Audi e-tron 55 quattro

Senvinteren 2019 får de første nordmennene de første utgavene av Audi e-tron 55 quattro. SUV-en er Audis første modell som er dedikert for helelektrisk drivlinje.

Dette er elbilen Audi skal ha fått 6.500 forhåndsbestillinger på, bare i Norge. Hvor mange reelle salg dette utløser, vil vi få svar på utover året.

Uansett er det hevet over tvil at Audi har lansert en sterk kandidat i et segment som så langt har hatt svært liten konkurranse. I realiteten har Tesla Model X dominert siden lanseringen i 2016, før modellen fikk følge av den mindre Jaguar I-Pace i fjor høst.

e-tron 55 quattro kommer med en WLTP-oppgitt rekkevidde på 417 kilometer. Det bør være mulig å klare, på landevei, sommerstid. Vår første test antydet vinterrekkevidde mellom 300 og 370 kilometer, avhengig av vær, føre og topografi.

Testen viste dessuten at Audis første elbil har utmerkede egenskaper på vinterføre, både generelt på vei og når det gjelder framkommelighet.

Elektronisk quattro-firehjulsdrift framstår minst like bra som det etablerte, mekaniske systemet fra Audi. e-tron 55 quattro har dessuten regenerering som jobber sammen med adaptiv cruisekontroll.

Kjørekomforten er imponerende, materialvalgene i interiøret smakfulle. Vi har heller aldri opplevd lavere støynivå i en elbilkupé. Men det største trumfkortet var likevel markedets til nå raskeste hurtiglading (maks 150 kW), inntil Tesla i mars lanserte sin Supercharger V3 (inntil 250 kW).

Kupeen byr på god plass i alle retninger for fire voksne personer, samtidig som bagasjevolumet er 660 liter – og plassen generelt er enkel å utnytte. e-tron 55 quattro får også store pluss for at godkjent tilhengervekt er 1.800 kilo, og at den dessuten kan bære takstativ.

Det gir god nytteverdi, og betyr at dette er en elbil som enkelt kan være familiens eneste bil.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opp mot 40 timer, 24-25 timer med 3,6 kW/16A, 12-13 timer med 7,2 kW/32A og 8-9 timer med 11 kW/32A (400V, 3-fas). NB. De tre sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt. e-tron kommer senere med ombordlader som kan utnytte opptil 22 kW/32A (400V, 3-fas) som tilvalg.

HURTIGLADING: Audi e-tron 55 quattro kan lade med maksimalt 150 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere. Den reelle ladehastigheten vil vi teste ved første anledning, men indikasjoner så langt tyder på at bilen kan ta høy effekt over et langt tidsrom. I vår vintertest ladet vi kun på tradisjonelle 50 kW-ladere, og da benyttet bilen i praksis effekten fullt ut.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Audi Norge.

Les også:

Slik gjorde Audi e-tron 55 quattro det i vår store vintertest (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):417 (WLTP)
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):300 / 400
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):84 (anslått)
  • Batterigaranti (kilometer/år):160000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):265 / 360
  • Dreiemoment (Nm):561
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 150
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,90/1,94/1,63
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):660
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):2,37 (WLTP)
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):1.800
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2.490-2.565
  • Topphastighet (km/t):200
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):5,7