Jaguar I-Pace EV400

SUV-en I-Pace er Jaguars aller første rene elbilmodell, og den er bygd fra bunnen av for elektrisk drivlinje.

Med I-Pace har vi i praksis også fått den første helelektriske representanten i den såkalte mellomklassen. Ikke minst viktig er det at Jaguar fulgte vårt klare råd om å tilby tilhengerfeste under utviklingen av bilen. Dermed står dette på utstyrslista, og I-Pace er typegodkjent for å trekke 750 kilo.

Etter det vi har fått opplyst hadde Jaguar rundt 2.500 forhåndsbestillinger ved lanseringen av den nye modellen. I september startet utleveringene, og i løpet av den første måneden kom det omtrent 300 biler på veien.

En av årsakene til utsatt markedsintroduksjon var at den fabrikkoppgitte rekkevidden ble justert ned fra 480 til 470 kilometer, målt etter den nye WLTP-syklusen. I praktisk bruk er dette fortsatt en høy antydning, målt etter inntrykket i vår første ordentlige test.

400 kilometer bør imidlertid være innenfor rekkevidde for de fleste, og med ideelle forhold og dekkdimensjon bør det være mulig å kjøre 430-440 kilometer på én lading. Samtidig antydet vår første test at nedre rekkevidde vinterstid, med kald batteripakke, trolig er i intervallet 250-280 kilometer. Dette vil vi naturligvis teste.

I-Pace byr på raus plass til fire voksne personer, mye på grunn av bilens lange akselavstand som også gir plass til batteripakken. Bagasjerommet er målt til 638 liter, men oppleves i praksis ikke fullt så stort.

I den offisielle informasjonen om I-Pace står det at bilen er utstyrt med en batteripakke på 90 kilowattimer (kWh). Foreløpige beregninger tyder på at 84,7 av disse er tilgjengelig til kjøring. Resten er avsatt i topp og bunn for å beskytte batteriet og øke levetiden.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opp mot 40 timer, 25-26 timer med 3,6 kW/16A og 13-14 timer med 7,2 kW/32 A (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Jaguar I-Pace kan lade med maksimalt 100 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere (med effekt opp til 150 kW). I vår første test (se lenke nederst) brukte vi i overkant av 35 minutter på å lade 20-80 prosent, og i intervallet 40-60 prosent ladestatus mottok bilen over 90 kW ladeeffekt. Det tilsier rundt 45 minutter for 0-80 prosent, og gir en ladekurve som minner om Teslas modeller.

Dersom man benytter en av de mange 50 kW-hurtigladerne langs det norske veinettet, blir ladetiden til 80 prosent rundt en og en halv time. Merk at hurtiglading kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Jaguar Norge.

Les også:

Jaguar I-Pace: Kan klare 400 kilometer (2018)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):470 (etter ny WLTP-syklus)
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):250 / 430
  • Batterikapasitet (netto kWh):84,7 (anslått)
  • Batterigaranti (kilometer/år):160000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):294 / 400
  • Dreiemoment (Nm):696
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 100
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,2
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,68/2,01/1,56
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):638
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):2,12 (WLTP)
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):750
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2130
  • Topphastighet (km/t):200
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):4,8