Regjeringens forslag kom i dag:Dette betyr revidert budsjett for elektriske kjøretøy

Regjeringen foreslo ingen store endringer i elbilpolitikken da de la fram forslag til revidert nasjonalbudsjett tirsdag.
Det var heller ikke ventet at regjeringen kom til å foreslå store endringer i dagens moms- og avgiftsopplegg for elbiler.
Finansminister Jens Stoltenberg har de siste ukene minnet om at dette kun er en revidert utgave av statsbudsjettet for 2026.
– Det er bra at vedtakene om elbilpolitikken fra i høst fast. Vi holder tempoet oppe med elektrifisering av personbilene og utslippene vil fortsette å gå nedover, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen om forslaget fra regjeringen.
Stortinget vedtok i fjor en forpliktende plan for hvordan moms på elbil skal fases inn frem mot 2028:
- I 2026 har man momsfritak på kjøpsbeløpet opp til 300 000 kr
- I 2027 vil momsfritaket gjelde for kjøpsbeløpet opp til 150 000 kr
- I 2028 blir det full moms på elbiler.
Denne innfasingen er saktere enn hva regjeringen opprinnelig foreslo, mye takket være arbeidet til Elbilforeningen. Les mer om vedtakene fra i fjor høst her:
Avgiftskutt på fossilt drivstoff sinker elektrifisering av nyttetransporten
Det var derimot knyttet stor spenning til hva regjeringen kom til å foreslå om avgiftene på flytende drivstoff.
Stortinget vedtok før påske å fjerne veibruksavgiften på bensin og diesel, samt redusere CO2-avgiften.
Avgiftskuttene gjelder fram til 1. september. Regjeringen foreslo i dag ingen videreføring etter dette.
Det er Christina Bu fornøyd med:
– Det er svært bra at regjeringen ikke viderefører avgiftskuttene på fossilt drivstoff etter september. Videre avgiftskutt kan sabotere bedriftenes overgang til elektriske vare- og lastebiler.

Bu er bekymret for at videreføring av avgiftskuttet ville gjort det billigere for bedriftene å fortsette som før, istedenfor å gå over til elektriske kjøretøy.
Nyttekjøretøyene står for over halvparten av klimagassutslippene på veiene, og Stortinget har bestemt det kun skal selges nullutslippskjøretøy innen 2030.
– Nå er det viktig at budsjettpartene fortsetter jobben og vedtar flere virkemidler for hurtigere overgang til elektriske nyttekjøretøy, slik at vi blir mindre avhengige av dyrt fossilt drivstoff, sier hun.
Elbilforeningen foreslår å utvide bompengefritak for elektriske lastebiler fra dagens 2030 og frem til år 2035, samt at kommunene gis hjemmel til å innføre nullutslippssoner.
Foreningen mener også at en ny modell for kilometerbasert miljørettet veiprising for tunge kjøretøy bør stå på regjeringens gjøreliste.
Foreslår nullutslippskrav på bygg- og anleggsplasser
Regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett også å innføre nullutslippskrav til offentlig bygg- og anleggsarbeid.
Oslo kommune har siden 2025 krevd utslippsfrie bygg- og anleggsplasser.
Statens forslag sendes på høring i dag, og innebærer at en andel av energibruken på anleggsplasser skal være nullutslipp eller biogass.
I høringen ber regjeringen om tilbakemelding på to alternative ambisjonsnivåer.
– Det er bra at regjeringen sender på høring nye miljøkrav for bygge- og anleggsplasser. Nå gjelder det å ha både et høyt ambisjonsnivå og god framdrift, slik at man kommer i gang med utslippskuttene, avslutter Christina Bu.
Regjeringen forslag til opptrappingsplan med følgende to ambisjonsnivåer:
- 5 eller 10 prosent i 2027
- 10 eller 20 prosent i 2028
- 20 eller 30 prosent i 2029
- 30 eller 40 prosent i 2030





