Hopp til innhold

Satser sammen med internasjonal klimastiftelse: Elbilforeningen skal bidra også utenfor Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ETTERSPURT: Elbilforeningens erfaringer er stadig mer etterspurte i verden. Nå har foreningen fått midler til å bidra til forbrukerorientert elbilpolitikk i andre land, noe Helene Sommerset Busengdal og Markus Nilsen Rotevatn skal jobbe spesielt med. Foto: Gro Matland Nevstad / elbil.no

En internasjonal klimastiftelse har gitt Norsk elbilforening to millioner kroner for å bistå fremvoksende elbilist-foreninger i andre land.

– Norsk elbilutvikling, og Elbilforeningens rolle i denne utviklingen, er unik i verdenssammenheng. Vi blir stadig bedt om å dele våre erfaringer, og nå får vi endelig ressursene til å gjøre det, sier en svært fornøyd generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Tidligere denne måneden fikk hun beskjeden om støtten fra utlandet.

Det er den internasjonale klimastiftelsen ClimateWorks som har bestemt seg for å finansiere et prosjekt der elbilist-organisasjoner i andre land kan få drahjelp og inspirasjon – basert på det norske elbileventyret og erfaringene fra Norsk elbilforening.

GLAD FOR STØTTE: Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.

Kobler store penger med klimaorganisasjoner

To millioner kroner er summen Norsk elbilforening i år får fra ClimateWorks Foundation.

Den ideelle klimaorganisasjonen videreformidler penger de får inn fra filantroper som Bill Gates og Jeff Bezos og en rekke andre.

Her kan du lese mer om hvem disse «rike onklene i Amerika» er.

Felles for alle giverne er at de ønsker å få bukt med klimakrisen ved å støtte en rekke ulike prosjekter kloden over.

Siden starten i 2008 har ClimateWorks gitt bort 1,3 milliarder dollar til over 600 mottakere i drøyt 50 land.

Advarer om dobbeltmoral i bilbransjen og fremvekst av «segregerte» bilmarkeder:

Slik kan elbilandelen i ulike deler av verden se ut i 2035

Nå har også Norsk elbilforening havnet på denne listen, noe generalsekretær Christina Bu synes er utrolig spennende.

– Det er ikke vanlig at en norsk, og i global målestokk, relativt liten organisasjon som oss, får støtte fra en slik stiftelse.

Forbrukerorientert politisk påvirkning

ClimateWorks er spesielt opptatt av at forbrukerorganisasjoner som Elbilforeningen spiller en rolle i utviklingen av en politikk som vil føre til reduserte klimagassutslipp fra veitransporten.

Norsk elbilforening skal bidra med erfaring og kapasitetsbygging for elbilistorganisasjoner i en rekke land der potensialet for elbilutviklingen er stort, men foreløpig på langt nær tatt ut.

Der kan det bli avgjørende å ha sterke forbrukerorganisasjoner som kan påvirke sine nasjonale politiske prosesser.

– Elbilpolitikk handler om så mye mer enn biler og teknologi. Det handler først og fremst om folks hverdagslige behov. Et så omfattende teknologiskifte er avhengig av å ha forbrukerne med seg hele veien, sier Markus Nilsen Rotevatn i Norsk elbilforening.

SETTER FORBRUKERNE I FØRERSETET: Fra kontoret ved Youngstorget i Oslo skal Helene Sommerset Busengdal og Markus Nilsen Rotevatn jobbe med organisasjoner i land som er «up and coming» i elbilsammenheng.

For å utvikle og lede prosjektet, har Elbilforeningen hentet krefter fra egne rekker.

Markus Nilsen Rotevatn og Helene Sommerset Busengdal har jobbet i Elbilforeningen i flere år, og har bakgrunn fra blant annet politisk påvirkning, organisasjonsbygging og internasjonalt samarbeid.

Begge mener arbeidet kan få stor betydning.

– Elektrifiseringen av bilparken er altfor viktig for klimaet til at det kan overlates til produsentene, ladeoperatørene og tek-gigantene alene, påpeker Busengdal.

Går ikke av seg selv

Det haster å finne løsninger for å redusere CO2-utslipp, noe FNs klimapanel minnet oss om denne måneden.

– We are running out of time, but not out of options to address climate cange, var den tydelige beskjeden fra FNs sjefssekretær for klimaendringer, Simon Stiell.

En åpenbar del av løsningen er overgangen fra fossil til elektrisk transport. Flere og flere peker på at elbiler kan være en del av løsningen for å snu utviklingen vi ser over hele kloden:

Ny rapport gir klimahåp:

Elbilen et av tre «super-vippepunkter»

Men det er stadig skjær i sjøen, eller humper i veibanen, som bremser utviklingen.

– Over alt der elbilutviklingen setter fart, kommer forskjellige aktører til å forsøke å bremse den. Da er godt organiserte forbrukere avgjørende, sier Rotevatn.

Han har i flere år jobbet tett med Elbilforeningens lokalforeninger for å finne politiske løsninger og å få gjennomslag for dem.

– Når andre har forsøkt å bremse, er det elbilistene som har bidratt til å gjøre det enkelt å velge elbil for stadig flere, og dermed heller akselerere elbilutviklingen, følger Busengdal opp.

Hun har blant annet hatt ansvaret for Elbilforeningens årlige spørreundersøkelse, Elbilisten, som har gitt stor innsikt i hva som skal til for å lage god forbrukervennlig elbilpolitikk.

Et klassisk eksempel på en bremsekloss for elektrifiseringen, er Tysklands seneste forsøk på å vanne ut ambisiøse elbilmål i EU:

E-fuel-konflikten mot løsning:

EU med avtale om bilsalget i 2035

Avliver myter

En annen bremsekloss elbilforkjempere stadig møter, er seiglivede og konstruerte myter. De dukker opp i land etter land etter hvert som elektrifiseringen skyter fart.

Det kan være alt fra at elbiler er mindre miljøvennlige enn nye fossilbiler, til at elbiler skal være rullende brannbomber.

Norsk elbilforening har lang erfaring med å knuse disse mytene.

– Elektrisk mobilitet har de siste årene blitt en veldig viktig del av klimaarbeidet globalt, og dermed har også Elbilforeningen plutselig blitt ganske aktuell, sier Rotevatn.

Han tenker at den kampen Elbilforeningen har stått i her Norge – år etter år, debatt etter debatt – har vært avgjørende. Ellers tror han virkeligheten kunne vært ganske så annerledes.

– Vi har sett at det å ha den motstemmen har vært utrolig viktig i Norge, og det tror jeg kommer til å være viktig i hvert eneste land.

Tidligere har Elbilforeningen blant annet laget denne serien med myteknusing:

Sju elbilmyter – og hvordan det er i virkeligheten

Rotevatn understreker behovet for å ha noen der som kan være med å motbevise disse mytene knyttet til elektrisk mobilitet:

– Jeg tror dette er noe av det Elbilforeningen kan bidra spesielt med.

Senest sist uke var generalsekretær Bu invitert av Al Jazeera for å diskutere hvor bærekraftige elbiler er:

STREAM MED EKSPERTER: Foruten norske Christina Bu deltok professor Alissa Kendall fra University of California og forfatter Henry Sanderson i TV-programmet «The Stream». Sistnevnte har skrevet boken «Volt Rush: The Winners and Losers in the Race to Go Green».

Her kan du lese sammendraget fra debatten på Al Jazeera.

Internasjonal konferanse i mai

Siden starten i 1995 har Elbilforeningen bygget opp et stort nettverk i både inn- og utland.

Mange ser mot nord, og for sjette gang skal Elbilforeningen arrangere Nordic EV Summit på Lillestrøm – Europas kanskje viktigste elbilkonferanse.

Her står flere av Elbilforeningens samarbeidspartnere på scenen, blant annet leder for Elbilforeningen i Costa Rica, Silvia Rojas Soto.

Her møter du også Busengdal som konferansier, sammen med YouTube-stjernen Jack Scarlett fra «Fully Charged Show».

Elbil-interessert? Dette bør du få med deg:

Vårens store elbil-happening

Elbilutviklingen i Norge ligger foran resten av verden med nesten 80 prosent elektrisk andel i nybilsalget for 2022.

– Det gjør at vi etter hvert har en del erfaring og kunnskap. Vi i Elbilforeningen tenker at vi har noe å bidra med ut til andre land, og kanskje særlig til organisasjoner som ønsker å jobbe på samme måte som oss, sier Busengdal.

VERDENS ELBILSENTRUM? Det er Norge det! Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, har ikke tall på hvor mange utenlandske journalister hun har tatt imot de siste ni årene. I fjor vår var eksempelvis programleder Jack Scarlett i «Fully Charged Show» på tokt i Oslo. Snart kommer han tilbake for å være konferansier på Elbilforeningens store konferanse. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Les også