Volkswagen ID.3

Den første dedikerte elbilen fra Volkswagen er like lang som modellen den erstatter i Norge, men har mye mer plass å by på. Møt ID.3.

De første bilene kom til Norge i slutten av august 2020, før de første utleveringene fant sted 11. september.

Volkswagen ID.3 avløser e-Golf, og vil trolig ta det aller meste av det gamle Golf-markedet i Norge. Nykommeren er faktisk nesten eksakt like lang som Golf, med sine 4,26 meter, men er både vesentlig bredere og høyere. Akselavstanden er dessuten økt med rundt ti centimeter sammenlignet med forrige Golf-generasjon, som bidrar til økt innvendig plass.

ID.3 kommer først som versjonen 1st, og alle utgaver vil få bakhjulsdrift (RWD). Modellen vil over tid få tre ulike batteristørrelser: 48, 62 og 82 kilowattimer (kWh) brutto. Det er det nest største alternativet som kommer til Norge først, med WLTP-rekkevidde på 420 kilometer. I denne er 58 kWh netto tilgjengelig til kjøring.

I den største pakken skal 77 kWh være utnyttbare til kjøring, med en WLTP-rekkevidde på maks 550 kilometer. Denne blir etter alt å dømme å finne i utgaven kalt Pro S Tour.

Den enkleste utgaven får en batteripakke med 45 kWh netto til kjøring, med en WLTP-rekkevidde på 330 kilometer.

Underveis ble det sagt at ID.3 skulle ha utvendige mål som en Golf og indre mål som en Passat. Når det gjelder kupeen holder påstanden vann; her er det svært rommelig både i for- og baksete, samtidig som takhøyden er god.

Bagasjerommet er imidlertid mer på det jevne for kompaktklassen, med 385 liter. I den delte bakseteryggen finner man en praktisk skiluke.

ID.3 er dessverre ikke typegodkjent for taklast, ei heller for å trekke tilhenger. Til gjengjeld kan den utstyres med krok for sykkelstativ eller skiholder (med last inntil 75 kilo).

Lynladefarten (CCS) skal være maks 100 kW (DC) for den mellomste batteripakken, mens den blir 50 for minste og 125 for største. Maksfart ved hjemmelading er 11 kW (AC), mens de enkleste utgavene vil få ombordlader på 7,2 kW (230V, 1-fas).

Enkleste utgave av introduksjonsmodellen starter på omtrent 350.000 kroner, mens toppmodellene Max (mye utstyr) og Pro S Tour blir rundt 100.000 kroner dyrere. Prisen på sistnevnte skyldes mest at den skal ha den største batteripakken.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 6-7 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 9-10 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 17-18 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 28-29 timer.

HURTIGLADING: ID.3 1st kan (ajour september 2020) lade med maksimalt 100 kW DC via CCS-plugg. Våre første tester viser at lynlading (via 150 kW-uttak) fra 20-80 prosent tar 30-35 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Volkswagen Norge.

Les også

Test: ID.3 blir en elbil å regne med (2020)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 420
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):300-400 (anslått)
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):58 / 62
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):150 / 204
  • Dreiemoment (Nm):310
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 100
  • Normallading (ombordlader kW AC):11 (7,2)
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,26/1,81/1,55
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):385
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,55
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.719
  • Topphastighet (km/t):7,3
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):160