Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

SUV-en EQC 400 4MATIC er den første virkelige elbilen fra Mercedes-Benz. Den byr blant annet på firehjulsdrift og mulighet til å trekke tilhenger.

EQ er kjent som Mercedes-Benz´ nye merkevare for hel- eller delelektrifiserte modeller, og EQC 400 4MATIC er den første rene elbilen under EQ-paraplyen. Verdenslanseringen i mai 2019 ble lagt til miljøhovedstaden Oslo.

EQC 400 4MATIC er den første egenutviklede, større elbilen fra produsenten. B250e var i 2015 den første masseproduserte elbilen fra Mercedes-Benz, men med batteri og drivlinje fra samarbeidet med Tesla. Smart tilbyr også små og typisk urbane elbiler uten hurtiglademulighet.

EQC spiller uansett i en annen divisjon. Den er godkjent for å trekke tilhenger på inntil 1.800 kilo, i tillegg til å bære 75 kilo taklast. Bagasjerommet tilbyr et volum på troverdige 500 liter. Alt i alt er bilen derfor familievennlig, med gode basisforutsetninger for å være familiens eneste bil – uten at noen av de nevnte tallene feier konkurrenter av banen.

Ytre sett framstår EQC som en SUV, vurdert etter karosseritype, men den registrerte bakkeklaringen rimer ikke helt. 9,7 centimeter er tallet OFV Kjøretøydata oppgir. Dette tallet gjelder riktignok laveste punkt under bilen ved tyngste tillatte last, men framstår likevel lavt. Praktiske målinger i Norge tyder på at bakkeklaringen uten last er cirka 15 centimeter.

Mercedes-Benz oppgir at den utnyttbare batterikapasiteten, til kjøring, er 80 kilowattimer (kWh). Dette er et tall Norsk elbilforening lenge har bedt produsentene om å oppgi, men vi savner foreløpig tilsvarende informasjon om brutto. Foreløpige beregninger antyder at det kan være i området 86-88 kWh, og differansen utgjør buffer i topp og bunn  for å beskytte batteriet og øke levetiden.

EQC har, basert på utnyttbar batterikapasitet, en oppgitt WLTP-rekkevidde mellom 374 og 417 kilometer. Hvordan dette rimer med kjøring under norske forhold, vil vi selvsagt komme tilbake til når det blir mulig å teste bilen grundig.

I løpet av 2019 antas det at det ikke kommer flere enn 200 kundebiler til Norge, i fjerde kvartal, av de forhåndsreserverte 2.300 eksemplarene. Dersom de øvrige 2.100 faktisk skriver kontrakt, skal de ha fått bilene sine innen første halvår 2020.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opp mot 40 timer, 22-23 timer med 3,6 kW/16A og 11-12 timer med 7,4 kW/32 A (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: EQC 400 kan lade med maksimalt 110 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere (med effekt opp til 150 kW). I vår første test (se lenke nederst) brukte vi 31:30 på å lade 31-80 prosent, og høyeste registrerte effekt var 95 kW (med relativt kald batteripakke ved oppstart). Mercedes-Benz oppgir selv en ladetid på 40 minutter fra 10 til 80 prosent.

I senere test vil vi naturligvis også se på hvor godt EQC 400 utnytter en klassisk 50 kW-lader. Konkurrentene Audi e-tron 55 quattro og Jaguar I-Pace har begge vist i våre tester at de utnytter praktisk talt full effekt.

Merk at hurtiglading kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Mercedes-Benz Norge.

Les også:

Slik var den første prøvesmaken på EQC 400 (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):450 / 374-417
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):-
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):80 / -
  • Batterigaranti (kilometer/år):160000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):300 / 408
  • Dreiemoment (Nm):760
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 110
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,4
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,76/1,88/1,62
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):500
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 2,23-2,50
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):1.800
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2.420
  • Topphastighet (km/t):180
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):5,1