Hopp til innhold

Økte angivelig batterilevetiden med 70 prosent: Ekstremlading kan forlenge levetiden

ØKER LEVETIDEN: Toyota kan allerede gi deg batterigaranti på at bilen fortsatt har 70 prosent av original batterikapasitet etter 10 år, eller inntil 1 million kilometer kjørt. I fremtiden kan det kanskje bli enda bedre.

Et forskningsprosjekt konkluderer med at enkle rutiner under produksjonen kan øke batterilevetiden drastisk.

En nylig fullført studie på ladesykluser av litium-batterier, viser oppsiktsvekkende resultater ved å lynlade batteriene første gang de lades i bilen.

Forskningsresultatene finner du her.

Forskere fra SLAC-Stanford Battery Center fant ut at ved å lade litium-ion-batterier for aller første gang ved uvanlig høye hastigheter, forlenges levetiden med gjennomsnittlig 50 prosent, og maksimalt 70 prosent.

Forskningen er finansiert av Toyota Research Institute, som er eid av bilprodusenten Toyota.

Kinesiske IM Motors:

Verdens første med faststoff-batteri?

Høy ladestyrke på den første syklusen forlenger batteriets levetid med gjennomsnittlig 50 prosent, ifølge forskerne.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Forming av batteriet

Når batteripakken er ferdigstilt, gjennomgår pakken et kritisk trinn i produksjonsprosessen. Dette skjer vanligvis på slutten av produksjonsprosessen der batteripakkens første, nøye kontrollerte, lade- og utladingssykluser finner sted.

EU med strengere krav i ny batterilovgivning:

Vil stimulere bærekraftig batteri-industri

De første ladesyklusene stabiliserer batteripakken og hjelper til med å aktivere materialene i cellene. Denne prosessen påvirker batteriets ytelse, levetid og generelle kvalitet.

Under forskningen kjørte batteriforskerne 186 lade- og utladingssykluser på tvers av 62 formasjonsprotokoller.

Redusert i begynnelsen, men …

Da høystrøm ble pumpet inn i batteripakken for aller første gang, mistet cellene faktisk noe av litiuminnholdet – så mye som 30 prosent sammenlignet med ni prosent ved tradisjonell lading første gang.

Europas største LFP-batterifabrikk åpnet i Arendal:

Morrow starter snart produksjonen – ber om milliardlån fra staten

Men prosessen har likevel en positiv effekt totalt sett på batteripakkens levetid, ifølge batteriforskerne.

I rapporten skriver de at denne prosedyren er motsatt av hva elbilprodusenter vanligvis gjør. Normalen er lav strømstyrke.

Resultatene er godt nytt for elbilprodusentene, ifølge forskerne. Lading av batteriene er i dag en tidkrevende flaskehals i batteriproduksjonen. Men her skal kan man altså både kunne produsere batteriene raskere OG få lengre livslengde på dem.

Bli medlem i dag!

Les også