Hopp til innhold

Nye detaljer om Skoda Vision 7S: Sjuseter med lang rekkevidde

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NYE TAKTER: Videreføres interiøret, får man instrumentering over synsfeltet på rattet, som på Peugeot og nå Toyota BZ4X. Volkswagen-gruppen satser stort på digitalisering også, så vi må forvente magi i den stående 14,6-tommeren i midtkonsollen.

600 kilometer rekkevidde og rask lading – og noen spekulasjoner og gjetninger fra vår side.

Neste bil ut fra Skoda blir en sværing, hakket over dagens Enyaq.

Bilen kalles foreløpig Vision 7S, og hvis de følger trenden fra Enyaq, blir ikke konseptet langt unna det vi ser på bildene.

Vi skrev nylig denne artikkelen om Skodas kommende sjuseter:

Skoda Vision 7S:

Elektrisk sjuseter fra Skoda?

Men nå har det kommet ekte bilder av konseptbilen, og litt nye opplysninger, og da er det grunnlag for å se litt nærmere på hva vi kan vente oss.

FACE OFF: Det er kun antydninger til Skodas designspråk. Til og med logoen er borte.

Nye takter

Du bør riktignok se for deg bilen med normale dører, kraftige stolper rundt vinduene, trolig dørhåndtak – og skikkelige speil.

Men dette kan være Skodas nye ansikt.

I så fall en radikal endring fra Enyaqs tradisjonelle fake grill. Det eneste kjennetegnet er egentlig profilen i panseret, ellers snakker vi helt nytt designspråk der til og med logoen og baklykt-signaturen forsvinner.

Test av Skoda Enyaq Coupé iV RS:

Skodas grommeste elbil

Konseptet er en kjempe. Akkurat over fem meter lang, 1,95 bred og hele 1,88 meter høy. Men disse målene vil endres noe i produksjonsmodellen.  

Akselavstanden er på 3 meter, nesten 25 cm lenger enn Enyaq. Det gir den plass til mer batterier.

STILIG: Vi håper multifunksjonsrullehjul på midtkonsoll og det særegne rattet blir med videre i produksjonsmodellen.

Digital inni

Interiøret er forholdsvis futuristisk, men med den 14,6 tommer store stående skjermen, føres tankene tilbake ti år til Tesla Model S. Her er den riktignok frittstående.

Firkantrattet kan tyde på at Skoda går samme vei som Peugeot og Toyota, med å vise instrumentene over synsfeltet på rattet.

Da slipper man også head up-display. I så fall får man et lavere ratt også her. Antagelig og forhåpentligvis beholder man rulleknappene.

Midkonsollen gir håp om fysisk betjening med de tre store hjulene, som trolig får flere funksjoner. Vi observerer dobbel induksjonslading også.

TYPISK: Alle konseptbiler har flytende frittstående sportsstoler og totalt rammeløse bakhengslede dører.

Instrumentpanelet beholdes lite, som på dagens Enyaq. Konseptet viser nærmest flytende sportsstoler i 2+2+2-konfigurasjon med et ekstra bakovervendt barnesete festet i midtkonsollen.

Egentlig utrolig upraktisk i det daglige og vi vil nok garantert se normale stoler og en benk på midtraden.

Test: BMW iX40 xDrive og BMW iX50 xDrive:

Er de verd den lange ventetiden?

Alle jobber med målet om å bli karbonnøytrale for tiden. Derfor er denne bilen i stor grad produsert av resirkulerte materialer.

De sorte detaljene i front- og bakfanger, hjulbuer og kanaler, er laget av gamle bildekk. Inni er det meste laget i gjenvunnet plast.

NOE I NÆRHETEN: Hovedprofilen er nok i nærheten av hva vi vil få. Den blir faktisk større enn BMW iX.

600 kilometer

Det er ikke gitt noen data for effekt og endelig størrelse på batteriet, men det antydes 600 kilometer rekkevidde, batteri rundt 100 kWt med 400 volts arkitektur og en ladehastighet på 200 kW.

Prøvekjørt prototype: VW ID.Buzz:

Er den verdt å vente på?

En vill gjetning fra vår side vil være at den får nøyaktig samme motor- og batterialternativer som Volkswagen ID.Buzz.

Da vil vi trolig bli tilbudt bakhjulsdrift med 77 kWt batteri i starten og et firehjulsdrevet alternativ med stor batteripakke senere.

LANGT PÅ VEI: Den får over tre meter akselavstand og et gulv som kan fylles med 100 kWT batterier. Det er lite som tyder på faststoff så langt.

Trolig vil den da få samme tilhengervekt også, sparsomme 1.000 kilo for bakhjulstrekkeren.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også