Skoda Enyaq iV 50 / 60 / 80 / 80X / vRS

På vei til produksjon har Skodas første dedikerte elbil endret utseende betydelig. Enyaq ventes til Norge i starten av 2021.

Konseptet Vision iV ble premierevist på bilutstillingen i Genève i mars 2019, og har siden blitt mer og mer konkret – også fordi modellen siden fikk det endelige navnet Enyaq.

Verdenspremieren fant sted 1. september 2020, og de første kundebilene er ventet til Norge i starten av 2021. I første halvår blir det kun utgaver med bakhjulsdrift, og mest rekkevidde skal man få med iV80-utgaven (se detaljer lenger ned).

Utseendet har endret seg betraktelig siden den første konseptbilen (se siste bilde). Fra å framstå som en coupéaktig SUV, har den fått et mer høyreist stasjonsvognformat. Begrepet crossover er dermed mest dekkende for mellomklassebilen som er 4,65 meter lang, 1,88 bred og 1,62 høy.

Akselavstanden er forøvrig lik som på den kommende konkurrenten Nissan Ariya. Enyaq har plass til fem personer, og får et bagasjerom som skal romme solide 585 liter.

Kun bakhjulsdrift fra start

Enyaq deler både MEB-plattform og drivlinje med ID.4/ID.4x og Audi Q4 e-tron, og dermed blir det også her mulighet for tilhengerfeste. Enyaq blir typegodkjent for å trekke 1.200 kilo.

Disse fire er som kan bestilles fra start, hvorav 60- og 80-utgavene med bakhjulsdrift kommer først – og firehjulsdrift i andre halvår 2021:

  • ENYAQ iV 50: 55 kWh (netto: 52 kWh), 109 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 340 km. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021
  • ENYAQ iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh), bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021
  • ENYAQ iV 80: 82 kWh (netto: 77 kWh), 150kW, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 510 km. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021
  • ENYAQ iV 80X: 82 kWh (netto: 77 kWh), 195kW, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021

Innstegsprisen vil variere mellom 348.520 kroner for 50-utgaven og 478.520 for den foreløpige toppmodellen 80X.

På et ikke spesifisert tidspunkt kommer den absolutte toppmodellen, VRS iV. Denne får den største batteripakken, firehjulsdrift og systemeffekt på 225 kW.

Tekniske data: ŠKODA ENYAQ iV*
Dimensjoner 4.649 x 1.879 x 1.616 mm, akselavstand: 2.765 mm
Utgave 50 iV 60 iV 80 iV 80x iV RS iV
Framdrift 4 x 2 4 x 2 4 x 2 4 x 4 4×4
Effekt (kW)
109 132 150 195 225
Dreiemoment (Nm)
220 310 310 425 460
Akselerasjon
(0–100 km/t, sek)
11,4 8,7 8,5 6,9 6,2
Toppfart (km/t)
160 160 160 160 180
Rekkevidde (WLTP, km)) 340 390 510 460 460


* Skoda understreker at alle data er foreløpige

Avhengig av størrelse på batteripakken vil Enyaq få ulike hurtigladehastigheter.

Med minste batteripakke (50) blir CCS-hurtiglading begrenset til 50 kW. 60-pakken får en teoretisk maks på 100 kW, mens 80-pakken gir makshastighet på 125 kW. Med sistnevnte skal ladetiden fra 10 til 80 prosent ideelt sett være 38 minutter.

For normallading blir makshastigheten 11 kW (400V/16A, 3-fas).

Vi kommer naturligvis med flere detaljer om bilen så snart vi har fått muligheten til å ta den i nærmere øyesyn.