Elbil: Fellesgodet for alle er friskere luft
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ved å prioritere nullutslippsbiler i norske byer, ved siden av kollektivtransport, sykkel og gange, blir lufta bedre å puste i for alle – og det blir mye mindre støy.
Dette debattinnlegget, signert nestleder Sigbjørn Ullestad i Rogaland elbilforening, sto på trykk i Stavanger Aftenblad 2. februar og er også publisert på aftenbladet.no (bak betalingsmur).
Det må fortsatt fordeler, som gratis parkering, til dersom flere skal bli overbevist om å velge elbil. De som har kjørt elbil lenge vet at den største fordelen er billig drivstoff, men om vi skal nå mange flere nytter det ikke å trekke opp stigen nå. Heller ikke i Stavanger og Rogaland.
Sjekk landsoversikt: Grimstad ble denne uka en av de over 20 norske byene som har videreført fritaket
Det er fortsatt ikke mer enn drøyt 100.000 elbiler i Norge. Det utgjør rundt tre prosent av personbilbestanden. Samtidig sank elbilsalget i Rogaland med 22 prosent i 2016 målt mot året før (ifølge OFV). Totalmarkedet i fylket gikk ned bare seks prosent.
I vår siste medlemsundersøkelse sa en av fem at parkeringsfritaket var avgjørende for elbilkjøpet, mens 38 prosent mente det var en viktig grunn. Og før man beskylder elbilister for kun å tenke kroner, er det verd å tenke over at miljøet ikke bryr seg det minste om kjøperens motivasjon.
Fellesgodet for alle er litt friskere luft i bybildet for hver elbil som erstatter en eksosbil. Spør en fotgjenger eller syklist hva hun helst vil ferdes bak.
Så mye bedre er elbilen
I Stavanger anbefalte rådmannen halv parkeringsavgift for elbiler. Flertallet i kommunalstyret for byutvikling (7 mot 4) gikk heldigvis, i tråd med Norsk elbilforenings syn, inn for å beholde gratisparkeringen for elbiler på kommunale plasser i Stavanger.
Vi håper derfor bystyret gjennomskuer enkle retoriske grep i den lokale debatten, som innlegget fra Høyre-politiker Ingebjørg S. Folgerø i Dagsavisen RA 24. januar – der hun framstiller seg selv som en usympatisk elbilist som heller burde ha syklet. Folgerø serverer i tillegg usannheter om CO2-utslipp ved batteriproduksjon og svevestøv, og udokumenterte påstander om at «elbilene øker det totale antall biler som kjører rundt i byen». For:
- Elbiler bremses fysisk omtrent 1/3 mindre, på grunn av regenerativ bremsing (som tilbakefører energi til batteriet). Elbilenes andel av ikke-eksosrelaterte utslipp er lavere enn for eksosbiler.
- Elbiler gir i dag noe høyere CO2-utslipp i produksjon, men det er entydig fastslått i uavhengige livsløpsanalyser at de gjør opp for seg tidlig i bruksfasen. Eksosbilene drar langt forbi.
- Da vi sist spurte våre medlemmer om «hvordan kom du deg til jobb til vanlig før du kjøpte elbil», svarte under 10 prosent at de hadde erstattet kollektivtransport med elbil. 80 prosent hadde erstattet eksosbil med utslippsfri elbil.