50.000 nye indiske elbilister så langt i år: Elbilentusiasme i verdens mest folkerike land
På en samling for elbilister utenfor New Delhi avdekker en uformell håndsopprekning at 100 prosent av elbilistene i India er fornøyde med å være elbilister. Men litt frustrerte er de også.
Mens gradestokken kryper over 30 grader befinner to representanter fra Elbilforeningen seg i et godt avkjølt lokale sammen med cirka 30 indiske elbilister.
De fleste er fornøyd, men noen utfordringer er det å være elbilist i India.
Det å lade er fortsatt litt stress, og mange klager over et hav av forskjellig ladeapper. Nå har det også begynt å bli kø på ladestasjonene.
Høres det kjent ut?
Historiene blant elbilistene i India ligner mye på utfordringene norske elbilister har hatt de siste årene.
Fikk nei fra borettslaget
Elbilisten Gaurav, fra en av forstedene utenfor New Delhi, forteller at han de første ni månedene som fersk elbilist måtte krangle med borettslaget for å få etablert hjemmeladeboks på sin parkeringsplass.
Han ble møtt med mange myter og vanskeligheter før han fikk kranglet seg til et ja, og endelig fikk satt opp en ladeboks.
Det er en historie som ligner mye på historiene elbil.no har fortalt fra Norge, der mange medlemmer i Elbilforeningen har støtt på tilsvarende utfordringer.
Det gjorde at Stortinget etter hvert vedtok lovparagrafene om laderett i borettslag og sameier, og noen delstater i India har visstnok samme regelverk.
Den viktige forbrukerstemmen
– Det er viktig at forbrukerne har en stemme når man skal elektrifisere veitransporten, sier Markus Nilsen Rotevatn.
Han er prosjektleder i Elbilforeningens internasjonale prosjekt, og en av to i foreningen som nå besøker India.
– Land som vil kutte utslippene fra transportsektoren, er avhengige av at folk velger en elbil i bilbutikken. Løser vi det som frustrerer elbilistene, vil enda flere velge elektrisk. Derfor er det smart for klimakampen at elbilistene organiserer seg, sier han.
Elbil.no har tidligere skrevet om den internasjonale satsingen her:
– Besøket i India innebærer dialog med flere organisasjoner som jobber med å kutte utslipp fra transportsektoren. Målet med å løfte fram forbrukerperspektivet er å få oppslutning om effektive tiltak for raskere elektrifisering, forteller Markus.
Kampen mot luftforurensning viktig motivasjon
Blant mange av elbilistene vi møter, er ønsket om renere luft noe av motivasjonen for å bytte ut fossilbilen med en elbil.
Sherry Frosh er en av dem:
– Jeg syklet mye under pandemien. Ved hvert eneste lyskryss, blant biler, motorsykler og lastebiler, ble jeg stående i en mørk sky av skikkelig forurenset luft, sier hun og legger til:
– Barna mine tar buss til skolen og puster inn denne forurensende luften flere ganger om dagen.
Det var da hun tenkte hvor mye bedre det ville være om veien var dominert av elbiler istedenfor fossilbiler.
India er et av landene i verden med mest luftforurensning.
ICCT (International Council on Clean Transportation) skriver på sine nettsider at 1,1 million indere dør årlig av sykdommer relatert til luftforurensning, og transport er blant de viktigste kildene.
Ønsket om bedre luftkvalitet var også en av grunnene til at Sherry og familien valgte elbil da de trengte ny bil i 2020.
Og hun angrer ikke.
Nå forsøker hun å overbevise venner og familie til å kjøpe elbil.
– Vi låner gledelig bort elbilen til naboene sånn at de får se hvordan det er å kjøre å kjøre elbil. Kanskje øker sjansen for at de velger en nullutslippsbil i bilbutikken neste gang, sier hun.
Halvparten av alle nye 3-hjulinger er elektriske
Elbiler utgjør fortsatt en minimal andel av Indias om lag 75 millioner biler. Og elbilister utgjør en enda mindre andel av landets drøye 1,5 milliarder mennesker. Men elektrifiseringen er i gang.
Så langt i år er 6,6 prosent av alle nye kjøretøy, elektriske.
Det viser statistikk fra nettsiden Cleanmobilityshift, som henter alle tall fra indiske myndigheter. Tallet omfatter både biler, motorsykler, trehjulinger og busser.
Blant nye tre-hjulinger er den elektriske andelen på 53,8 prosent. Av nye personbiler er andelen 2,21 prosent.
Indiske myndigheter har nå iverksatt tiltak for å få fart på salget av elektriske kjøretøy.
Blant annet er det innført utslippsstandarder i bilproduksjonen. Det gjør at bilprodusenter som Tata, Mahindra og Suzuki må levere elbiler til det indiske markedet. Elbiler har også fått redusert moms.
Og det kommer også stadig flere elektriske bilmodeller på det indiske markedet.
Tata, en av Indias største bilprodusenter, har lansert flere elektriske bilmodeller. Forrige måned lanserte de SUV-en Curvv, som visstnok skal være omtrent likt priset som sin fossile motsats.
Elbilforum med 25.000 medlemmer
Asheesh Arora er en av de andre entusiastene vi møter denne dagen i Delhi.
Han er ansvarlig for et chatteforum på WhatsApp der mer enn 25.000 indiske elbilister er med.
– Vi startet egentlig forumet for å dele kjøreopplevelser med elbil, men nå er det mer et sted hvor elbilister kan diskutere og få svar på spørsmål de har, sier han.
Forumet er spesielt nyttig for ferske elbilister:
– Ferske elbilister har ofte spørsmål om bilen de har kjøpt og hvordan de lader. I forumet deler erfarne elbilister villig sine erfaringer, forteller Asheesh.
– Besøket i India er enormt inspirerende for oss norske elbilister. Det Asheesh Arora og andre indiske elbilister får til, er imponerende. Og det er viktig for miljøkampen at elektrifiseringen skyter fart i hele verden, sier Rotevatn i Elbilforeningen.