Hopp til innhold

Cadillac Sollei: Sikter mot Rolls Royce

HELT KREM: Navnet Sollei, er sammensatt av sol og leisure (fritid på godt norsk). Vogna er enorm og Cadillac ønsker nok at den skal konkurrere om de samme kundene som Rolls Royce. I følge dem selv er Maybach litt i billigste laget. Alle foto: Cadillac

«Big is better», later til å være slagordet for Cadillacs elektriske satsing. Bilene skal være dyre og eksklusive.

Cadillac hadde sin storhetstid på begynnelsen av nittenhundretallet. De var innovative og hadde høy kvalitet på bilene.

Så kom en periode der produktet var gjennomsyret av billigere deler fra General Motors. Og på begynnelsen av 2000-tallet, skulle de plutselig bli kjøreglade og spreke BMW-konkurrenter.

De siste årene har de hatt størst suksess med den enorme SUV-en Escalade.

Fortsatt fokus på SUV

Escalade blir også straks tilgjengelig i elektrisk versjon med et helt eget karosseri, som får tilleggsbetegnelsen IQ. Den er 5,7 meter lang og 1,93 meter høy, og skal gå 725 kilometer takket være et batteri på 200 kWt.

I tillegg vil bilen ha 350 kW ladehastighet og 750 hestekrefter. Altså et skikkelig beist.

SVÆRING: Cadillac Escalade IQ antas å bli en viktig bil. Den får nesten dobbelt så stor batteripakke som de noe mindre modellene.

Lyric er en SUV som straks er på markedet. Den er fem meter lang, 1,63 meter høy og går 500 kilometer takket være et batteri på 105 kWt. Den har 190 kW ladehastighet og yter 500 hester.

EUROPA-AKTUELL: Lyric vil sammen med Optiq bli tatt inn av Cadillac Europe. Bildet er tatt i Stockholm.

De får også «billig-bilen» Optiq. Også en SUV, men bare 4,82 meter lang og 1,65 meter høy. Med en rekkevidde på 482 kilometer fra et batteri på 85 kWt, som har 150 kW ladehastighet.

MELLOMKLASSE: Dette er muligens bilen for deg dersom du vil ha en familiebil som skiller seg fra mengden. Spesifikasjonene ligger litt bakpå i forhold til biler i dette segmentet i dag.

Ultra-luksus

Det er ikke lenge siden Cadillac viste flaggskipet Celestiq, en skapning som ikke ligner noe annet.

FOR DE FÅ: Celestiq er en lang kombi med ekstrem luksus. Den skal håndbygges i få eksemplarer.

Bilen kan best forklares som en kjempesvær upraktisk kombi, med håpløs bagasjeromsåpning, lite bagasjeplass og et lite bagasjerom. Den har en prislapp på 350.000 dollar, før du har spesifisert den.

LEKKER: Med litt godvilje, har den elementer som ligner litt på Maybach 6 Concept fra 2017.

Her ønsker nemlig Cadillac at kundene skal velge detaljer selv og bilen blir såpass spesiell at det bare vil bli produsert 100-150 stykker i året … om noen vil ha den.

Over 15.000 har svart:

Derfor er Norge verdens beste land for elbil

Batteripakka blir på 111 kWt og skal gi deg opptil 50 mils rekkevidde. Dimensjoner vet vi dessverre ingenting om, men at den passer best inn i bybildet er det ingen tvil om.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kabriolet

Den nyeste skapningen later til å være kabriolet-versjonen av den samme bilen, men har foreløpig navnet Sollei Concept. Her kan du lese pressemeldingen fra Cadillac.

NAKEN: Det skjer litt av hvert i kanten på hekken, ellers er det lite ekstra pynt.

Det er en romslig fireseter med enorme dimensjoner, og passasjerene i baksetet har individuelle liggestoler, en svær vinkjøler og egen skjerm mellom setene.

Cadillac hevder at Sollei langt på vei blir en håndbygget bil. Fargen på konseptet kalles Manila Cream, en farge som ble brukt på biler i 1957 og 1958.

HISTORIEN: Cadillac er kjent for store kabrioleter. De har trukket frem noen storheter i midtkonsollen.

Men de går ikke samme vei som nylig viste Bugatti Tourbillion, med analoge instrumenter, laget på samme måte som de dyreste klokkene i verden.

Minst 200 kW ladeeffekt stadig vanligere:

Disse bilene lader raskt

Cadillac går heller for «vegg til vegg» 55-tommers skjerm og så få knapper som mulig, med fare for at det kan se gammelt ut allerede om få år. De tar det igjen med rikelige detaljer i tre og klare henvisninger til tidligere tiders sprelske interiørfarger.

WOW: Amerikanerne er kjente for å velge sprelske farger i interiøret, hvert fall på 1950- og 60-tallet.

Stofftaket er enormt, og bilen ser om mulig ennå mer spektakulær ut med taket på.

Om den kommer i produksjon og hvor mange som skal bygges årlig, vet vi foreløpig ingenting om. Men det er generelt flott å se at Cadillac prøver å komme tilbake til det de en gang var, et skikkelig luksusmerke.

Så får vi se om det holder til å matche Rolls Royce.

LEKKERT: Den ser nesten bedre ut med taket på. Kunne vi fått en coupe please?

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også