Kraftig bompengeøkning for diesellastebiler:Nå er det enda mer lønnsomt å kjøre elektrisk lastebil i Oslo

Mens elektriske og biogasslastebiler kjører gratis, økte bompengene for nyere diesellastebiler med over 75 prosent ved nyttår.
Kjører du fossil lastebil gjennom en av de 83 bomstasjonene i Stor-Oslo, betaler du mye mer enn du gjorde i fjor. En passering koster nå 162 kroner i rushtiden, dersom du kjører en nyere lastebil (Euro 6). Har du en eldre lastebil (Euro 5 eller eldre), må du ut med hele 223 kroner.
Gjør elektrisk lastebil mer attraktivt
Tidligere har takstøkningen for fossile lastebiler i bomringen vært moderate, men i år har prisene gjort et hopp. Ifølge Oslo kommune skal det bidra til å gjøre det enda mer attraktivt å velge miljøvennlig.
– Utslippsfrie og biogasslastebiler har lenge hatt fritak i bomringen. Når takstene nå økes for diesellastebilene, blir det enda mer lønnsomt å velge utslippsfritt, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten i Oslo kommune.

Elektriske lastebiler og lastebiler som kjører på biogass har bompengefritak i Stor-Oslo til og med 2030. Fritaket gjelder også elektriske varebiler.
Ikke alle jubler
Norges Lastebileier-forbund er ikke fornøyd med prisøkningen. I fjor høst, da prisøkningen først ble kjent, kommenterte regionsjef J. Kristian Bjerke til Nettavisen at endringen skjer for fort.
– Det handler ikke om en motvilje, at vi på død og liv skal tviholde på dieselbilen, men det handler om en bransje som totalt mangler forutsigbarhet, og som blir skaltet og valtet med, sa Bjerke til Nettavisens journalist.
Økningen er en del av Oslopakke 3, som ble vedtatt av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune våren 2024.
– For å nå Oslos klimamål er det behov for forutsigbare lokale virkemidler, som gjør det lønnsomt å velge utslippsfrie lastebiler, sier Lunder i Klimaetaten.
Oslo langt fremme
I 2025 var 30 prosent av nye lastebiler over 12 tonn i Oslo elektriske, eller biogasslastebiler. Det er 10 prosentpoeng mer enn landsgjennomsnittet.
– Tungtransporten står for over 30 prosent av klimagassutslippene fra veitrafikk i Oslo og det er derfor viktig å ha gode tiltak for denne kjøretøygruppen, slik at utslippene går ned, sier Lunder i Klimaetaten.
Oslo kommune har også krav om utslippsfri transport i kommunenes anskaffelser og støtteprogram for lading i Oslo.





