Elbilåret 2020: Desember ble ny rekordmåned
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I fjor ble det solgt 76.789 nye elbiler i Norge. Nesten 14.000 av dem møtte sine eiere i årets siste måned – og over 4000 av disse igjen var en Tesla Model 3.
Aldri har elbilandelen vært så høy som i desember, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I desember ble det nemlig solgt 13.718 nye elbiler i Norge. Det betyr at elbilandelen av nybilsalget landet på rekordhøye 66,7 prosent denne måneden.
– Dette er en god dag. Nesten 67 prosent elbilandel i desember er historisk høyt. Etter en treg vår preget av korona har høsten vært veldig sterk med flere måneder over 60 prosent elbilandel, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Løsner i distriktene
Totalt i 2020 landet elbilandelen av nybilsalget på 54,3 prosent, noe som også vekker oppsikt internasjonalt. – 2020 er året hvor det virkelig ble fart på elbilsalget i distriktene, fastslår Bu. Spesielt gledelig synes hun det er at det løsner i Nord-Norge, noe som ikke minst må tilskrives at hurtiglader-utbyggingen der endelig skyter fart. I desember hadde Troms og Finnmark over 49,5 prosent elbilandel, og Nordland er helt oppe på 60,9 prosent. – Våre foreløpige prognoser er at markedsandelen for elbiler vil passere 65 prosent i 2021. Vi har stor tro på at flertallet også i typiske distriktskommuner vil velge elbiler. Greier vi det, vil også målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025, være innen rekkevidde, mener Bu. Men det forutsetter to ting. En fortsatt sterk elbilpolitikk og en ladeinfrastruktur som holder tritt med elbilsalget. – Forutsigbarhet for forbrukerne er viktig for at de skal velge elbiler. ESA har sagt ja til fortsatt momsfritak i Norge, og det er et viktig signal til den nye regjeringen som dannes etter stortingsvalget i høst. Momsfritaket er avgjørende for å styrke den positive trenden vi nå ser i elbilsalget i distriktene.Trenger nesten 7000 hurtigladere
Norsk elbilforening har beregnet at det trengs nærmere 10.000 hurtigladere i 2025. I skrivende stund er antallet 3.284. – Folk er klare for å velge elbil og bilene er her. Og i 2021 vil det ligger det an til å bli lansert flere elbilmodeller enn bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler til sammen. Men vi mener regjeringen har en for tilbakelent holdning til behovet for lading framover. De sier at det er opp til kommersielle aktører å sikre utbyggingen. Vi mener det er et politisk ansvar å sikre en helt essensiell infrastruktur, sier Christina Bu.Elbilandelen av nybilsalget i 2020 fordelt på fylker:
- Viken: 53,5 %
- Oslo: 62,9 %
- Innlandet: 45,8 %
- Vestfold og Telemark: 51,9 %
- Agder: 50,0 %
- Rogaland: 55,7 %
- Vestland: 63,2 %
- Møre og Romsdal: 45,9 %
- Trøndelag: 54,1 %
- Nordland: 41,1 %
- Troms og Finnmark: 34,1 %