Hopp til innhold

Gjelder både Sverige og Norge: Installerte Easee-ladebokser trenger ikke feilrettes

LAD SOM FØR: Å bruke ladeboks er en enkel måte å lade trygt på. Norske sikkerhetsmyndigheter sier ingenting tyder på at de omdiskuterte Easee-ladeboksene er farlige i bruk. Foto: Easee.

Norske og svenske myndigheter er enige: Ladeboksene Easee Home og Easee Charge kan trygt stå installert uten videre tiltak.

Mandag kom en svært viktig beskjed både for Easee og for tusenvis av elbilister i en pressemelding fra svenske Elsäkerhetsverket:

Man behøver ikke gjennomføre sikkerhetstiltak på allerede installerte ladebokser av typen Easee Home og Easee Charge.

Selskapet blir derimot pålagt å rapportere inn data til svenske myndigheter.

Du kan bruke ladeboksen som før

Og norske sikkerhetsmyndigheter er altså enige. De stiller seg bak den svenske beslutningen.

I en felles melding fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) skriver norske myndigheter følgende:

«Med andre ord kan disse ladeboksene brukes videre. Bakgrunnen for vedtaket er at risikoen for alvorlige feil er så lav at det ikke er formålstjenlig å kreve at tiltak blir utført på allerede installerte ladebokser.»

DSB legger til at de har ingen indikasjoner på at ladeboksene er farlige i bruk, og kjenner ikke til hendelser der det har oppstått brann eller andre skader hos de som bruker produktet.

DSB skriver likevel: «Som bruker bør du likevel være oppmerksom på eventuelle feil med ladeboksen og rapportere dem til produsenten.»

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Easee må nå lage en prognose over forventede feil, som deretter må følges opp med rapportering av faktiske feilutfall til det svenske Elsäkerhetsverket.

Salgsforbudet for nye bokser ikke endret

Stavanger Aftenblad anslår at det i dag er rundt 120.000 Easee-ladebokser installert i Sverige, og 230.000 i Norge. Å gjennomføre utbedringer på allerede installerte ladebokser ville dermed være svært dyrt.

– Vi ser fram til å imøtekomme alle krav fra Elsäkerhetsverket og føler oss trygge på planen vi har for å få til dette, sier Martin Langeland, kommunikasjonssjef i Easee til Stavanger Aftenblad.

Nkom og DSB skriver i pressemeldingen at de har god dialog med Easee, og vil be selskapet skriftlig redegjøre for hvordan de vil følge opp krav i Norge.

Ladestasjonene Easee Home og Easee Charge har hatt omsetningsforbud i Sverige siden 14. mars 2023 på grunn av mangler ved både dokumentasjon og teknisk prosjektering.

Dette salgsforbudet gjelder fremdeles, og derfor var det ikke overraskende at selskapet i fjor høst lanserte nye ladebokser på markedet:

Positive signaler fra Easee også til eiere av gamle ladebokser:

Ny Easee-boks med overraskende funksjoner

Easee ble stiftet av Jonas Helmikstøl, Kjetil Næsje og Steffen Målgård i 2018. De hadde stor suksess, og Easees ladebokser ble på kort tid svært populære.

I 2022 produserte de 30-40.000 ladere i måneden, hadde en inntekt på 1,9 milliarder kroner og over 500 ansatte. Så kom krisen – nærmest over natten, da salgsnekten fra svenske myndigheter ble offentliggjort.

Easee-gründer Jonas Helmikstøl snakket nylig ut om krisen på Nordic EV Summit:

Den tidligere Easee-sjefen snakket ut under Nordic EV Summit:

Easee – hva skjedde, egentlig?

Les også