Tesla Model 3 Standard Range Plus

Standard Range Plus-versjonen er billigste inngangsbillett til Tesla Model 3, og hurtiglader raskest av alle rimeligere elbilmodeller.

Modellversjonen kom til Norge høsten 2019, cirka et halvt år etter Long Range-utgaven – som koster rundt regnet 100.000 kroner ekstra.

Til forskjell fra utgaven med lengst rekkevidde kommer Standard Range Plus-utgaven (forkortet SR Plus) kun med bakhjulsdrift (RWD).

Maksimal hurtigladefart på Teslas egne superladere er 170 kW, via en oppgradering fra 120 som kom i løpet av senhøsten 2019. Model 3 SR Plus hurtiglader dermed klart raskest av de rimeligere elbilmodellene.

Vår første test av Model 3 SR Plus (se lenke nederst) indikerte at netto tilgjengelig batterikapasitet til kjøring utgjør omtrent 50 kilowattimer (kWh). Bruttokapasiteten er foreløpig ikke bekreftet (januar 2020), men mye tyder på at den er rundt 54. Dette inkluderer buffer i topp og bunn for å beskytte batteripakken og øke levetiden.

Etter WLTP-målesyklusen gir dette en teoretisk rekkevidde på 415 kilometer. I første langtest, med lave temperaturer og vått underlag, endte vi med ganske nøyaktig 100 kilometer mindre.

Model 3 har AC-ombordlader på 11 kW som standard. Her finnes ikke mulighet til å oppgradere til 16,5 kW, slik Model S og Model X har.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka fem timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 7-8 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 14-15 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 23 timer.

HURTIGLADING: Model 3 kan (ajour januar 2020) hurtiglade med maksimalt 170 kW DC (V2 Supercharging) på Teslas egne superladere. Model 3 har dessuten CCS-hurtigladekontakt, som gjør at den kan benytte en hvilken som helst hurtiglader med denne standarden. Hurtiglading fra 0-80 prosent tar typisk 30-40 minutter.

Superlading var inkludert i Tesla-bilkjøp fram til 1. april 2017, etter dette betales superlading per kilowattime (kWh). I januar 2020 var gjeldende pris per kWh 1,70 NOK.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Tesla.

Les også:

Duelltest: Vi kjørte Tesla Model 3 SR Plus og Hyundai IONIQ tomme (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 415
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):300-400 (anslått)
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):50 /
  • Batterigaranti (kilometer/år):192.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):225 / 306
  • Dreiemoment (Nm):450
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / CCS / 170
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,69/2,08/1,44
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):425
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,47
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):910
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.801
  • Topphastighet (km/t):225
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):5,6