Hopp til innhold

Xpeng-flaggskipet G9 med norgespremiere i dag – sjekk video og bilder: Slik er den – vi har kjent og følt

NORGESPREMIERE I DAG: Xpeng G9 er verdens raskeste masseproduserte el-SUV, sier Xpeng selv. Ladefarten skal i hvert fall være i toppklasse, uten at vi er i nærheten av å få testet den ennå.
Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Dette er flaggskipet som skal sette Xpeng skikkelig på kartet i Norge. Nå har vi endelig fått se og føle på den.

Endelig er Xpeng G9 i Norge. Riktignok er dette bare en førseriebil, så alt er ikke nødvendigvis på stell.

Men nok til at det har kjørt et eksemplar i Norge en stund for å sjekke hvordan den funker i et av Europas viktigste markeder.

Uten at vi skal omtale oss som Xpeng-xperter, har vi i dag fått utforske Xpeng G9 litt under dagens norgespremiere.

Nedenfor får du våre inntrykk så langt. Se også videoen vi har laget øverst i denne artikkelen.

NORGESVENN: Under fem meter, med skiboks og hengerfeste, vil dette være en bil som kan skli rett inn i Norges hjerter. Vi er spente på å få kjøre den.

Stor familiebil

Kineserne har det travelt med å erobre verden med store SUV-er. Dette er den fjerde i Norge fra verdens største land.

Xpeng har med sin G9 moderert seg litt i størrelse, og er med sine 4,89 meter i lengde og 1,94 bredde omtrent på samme størrelse som BYD Tang og Audi e-tron.

Xpengs årlige Tech Day:

Letter på sløret om flyvende elbil

Man skal vokte seg for å si at dette kan bli en favoritt i Norge, men blir prisen rett, og den får lov til å trekke noe særlig på tilhengerfestet, kan dette bli interessant for mange.

HENTET FRA KINA: De norske bilene lar vente på seg, men vi får en forsmak på hva vi har i vente. Blant annet heldekkende lysstripe i hekken.

– Jeg tror du vil bli imponert når du får se og bli kjent med spesifikasjonene på bilen, sier pressesjef i Xpeng, Knut Arne Marcussen til elbil.no.

Han mener modellen skal konkurrere med de beste.

Vi gjetter at det gjelder blant annet teknikk, utstyr, lading og prestasjoner – og at prisen nok vil havne på et langt hyggeligere nivå enn for eksempel nevnte e-tron.

TO ETASJER: Xpeng har videreutviklet looken på kjørelysene, og bak det store feltet for lysene ligger det også utstyr for selvkjørende teknologi.

Fet design

Bilen har i hvert fall den mest vellykkede designen av de kinesiske bilene til nå.

Stilig og harmoniske linjer, men samtidig heller ikke noe som stikker seg særlig frem. Kort overheng på front og et solid overheng bak, gir en silhuett som kan minne om Range Rover.

Familiesignaturen med lave hovedlykter er der, men for første gang stemmer det visuelt også.

DETALJER: Vi liker det vi ser. Det er plenty med fine detaljer på bilen.

Vi vet foreløpig ingenting om lysteknologien. Vi har ikke sett snurten til LED Matrix eller lignende på P7, for eksempel.

Men sammen med lysene finner du Lidar-sensorer i Kina-versjonene, noe som hinter om selvkjørende teknologi. Disse sensorene får vi ikke her i Norge.

Xpeng må i hvert fall med G9 prestere på et langt høyere nivå enn P7 gjør i dag.

Les testen av den modellen i lenka under.

Test av Xpeng P7 High Performance:

Bra på mye, men …

TIDENES STØRSTE: Både Porsche, Mercedes, Hongqi, Honda og Voyah tilbyr mye skjerm til passasjeren, men ingen så stor som denne. Her har du alle rettigheter.

Skjermtroll

Inni kan de fleste trives. En egen liten instrumentskjerm til føreren og en svær skjerm for multimedia for både fører og passasjer.

Dette er kanskje den mest vellykkede så langt, når man først skal ha en flytende skjerm foran seg.

Vil du ikke ha fettmerker på skjermen, kan faktisk opp til fire personer gi talekommandoer samtidig via fire soner. Men foreløpig dessverre bare på engelsk.

COPY-PASTE: Tesla var først ute med doble ladeplater og det er såpass genialt at Xpeng nesten har kopiert det. Her lades bare den til venstre.

To ladeplater for mobil à la Tesla er også på plass. Det er gledelig å se at de har valgt å beholde knapper på rattet.

Danske Dynaudio står for lydopplevelsen, men det later til at de dropper høyttalerne i nakkeputa.

MORE IS MORE: Passasjeren kan legge seg bakover og heve leggene. Hyundai og Nio har noe av det samme. Er dét noe du har savnet?

Gode seter

Forsetene har alle fasiliteter på plass. Det vil si varme, kjøling, massasje og til og med skammel for forsetepassasjeren.

Selv i baksetet har man justering av ryggen, uttrekkbar setepute, justerbart sete for maks bagasjeplass eller benplass – og all luksusen man finner foran.

Muligheten til å justere forsetene bakfra har man også sørget for.

KONGELIG: Du sitter høyt med uttrekkbar pute (i luksusversjonen) og justering av seteryggen.

Romfølelsen sikres med panoramatak, som visstnok skal ha fått dobbel isolasjon og som skal blokkere inntil 99,9 prosent av UV-strålene. Panoramataket er standard.

Takisolasjonen kommer i tillegg til god lydisolering av kupeen. Xpeng hevder å ha målt kupestøyen ned til lave 56 dB i 80 km/t. Det er i så fall veldig bra.

Alt trukket i skinn. Til og med langt nedover sidene og under rattet. Ikke resirkulert her, altså. Selv Polestar har innsett at skinn kan være like bærekraftig som resirkulerte oljeprodukter. Det blir fortsatt spist kjøtt, så hvorfor ikke bruke skinnet.

ARMLENE: Under armlenet har du et lite rom, samt koppholdere i front.

200 km på fem minutter

Riktig fort kjører den ikke, for her snakker vi altså om ladefart.

Bilen er bygget på 800 volt arkitektur, i likhet med Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5.

Foreløpig er det Nio ES8 som er raskest med rekkevidde via sine tre powerswap-stasjoner, som bytter hele batteripakka og dermed sørger for opp til 100 mil på fem minutter når de får batteriene på 150 kWt.

Sjekk videoen om Nios batteribyttestasjon her, der vi tar tiden:

I praksis vil imidlertid det nye flaggskipet til Xpeng lades like raskt. Den skal visstnok kunne lades med opptil 480 kW.

Det får vi ikke testet i Norge, fordi det ikke finnes ladere med denne kapasiteten. Derfor har de foreløpig begrenset maks effekt til 300 kW og vil øke etter hvert som tilbudet finnes.

G9 blir tilgjengelig i tre utgaver. En rimelig versjon med bakhjulstrekk og to firehjulstrekkere. Den sistnevnte med alt utsyr.

Batteriet er på 98 kWt. Bakhjultrekkeren har foreløpig en oppgitt rekkevidde på 570 kilometer. Firehjulstrekkerne vil trolig få en rekkevidde på 520 kilometer.

Det er ikke best i klassen, men konkurransedyktig.

Skal kunne lade nok til 30 mil på fem minutter:

Raskere enn bensinpumpa

STORT: Dette er en ren femseter. Du får verken flatt gulv eller skiluke, men romslig er det. Hele 660 liter.
NEDFELT: Og da blir det, nettopp, enda romsligere. Xpeng leverer også skreddersydd madrass, hvis du heller vil kaste ut bagasjen og sove der.

551 hester

G9 finnes med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift – og med to batteripakker.

I Norge får vi modellen 650X Performance. Den har firehjulsdrift og største batteripakke, som er 98 kWt.

Motoren foran yter 175 kW (238 hk). Motoren bak 230 kW (313 hk).

Til sammen har du 405 kW (551 hester) og 717 Nm som nærmest skal kaste familien fra stillestående til 100 km/t på 3,9 sekunder. Det er intet annet enn imponerende.

Noe av det har vekta æren for. Den veier «bare» 2.360 kilo. Absolutt godkjent i denne størrelsen.

ELEKTRISK: Bakseteryggene betjenes med knapper fra bagasjerommet og du kan senke bilen på luftfjæringen for å få lavere lasteterskel.

Xpeng hevder dette er verdens raskeste masseprodusert SUV, og glemmer glatt både Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E GT og ikke minst Tesla Model X Paid.

Sistnevnte gjør samme øvelse på 2,6 sekunder.

ROMSLIG: Under selve gulvet er det også litt plass.

Den norske importøren XBO holder foreløpig tett om priser, men du må regne med at den bikker godt på feil side av den varslede momsgrensa.

Får den en pris tilsvarende Skoda Enyaq, kan den likevel fort bite fra seg på salgsstatistikken.

FRUNK: Man blir nesten imponert hver gang noen har tatt seg bryet med å lage et skikkelig praktisk rom foran også. Her har du 71 liter og gummipakning, slik at man slipper et dumt lokk oppå.

Vi kan regne med å se biler her tredje kvartal 2023 og du kan bestille bilen andre kvartal.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også