Skoda Enyaq 60 / 80 / 80X / vRS

På vei til produksjon har Skodas første dedikerte elbil endret utseende betydelig. Enyaq ventes til Norge i løpet av 2020.

Konseptet Vision iV ble premierevist på bilutstillingen i Genève i mars 2019, og har siden blitt mer og mer konkret – også fordi modellen har fått det endelige navnet Enyaq. De første kundebilene er ventet til Norge i løpet av 2020.

Utseendet har også endret seg betraktelig siden den første konseptbilen (se siste bilde). Fra å framstå som en coupéaktig SUV, har den fått et slags høyreist stasjonsvognformat. Begrepet crossover er dermed mest dekkende for mellomklassebilen som er 4,65 meter lang, 1,88 bred og 1,62 høy.

De siste kamuflerte bildene viser en nær produksjonsklar bil, som åpenbart er ment å være familievennlig. Enyaq har plass til fem personer, og får et bagasjerom som skal romme 585 liter.

Enyaq deler både MEB-plattform og drivlinje med ID.4/ID.4x og Audi Q4 e-tron, og dermed blir det også her mulighet for tilhengerfeste. Enyaq blir typegodkjent for å trekke 1.200 kilo, men dette skal kun gjelde toppmodellene.

Basismodellen kalt 50 får bakhjulsdrift og en batteripakke med 52 kilowattimer (kWh) netto tilgjengelig til kjøring av brutto 55 kWh. Så vidt vi erfarer kommer imidlertid denne utgaven ikke til Norge.

Disse fire er de aktuelle:

  • Enyaq 60: Har 58 kilowattimer (kWh) tilgjengelig til kjøring av brutto 62 og bakhjulsdrift. Elmotoren yter 180 hestekrefter.
  • Enyaq 80: Har 77 kilowattimer (kWh) tilgjengelig til kjøring av brutto 82 og bakhjulsdrift. Elmotoren yter 204 hestekrefter.
  • Enyaq 80X: Har 77 kilowattimer (kWh) tilgjengelig til kjøring av brutto 82 og firehjulsdrift (én elmotor på hver aksel). Totalytelse på 265 hestekrefter.
  • Enyaq vRS: Har 77 kilowattimer (kWh) tilgjengelig til kjøring av brutto 82 og firehjulsdrift (én elmotor på hver aksel). Toppmodellen har en totalytelse på 306 hestekrefter, og bærer Skodas vRS-tradisjoner fra sportslige standardbiler videre i en ny æra.

Disse norgesaktuelle versjonene skal ha WLTP-rekkevidder mellom 390 og 460 kilometer. Lengst skal imidlertid 80-versjonen med bakhjulsdrift gå – i teorien: 500 kilometer etter samme målesyklus.

Avhengig av størrelse på batteripakken vil Enyaq få ulike hurtigladehastigheter. Med det minste batteriet (50) blir CCS-hurtiglading begrenset til 50 kW. 60-pakken får en teoretisk maks på 100 kW, mens 80-pakken gir makshastighet på 125 kW. Med sistnevnte skal ladetiden fra 10 til 80 prosent bli rundt 40 minutter.

For normallading blir makshastigheten 11 kW (400V/16A, 3-fas).

Vi kommer naturligvis med flere detaljer om bilen så snart vi har fått muligheten til å ta den i nærmere øyesyn.