Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

SUV-en EQC 400 4MATIC er den første virkelige elbilen fra Mercedes-Benz. Den byr blant annet på firehjulsdrift og mulighet til å trekke tilhenger.

EQ er Mercedes-Benz´ nye merkevare for hel- eller delelektrifiserte modeller, og EQC 400 4MATIC ble den første rene elbilen under EQ-paraplyen. Verdenslanseringen i mai 2019 ble lagt til miljøhovedstaden Oslo.

EQC 400 4MATIC er den første egenutviklede, større elbilen fra produsenten. B250e var i 2015 den første masseproduserte elbilen fra Mercedes-Benz, men med batteri og drivlinje fra samarbeidet med Tesla. Smart tilbyr også små og typisk urbane elbiler uten hurtiglademulighet.

EQC spiller i en annen divisjon. Den er godkjent for å trekke tilhenger på inntil 1.800 kilo, i tillegg til å bære 75 kilo taklast. Bagasjerommet tilbyr et volum på troverdige 500 liter. Alt i alt er bilen derfor familievennlig, med gode basisforutsetninger for å være familiens eneste bil.

Ytre sett framstår EQC som en SUV, vurdert etter karosseritype, men den registrerte bakkeklaringen rimer ikke helt. 9,7 centimeter er tallet OFV Kjøretøydata oppgir. Dette tallet gjelder riktignok laveste punkt under bilen ved tyngste tillatte last, men framstår likevel lavt. Praktiske målinger i Norge tyder på at bakkeklaringen uten last er cirka 15 centimeter.

Mercedes-Benz oppgir at den utnyttbare batterikapasiteten, til kjøring, er 80 kilowattimer (kWh). Dette er et tall Norsk elbilforening lenge har bedt produsentene om å oppgi, men vi savner foreløpig tilsvarende informasjon om brutto.

Foreløpige beregninger antyder at det kan være i området 86-88 kWh, og differansen utgjør buffer i topp og bunn  for å beskytte batteriet og øke levetiden.

EQC har, basert på utnyttbar batterikapasitet, en oppgitt WLTP-rekkevidde mellom 374 og 417 kilometer. I våre tester har dette vist seg å stemme bra. I sommerhalvåret leverer modellen relativt enkelt mer enn 400 kilometer ved landeveiskjøring.

NORMALLADING: Mercedes-Benz EQC 400 kommer med en AC-ombordlader på 7,4 kW (230V, 1-fas) som standard. Det gir ladetid på 12-13 timer med 7,2 kW/32A og 23-24 timer med 3,6 kW/16A. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 38-39 timer.

HURTIGLADING: EQC 400 kan lade med maksimalt 110 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere (med effekt opp til 150 kW). I vår første test (se lenke nederst) brukte vi 31:30 på å lade 31-80 prosent, og høyeste registrerte effekt var 95 kW (med relativt kald batteripakke ved oppstart). Mercedes-Benz oppgir selv en ladetid på 40 minutter fra 10 til 80 prosent. I test har det vist seg at modellen typisk får gjennomsnittlige 40 kW effekt fra en klassisk 50 kW-lader.

Merk at hurtiglading kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Mercedes-Benz Norge.

Les også:

Trippeltest: Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC og Audi e-tron med campingvogn (2019)

Test av Mercedes-Benz EQC 400: Leverer over all forventning (2019)

Slik var den første prøvesmaken på EQC 400 (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):450 / 374-417
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):-
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):80 / -
  • Batterigaranti (kilometer/år):160000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):300 / 408
  • Dreiemoment (Nm):760
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 110
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,4
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,76/1,88/1,62
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):500
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 2,23-2,50
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):1.800
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2.420
  • Topphastighet (km/t):180
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):5,1