Hopp til innhold

Kinesiske IM Motors: Verdens første med faststoff-batteri?

FASTSTOFF: Denne bilen blir kanskje den første med faststoffbatterier. Foto IM Motors

Under Beijing Auto Show forventes det at IM Motors vil vise elbilmodellen Zhiji L6 med et faststoffbatteri. Flere år før Toyota.

Mens de etablerte bilmarkedene i Europa, USA og Japan skrur ned forventingene til elbilenes inntog, gir kineserne full gass – eller rettere sagt full watt.

Det er mange som trodde Nio ville være først ute med faststoffbatterier, med det lenge annonserte batteriet på 150 kWt. Men det er fortsatt under utvikling og nå er det usikkert om det faktisk blir et faststoffbatteri.

Kommentar:

Hva Mercedes heller burde gjort med elbil-satsingen sin 

Blir IM Motors først?

Nå ser det ut til at det blir bilmerket IM Motors som blir førstemann ut, skal vi tro nettstedet InsideEVs.

Men om det stemmer vet vi ikke før i neste uke. Ifølge nettstedet hva nettstedet erfarer, skal bilen med det som skal være et faststoffbatteri på 130 kWt, vises på Beijing Auto Show 8. april.

IM Motors er for øvrig resultatet av et økonomisk samarbeid mellom e-salgstjenesten Alibaba, eiendomsselskapet Zhangjiang Hi-Tech og det største av de fire statlig eide bilselskapene i Kina, nemlig SAIC Group.

De er blant annet representert i Norge ved Maxus og MG.

Test av MG4 Electric XPower:

Norges billigste – og morsomste?

I disse videoene kan du få et inntrykk av hva IM lager via YouTuberen Wheelsboy. PS: Ingen av eksemplene under er av den kommende L6, men eksisterende modeller.

Premium

IM er et av flere bilmerker som anser seg som premium i det kinesiske markedet, og for å gjøre deg fortjent til det, har de fylt modellene med teknologi – ikke helt ulikt det vi ser hos premium-merkene som har kommet til Norge.

Vi snakker om nivå 3 selvkjøring, blant annet via LiDAR, som foreløpig virker svært dårlig her hjemme, utvendig LED-belysning med all slags symboler, vegg til vegg-skjermer, dører som åpnes og lukkes med motorer, Yoke-ratt og masse power, ikke helt ulikt det vi opplevde i HiPhi Z, som vi testet i vinter:

Test av HiPhi Z:

For vill – og uferdig

Men i motsetning til HiPhi Z, ser foreløpig bilene fra IM bemerkelsesverdig anonyme ut, noe vi også er vant med fra de andre bilmerkene fra Kina.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kan få et forsprang

IM Motors skal ha uttalt til en kinesisk blogg at Zhiji L6 vil bli verdens første masseproduserte elbil med ultraraskt faststoffbatteri.

Da vil de potensielt få et solid forsprang og gode argumenter i salgshallene overfor dem som ønsker å kjøre langt mellom ladestoppene.

TRADISJONELT: Slik skal altså batteriet se ut. Altså bygget som de fleste andre. Det er de som skjer inne i modulene som er det interessante.

De tekniske dataene skal angivelig altså offentliggjøres på Beijing Auto Show 8. april, men foreløpig er det ikke nevnt noe mer enn størrelse og den litt optimistiske rekkeviddeangivelsen på 100 mil etter CLTC-standarden, som altså er kinesernes rekkevidde-målestokk.

Omregnet til WLTP-standarden vi bruker, skal det da dreie seg om rundt 80 mil.

Revolusjonen blir dermed ikke rekkevidden, men faktisk størrelse, vekt og ladehastighet. Batteriet skal bruke 900 volt-arkitektur, og det lover i så fall godt for ladehastigheten.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også