Norske priser på Renault Megane E-Tech: Kan fort bli et vanlig syn på norske veier

SPENNENDE NYKOMMER: Renault Megane E-Tech kommer i tre utstyrsvarianter og kan bli en brysom konkurrent i mellomklassen.

Prisen starter på 360.000 kroner og de første bilene leveres ut i månedsskiftet mai/juni.

Mange har forventninger til Renaults nykommer, Megane E-Tech.

Den franske produsenten har vært en av elbilpionérene med storselgeren Zoe. I 2020 var det den mest solgte elbilen i Europa, med rundt 88.000 produserte biler.

Megane E-Tech er en større og mer komfortabel bil enn Zoe. Naturlige konkurrenter er VW ID.3, Tesla Model 3 og Opel Mokka-e.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Derfor bør elbiler flest ha manuell innstilling av forvarming

Skinn og britisk godlyd

Den franske nykommeren blir tilgjengelig i tre utstyrsvarianter, som er blitt tilsynelatende konkurransedyktig priset:

  • Evolution ER: 130 hk/470 km rekkevidde (WLTP) / fra 359.900 kroner inkl. frakt og levering
  • Techno: 220 hk/450 km / fra 384.900
  • Iconic: 220/450/399.900

Rimeligste versjon kommer blant annet med utstyr som aktiv nødbremseassistent, handsfree nøkkelkort, oppvarmet ratt og adaptive led-hovedlys.

Techno får blant annet støtfangerdesign med F1-inspirert spoiler foran og bak og såkalt Multisisense med fire ulike kjøremodus og justerbar stemningsbelysning.

På toppmodellen Iconic kan du blant annet boltre deg med titansorte skinnseter, elektrisk justerbare seter foran med minne- og massasjefunksjon, samt påkostet lydanlegg fra britiske Harman Kardon.

Med tanke på den relativt beskjedne prisforskjellen vil nok veldig mange gå for den mest påkostede versjonen.

Norgespremiere på Renault Megane E-tech:

Blir dette en av storselgerne i 2022?

Kommer ikke med firehjulsdrift

Felles for alle tre variantene er en batteripakke på 60 kWt, hurtigladehastighet inntil 130 kW, 440 liters bagasjerom og 12 tommers skjerm med Android-basert infotainment-system.

Renaults siste elektriske tilskudd er basert på den avanserte CMF-EV-plattformen, som den deler med Nissan og Mitsubishi.

Nissan Ariya, som også er rett rundt hjørnet, er for eksempel basert på samme plattform.

I motsetning til Ariya leveres imidlertid Megane E-Tech kun med tohjulstrekk.

Bilen bygges på Renaults Douai-fabrikk i Nord-Frankrike.

Salget i Norge åpnes 21. februar, men bilen kan forhåndsbestilles allerede nå. Planen er at de første bilene skal leveres ut til kundene i uke 22 og 23, det vil si i månedsskiftet mai/juni.

Bli medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 110 000 andre elbilister!