Hopp til innhold

Mange opplever trøbbel med 12-voltsbatteriet i kulda: Vedlikeholdslading KAN maskere problemet  

SJEKKER STATUSEN I KULDA: Testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen, her mens han sjekket statusen på 12-voltsbatteriet på en av bilene som fikk kjørt seg i særdeles mange kuldegrader under fjorårets vintertest. Alle foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

– Noen ganger blir vedlikeholdslading av 12-voltsbatteriet litt som å behandle symptomet i stedet for sykdommen.

Det sier Ståle Frydenlund, biltestansvarlig i Norsk elbilforening. 

– En startbooster kan være vel så nyttig som en 12 V-batterilader når det kniper i vinterkulda, fortsetter han.

Stor oversikt – disse modellene kommer snart:

24 elbiler vi gleder oss til i 2024

Trøbbel i vinterkulda

Hovedproblemet vinterstid er at 12 volts blybatterier må ha høyere ladespenning når batteriet er kaldt, for å gjøre jobben.  

– Kjemien blir rett og slett treg, og de færreste elbiler – eller fossilbiler for den del – kompenserer for dette kuldeproblemet, sier Frydenlund.

Derfor kommer trøbbel med batteriet typisk til syne i kuldeperioder.

Det kan skje til tross for at 12 V-batteriet opplever langt lavere belastning enn med en startmotor, som skal dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende olje.  

Et typisk problem er at det ikke skjer noen ting når du trykker på nøkkelen for å låse opp bilen.

Elbil i kulda:

Det går fint, men noe bør du likevel tenke på

Kan være ukjente strømtyver på ferde

– Men det er som regel ikke hele årsaken til at en del elbilister sliter med både å komme inn i bilene – og starte dem – vinterstid. Det kan også være at bilen ikke har blitt avslått, og blitt stående med kupélys på. Eller at bilen hurtiglades ofte og ikke lader 12 V-batteriet under hurtiglading, sier Frydenlund.  

Problemer med 12 V-batteriet kan imidlertid også skyldes ukjente strømtyver, som en sentrallås som henger, eller en kortslutning – for eksempel i ettermonterte ekstralys.  

– Vedlikeholdslading av 12 V-batteriet kan med andre ord være maskering av det reelle problemet, sier Frydenlund, som gjennom flere år med biltesting har gjort mye praktisk forskning på temaet. 

TESTER OG FRYSER: Elbilforeningens Ståle Frydenlund godt i gang med «praktisk forskning».

– Det er relativt enkelt å måle hvilespenningen ved hjelp av et multimeter, men slikt er ikke nødvendigvis for alle. Kanskje kjenner du noen som kan hjelpe deg? Hvis hvilespenningen over tid faller under 12,7-12,8 V, tyder det på slitasje som gjør at batteriet ikke evner å holde på energien. Da må det skiftes ut.  

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Sjekk hva som gjelder for din bil

– Uansett er det greit å vite hvor i bilen 12 V-batteriet befinner seg, slik at det er mulig enten å bruke en startbooster, vedlikeholdslade eller sjekke spenningen. Ikke minst er det lurt å sjekke hva som gjelder for din bil – med tanke på de følgende punktene, sier Frydenlund.

Han sikter til at vi grovt sett kan dele inn elbilenes lading av 12 V-batteriet i to grupper: 

I tillegg finnes det: 

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også