Tesla Model S Standard Range (75, 2016-2019)

Den rimeligste utgaven av Tesla Model S fikk en kort periode på markedet under navnet Standard Range.

I løpet av tiden Model S har vært på markedet, har det skjedd en rekke endringer i modellbetegnelser, batteripakker og drivlinjer. Siste endring kom våren 2019, da 100- og 75-modellene ble omdøpt til Long Range og Standard Range.

Slik ble begrepsbruken lik som for Model 3. Sommeren 2019 gikk deretter Standard Range-versjonen ut av sortimentet, slik at kun Long Range- og Performance-utgavene tilbys i dag.

Dessuten har modellen vært i stand til å kjøre seg selv (autopilot), under bestemte forutsetninger, siden senhøsten 2014. Underveis har det vært flere oppgraderinger, den viktigste av dem kom høsten 2016.

Sommeren 2013 kom Tesla Model S som 60, 85 og P85/P85+ (hele tiden med mulighet for sju seter). Tallet har hele tiden vist til bilenes brutto batterikapasitet, mens P står for «performance». Siden senhøsten 2014 har Model S også vært tilgjengelig med to elmotorer og firehjulsdrift, kalt D (Dual Drive).

70(D)-utgavene ble faset ut i 2016 til fordel for 75(D). 60(D) ble gjeninnført i mai 2016 med mulighet for senere online-oppgradering til 75. Dette alternativet ble igjen fjernet 16. april 2017.

Fram til 2019 het modellvalgene dermed 75D, 100D og P100D. Sistnevnte, som fra sommeren 2019 bærer navnet Performance, kommer også med Ludicrous-tilvalget som gir 0-100-akselerasjon på 2,6 sekunder.

Fra starten kom Model S med AC-ombordlader på 11 kW som standard, som kunne oppgraderes til dobbel (22 kW). Fram til april 2017 var 16,5 kW tilleggsutstyr på alle utgaver (gir maksimalt 81 km/t ladefart på en AC-lader (22 kW)). Siden ble oppgradert ombordlader er kun tilgjengelig på utgaver med 100 kWh-batteri.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka sju timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 10-11 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 21-22 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 32 timer).

HURTIGLADING: Model S kan (ajour januar 2020) lade med maksimalt 150 kW DC (V2 Supercharging) på Teslas egne superladere. Med CCS Combo 2-adapter (som kan ettermonteres), er den teoretiske maksfarten på andre lynladere 142 kW. Hurtiglading fra 0-80 prosent tar typisk 45-60 minutter.

Superlading var inkludert i bilkjøpet fram til 1. april 2017, etter dette betales superlading per kilowattime (kWh). I januar 2020 var gjeldende pris per kWh 1,70 NOK.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Les også:

Tesla Model S 75D: Aldri hatt lavere strømforbruk (2017)

P90D Ludicrous: En skikkelig drømme-elbil (2016)

1.000 kilometer med Tesla Model S 70D (2015)

Myteknuser Lunde tester Model S (2014)

Roadtrip med norgesklar Tesla Model S (2013)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):480 (490) / -
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):-
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):72,6 / 75
  • Batterigaranti (kilometer/år):Ubegrenset / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):235/320 (244/332)
  • Dreiemoment (Nm):440 (525)
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / 150
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,97/1,96/1,44
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):895
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):1,86 / -
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2108
  • Topphastighet (km/t):210
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):5,8 (5,4)