Nå går den danske regjeringen inn for billigere elektriske biler og flere andre elbilfordeler – og vil stanse fossilbilsalg fra år 2030.
Andelen solgte elbiler er svært lav i Danmark sammenlignet med her hjemme, men elbilfordelene er da også langt færre. I fjor ble det
bare solgt 698 elbiler i Danmark – og den samlede bestanden er i dag på rundt 9.000 elbiler. Til sammenligning ruller det nærmere 180.000 elbiler på norske veier.
Det har vært mye frem og tilbake de siste årene når det gjelder danske myndigheters elbilpolitikk. Kanskje mest tilbake, skal vi tro danskene selv.
I april skrev vi om hvordan
73 prosent av danskene i en spørreundersøkelse mente at politikerne bør gjøre en innsats for å fremme salget av elbiler med tanke på å redusere CO2-utslippene.
Nå ser det imidlertid ut til at den danske regjeringen har lyttet til folket, i hvert fall ligger det an til at flere elbil-insentiver snart kommer danskenes vei.
I dag ble det nemlig kjent at
regjeringen går inn for en rekke elbilvennlige tiltak i en større klimaplan den så smukt har kalt «Sammen for en grønnere fremtid», som er et ledd i ambisjonen om å gjøre Danmark CO2-nøytralt innen år 2050.
Dette foreslår regjeringen:
* Elbiler skal få lov til å kjøre i kollektivfeltet i landets største byer – men det blir til syvende og sist opp til hver enkelt kommune å gi tillatelse til dette.
* Elbiler under 400.000 danske kroner slipper registreringsavgift i 2019 og 2020.
* 80 millioner kroner settes av til utbygging av hurtigladestasjoner.
* Regjeringen
foreslår garantert parkeringsplass i byområder for eiere av elbiler og oppladbare hybridbiler for å lokke byfolk til elbilkjøp.
* Kommunene skal få friere rammer til å gi null- og lavutslippsbiler rabattert parkering.
* Skattefradrag på 30.000 kroner i året for «grønne firmabiler» i en avgrenset periode.
Vil stoppe salg av fossilbiler
Allerede da Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen talte under Folketingets åpning i forrige uke, kom det signaler om klimaplanen som ble kjent i dag:
– Om 12 år vil vi stoppe salg av nye bensin- og dieselbiler. Og om 17 år skal hver eneste nye bil være en elbil eller en annen form for nullutslippsbil. Det betyr at i 2030 vil det være over en million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark, sa Rasmussen fra talerstolen, gjengitt av danske TV2.
Dette skjedde i samme uke som det danske Klimarådet presenterte sin rapport basert på livsløpsanalyser for elbiler og fossilbiler (
som vi har skrevet en egen artikkel om her), hvor de konkluderte med at Danmark på sikt burde gjøre nettopp det regjeringen nå på sikt legger opp til.
Bybusser CO2-nøytrale i 2020
Under lanseringen av klimaplanen ble det også kjent at regjeringen går løs på flere områder for å redusere landets klimautslipp og forbedre luftkvaliteten, for eksempel vil nye boligeiere bli tvunget til å fjerne gamle forbrenningsovner dersom de er fra før år 2000.
Men det er i transportsektoren de store tiltakene ligger, og i tillegg til punktene over innebærer regjeringens klimaplan blant annet dette:
* Vrakpanten for dieselbiler fra 2005 og bakover heves fra 2.200 til 5.000 kroner.
* I tillegg til at ingen nye bensin- og dieselbiler skal selges etter 2030, skal også hele taxinæringen skal være fossilfri innen samme år.
* Fra 2035 skal også salg av hybridbiler være historie i Danmark.
* Allerede i 2020 skal bussene i danske byer være CO2-nøytrale, og i 2030 skal ingen bybusser avgi luftforurensning.
* Det innføres miljøsoner i Danmarks fem største byer med skjerpede utslippskrav til lastebiler, busser og varebiler.
* Klimavennlig asfalt skal rulles ut på statsveinettet.