Norske Easee lanserer ny ladeboks på ny plattform: Får skjerm og vil kunne støtte toveislading
I dag introduserer Easee sin nye laderboks Charge Max, som er klargjort for å kunne sende strøm både til og fra elbilen.
Det betyr at Charge Max-ladeboksen åpner for muligheter som eksisterende Easee-produkter som Easee Home og Easee Lite ikke har.
Ladeboksen er MID-sertifisert, det vil blant annet si at den oppfyller kravene for å selge strøm fra elbilen i en ikke altfor fjern fremtid.
Elbilladeboksen selges fra i dag både i Norge og resten av Europa – og i Norge koster den 11.995 kroner.
Nok en skjerm
MID-sertifisering er en forutsetning for allment tilgjengelige ladestasjoner i en del europeiske land, og det vil også bli et krav med en slik sertifisering for nye ladestasjoner i Norge og Norden.
Sertifiseringen innebærer også at ladeboksen må ha et display som viser hvor mye strøm som er levert.
Og skjerm, det har altså den nye Easee-ladeboksen, i motsetning til sine forgjengere.
I en pressemelding i dag skriver Easee at Charge Max er «ideell for både hjemmebruk og bedriftsbruk».
Det er fordi den ifølge selskapet skal sørge for pålitelige og transparente målinger som «møter både dagens og morgendagens ladekrav».
Skjermen skal være lettlest og lar brukerne overvåke energiforbruket og ha kontroll over kostnadene.
Derfor konkluderer Easee med at nyvinningen Charge Max «passer perfekt til firmabilister som skal kompenseres for energiutgiftene sine».
Easees norske konkurrent Zaptec har for øvrig hatt en ladeboks med MID-sertifisering ute på markedet i et drøyt år allerede på en variant av sin Zaptec Pro.
En MID-måler brukes for øvrig både for å måle forbruket som boksen har for å lade bilen og for det forbruket som eventuelt i fremtiden skulle bli levert tilbake fra bilen.
MID-måleren er derfor ikke noe som kun brukes for leveranse av strøm fra bilen. Det blir på samme måte som for strømmåleren hjemme:
Den måler både strøm som huset bruker, men måler også eventuell strøm som leveres tilbake til nettet fra overskudd fra solceller eller batterier.
Nordisk samarbeid om toveislading
Tilbake til Easees nye ladeboks:
Charge Max inngår også som en del av Easees forskning på toveis ladeteknologi, og Easee samarbeider med selskaper som Polestar, Vattenfall og Svenska Kraftnät.
– Det begynner å bli mange som nå sier at de støtter toveislading uten at man har full kontroll på hvordan dette skal gjøres. Det blir spennende å se om programvareoppgradering er tilstrekkelig til at man får til dette, kommenterer Ian Bednar, laderådgiver i Norsk elbilforening.
Easees siste tilskudd på ladeboksstammen kommer nok som et kjærkomment bidrag for selskapet.
Rogalandsbedriften har som kjent vært i hardt vær lenge etter det mange omtalte som Easee-gate – som blant annet medførte salgsforbud for to av selskapets ladebokser, og at Easee-sjef Jonas Helmikstøl trakk seg som leder av selskapet.
Så gjenstår det selvsagt å se om Charge Max vil kunne sørge for at det Stavanger-baserte selskapet når målet sitt om å selge over én million ladebokser i Europa innen 2025.