Hopp til innhold

EU med strengere krav i ny batterilovgivning: Vil stimulere bærekraftig batteri-industri

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

«BATTERIPASS»: Et nytt EU-regelverk vil blant annet føre til at elbilbatterier skal få et digitalt «batteripass», som inneholder informasjon om akkurat det batteriet. Det nye regelverket skal legge til rette for en sirkulær europeisk batterisatsing som skal gi nye arbeidsplasser og sikre anstendige vilkår i forbindelse med utvinning av mineraler.

EU lanserer nytt batteriregelverk som skal sørge for grønnere produksjon, mer transparens og anstendige vilkår under produksjonsprosessen.

Før jul kom en foreløpig enighet i EU om nye regler for avfallshåndtering, produksjon og design av batterier.

Dette er en prosess Norsk elbilforening har fulgt tett, i samarbeid med den europeiske elektromobilitetsforeningen AVERE.

Det nye batteriregelverket skal stimulere europeisk batteriproduksjon, sørge for grønnere produksjon, mer forbrukerinformasjon – og legge til rette for anstendige arbeidsvilkår under selve utvinningsprosessen, som typisk vil foregå utenfor EU.

Studie av 22 elbiler med høy kilometerstand avslører:

Så mye påvirker hyppig hurtiglading batteri­helsen

Strengere krav

EU oppsummerer at vi kan vente oss følgende:

De avtalte reglene skal dekke hele batteriets livsløp, fra design-stadiet og helt til slutten av batteriets levetid.

Det skal etter planen også gjelde alle batterier som selges i EU.

Elinor Batteries satser stort:

Gigantisk batterifabrikk etableres i Trøndelag

QR-kode på elbilbatterier og «batteripass»

Det nye regelverket vil føre til at elbilister får bedre informasjon om batteriet i bilen.

EU setter blant annet krav til at batteriene skal få en QR-kode du kan skanne for å få informasjon om batteriets kapasitet, ytelse, holdbarhet og kjemiske sammensetning.

Også andre større batterier, som ladbare industrielle batterier, skal få en slik QR-kode.

Elbilbatterier skal også få et digitalt «batteripass» som inneholder informasjon om akkurat det batteriet.

Norske Freyr legger ny batterifabrikk til USA:

Bygger Mo i Rana-kopi i Amerika

Krav til anstendige vilkår og gjenvinningsgrad

EU har som nevnt også kommet til enighet om å pålegge bransjen å implementere en såkalt «due diligence policy».

Det er en gjennomgang av produsentenes verdikjede som skal bevise at de produserer og leverer batterier som samsvarer med internasjonale standarder.

Målet er at dette skal begrense risikoene knyttet til sosiale- og miljømessige forhold knyttet til innkjøp, prosessering og handel med råmaterialer.

Det nye regelverket skal også inneholde minimumskrav til gjenvinning og gjenbruk av ulike råmaterialer, som kobolt, bly, litium og nikkel.

EU ønsker at det nye regelverket skal legge til rette for en sirkulær europeisk batterisatsing, som gir nye arbeidsplasser og sikrer anstendige vilkår i forbindelse med utvinning av mineraler.

Full enighet om regelverket mellom de ulike institusjonene i EU er ventet i slutten av januar.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også