregiganten Optimera bygger sitt eget hurtigladenettverk for å tilpasse overgangen til elektriske kjøretøy. Her er en utgående fossil lastebil flankert av den splitter nye elektriske semitraileren og en av ni elektriske kranbiler. Optimera har som mål å være en karbonnøytral virksomhet innen 2030.

Byggvare-selskapet Optimera satser stort på bærekraftig transport: Et eget hurtigladenettverk og splitter nye elektriske semitrailere og kranbiler.

– Vi er helt avhengig av gode, raske og tilgjengelige ladeløsninger for å kunne levere den logistikken kundene våre skal ha.

Det sier logistikkdirektør i Optimera, Geir Erik Dahl – og der ligger mye av grunnen til at selskapet like godt bygger sitt eget ladeanlegg.

– Det offentlige tilgjengelige ladenettet er per dags dato ikke godt nok egnet. Derfor bygger vi det selv, uttaler logistikksjefen i en pressemelding.

Eget støtteprogram til etablering av ladeinfrastruktur:

Enova vil speede opp elektrifi­seringen av tunge kjøretøy

Ladekapasitet på 184 kW

Optimera er Norges største byggevareaktør, og har investert mer enn 10 millioner kroner i ladeanlegg ved sentrallageret i Vestby og seks andre regionale lagre.

Selskapet er nå i full gang med å elektrifisere sin transportflåte – og nye elektriske semitrailere og kranbiler er på vei inn, ifølge selskapet.

Hurtigladerne som er utviklet og bygd av Optimera, har en kapasitet på 184 kW per lader.

Selskapet har også satt i gang bygging av en egen trafostasjon, som skal sikre tilstrekkelig kapasitet til sin økende elektriske transportflåte.

125.000 LEVERINGER: Optimera er Norges største byggevareaktør med 125.000 leveringer til byggeplasser fra sine 10 logistikklagre spredd utover hele Norge. Den helt nye 40 tonn tunge elektriske semitraileren på bildet er en Volvo FH Electric. Den har en ytelse på 490 kW og rekkevidde på opptil 300 kilometer.

Nytt elektrisk flaggskip

Optimera har også fått på plass sitt helt nye flaggskip, den 40 tonn store elektriske semitraileren Volvo FH Electric.

– Den nye helelektriske semitraileren fra Volvo markerer starten på en ny og enda mer miljøvennlig byggevaredistribusjon i Norge. Nå er infrastrukturen på plass hos oss. I løpet av det neste drøye året vil mange nye store helelektriske nyttekjøretøy komme, sier Dahl.

ELEKTRISKE LOVNADER: Det kommer mange nye elektriske nyttekjøretøy i løpet av det neste drøye året, ifølge logistikksjef i Optimera, Geir Erik Dahl. Her poserer han foran den nye elektriske semitraileren fra Volvo.

Primært skal den nye semitraileren bli brukt til transport av byggevarer i Oslo-regionen. Batteriet på 540 kilowattimer har en oppgitt rekkevidde på 300 kilometer.

Regjeringens ladeplan for tungtransport er klar:

Skal sikre et nett­verk av lade­stasjoner for store kjøretøy 

Flere elektriske tilskudd på vei

Optimera har i dag ni elektriske kranbiler som supplerer forsyningslagre rundt i Norge. Tre nye er allerede i bestilling og skal være på plass i løpet av 2023, ifølge Dahl.

ELEKTRISK KRANBIL: I dag har Optimera ni elektriske kranbiler. Den elektriske kranbilfamilien utvides med tre nye medlemmer i løpet av året.

Selskapet bremser derimot litt på innkjøpspolitikken rundt anskaffelse av flere elektriske semitrailere. Optimera ønsker å opparbeide seg praktiske erfaringer med semitraileren fra Volvo før de går til innkjøp av flere.

Men målet er fortsatt klart: Optimera skal drive karbonnøytralt innen 2030.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Forpliktet til å nå målet om å ha en karbonnøytral virksomhet innen 2030

I tillegg til et tydelig utslippsfritt mål for 2030, skal alle nye innkjøp være nullutslippslastebiler allerede fra neste år.

Fra 2024 skal Optimera slutte å gjøre avtaler med fabrikanter som ikke leverer elektriske kranbiler. De 100 kranbilene som utgjør kjerneflåten til selskapet i dag, skal være helt karbonnøytrale i 2030.

– Dette er store investeringer for oss, men vi er hundre prosent forpliktet til å nå målet om å ha en karbonnøytral virksomhet innen 2030. Da kan vi ikke fase inn nye tyngre kjøretøy som bruker fossilt drivstoff.

Så fort nødvendig ladeinfrastruktur er på plass og det rent praktisk kan gjennomføres, skal det være et krav om elektriske drivlinjer på alle kjøretøy, ifølge selskapet.

LADER VED LAVERE EFFEKT OM NATTEN: Om natten lader lastbilene ved anleggets depotladere. Her vil maks ladehastighet være 22 kW.

Normallader over natten

Om natten lader lastebilene med vanlige 22 kW-ladere, og vil både bidra til å løse ladelogistikken – men vil også gi batteriene lengre levetid grunnet mindre hurtiglading.

Hurtigladerne brukes hovedsakelig mens kjøretøyene lastes opp med nye varer.

Optimeras logistikksjef peker på ladekapasiteten langs veinettet som den foreløpige akilleshælen. For å unngå at lastebilene blir stående i ladekø, vil selskapet altså benytte seg av sine egne ladeløsninger ved nære leveranser.

Men dette holder ikke i lengden, mener Dahl i Optimera:

– Samtidig er vi fremover også helt avhengige av en offentlig tilrettelagt ladeinfrastruktur – for å kunne benytte elektrisk transport også for de lengre rutene.

Svenske Einride skal hjelpe PostNord med utslippskutt:

Satser elektrisk – snuser på selvkjøring

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også