Hopp til innhold

Nå vet vi prisen på Xpeng G9: Denne får du fra 608.500 kroner

FØRST TIL MØLLA: Bestiller du i år, får du madrass på kjøpet. Hengerfestet som trekker 1.500 kilo får du med uansett.

Xpeng G9 kommer til neste år med akkurat det mange nordmenn vil ha: En stor SUV med god plass. Nå vet vi prisen på både bakhjulstrekkeren og firehjulstrekkeren. Men du må vente lenge.

XPENG G9 er en stor og romslig bil.

Med en lengde på nesten 4,9 meter, en bredde på 1,94 og en høyde på 1,67, byr G9 på et bagasjerom som svelger opptil 660/1576 liter (pluss frunk på 71 liter).

FØRSTE DATA: Sjekk vårt førsteinntrykk av Xpeng G9 i denne videoen.

Xpeng melder om stor interesse og etterspørsel på sitt nye flaggskip.

De meddeler i dag at salget begynner nettopp i dag, altså 19. desember.

Det betyr i prinsippet at de ikke er med på gratismoroa uten moms og vektavgift.

To versjoner

Xpeng G9 lanseres i Norge med to versjoner og under ser du prisene som annonseres:

Sistnevnte er utstyrt med 21 tommers hjul, mens RWD Long Range er

Dette er priser uten verken moms eller vektavgift, noe vi vet kommer.

Men bilen veier «bare» 2.350 kilo, og vi har regnet ut at vektavgifta blir ca. 23.250 kroner. Billigste versjon får etter våre beregninger en moms på ca. 17.000 kroner, og den dyreste 31.000 kroner.

Prisen blir i så fall 608.470 kroner for RWD og 678.500 for AWD Performance.

NORGESVENN: Med 4,9 meter lengde og ok tilhengervekt, mener Xpeng at G9 har det som skal til for å vinne nordmenns hjerter.

Få madrass på kjøpet

De som bestiller før jul vil i stedet få en spesiell gave med på kjøpet:

Bilen er innredet som en underholdningskupé, som kan gjøres om til soverom om natten, og de som blir G9-kunder i 2022 får med den nye selvoppblåsbare madrassen (Sleeping Kit) til en verdi av 8900 kroner inkludert.

Dermed kan bilen benyttes til overnatting for to personer når baksetet er lagt ned og forsetene skjøvet fram.

Les saken under for masse info om bilen:

Xpeng-flaggskipet G9 med norgespremiere i dag – sjekk video og bilder:

Slik er den – vi har kjent og følt

utstyrt med 19 tommers hjul som standard.

LEKKERT: Xpeng følger siste mote. Null knapper, dobbel midtkonsoll og svære skjermer.

Full pakke

Den dyreste er rask. 0-100 km/t ned mot 3,9 sekunder og en toppfart på 200 km/t for AWD-versjonen.

551 hestekrefter sørger for et saftig dreiemoment på hele 717 Nm.

Standardutstyrsnivået er høyt, med funksjoner som elektrisk innfellbart hengerfeste med hengervekt på 1500 kg, rammeløse dører med soft-close-teknikk, varme i alle seter og ventilerte forseter.

Videre er oppvarmet frontrute, oppvarmet ratt og parkeringsassistent med 360º-visning inkludert i den lange listen over standardutstyr.

AWD OG TAKLAST: G9 krysser av på det meste av hva mange nordmenn etterlyser. Det blir spennende å se hvordan bilen er i praksis. G3 og P7 har klare mangler.

AWD Performance har tokammer luftfjæringsunderstell.

I tillegg kan du bestille «Premium Cockpit Kit» til 39.990 kroner. Da får du nappa-skinnseter med massasje i fire av dem og lengdejusterbare sitteputer i både fører- og baksetene.

Da får også forsetepassasjeren «stressless» med fotskammel. Videre inkluderer pakken et lydanlegg med 18 høyttalere fra Dynaudio.

LUKSUS OG MASSASJE: Går du for «Premium Cockpit Kit», får du liggestol og massasje i fire seter.

Må vente lenge

Ladeeffekten er på opptil 300 kW, som er best på elbilmarkedet i dag. Det gjenstår riktignok å se i praksis om bilen når denne ladehastigheten.

I første omgang vil G9 kun være tilgjengelig for salg fra Xpengs showroom i Bjørvika i Oslo, og de første kundebilene kommer til Norge høsten 2023.

Test av Xpeng P7 RWD:

Ikke helt i mål

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også