Hopp til innhold

Audi e-tron 50 / 55 quattro

Senvinteren 2019 kom de første utgavene av Audi e-tron 55 quattro til Norge. SUV-en er Audis første dedikerte elbilmodell.

e-tron 55 quattro kom først, med en WLTP-oppgitt rekkevidde på 417 kilometer, basert på netto tilgjengelig batterikapasitet på 83,8 kilowattimer (kWh) av bruttokapasiteten på 95.

Les tester her:

Trippeltest: Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC og Audi e-tron med campingvogn (2019)

Duelltest: Audi e-tron 55 quattro møter Tesla Model 3 Long Range (2019)

Slik gjorde Audi e-tron 55 quattro det i vår store vintertest (2019)

Senhøsten 2019 kom nyheten om viktige oppgraderinger for 2020. Det betyr blant annet at:

Ved inngangen til 2020 fikk følge av 50-utgaven i Norge. I denne artikkelen tar vi derfor for oss begge helt grunnleggende (i tekniske data er 50 nevnt først, så 55).

I 50-utgaven er batteripakkens bruttostørrelse 71 kWh fordelt på 27 batterimoduler. Av disse er 64,7 tilgjengelige til kjøring, som resulterer i en WLTP-rekkevidde på 336 kilometer (fra Audis egne data, ajour 15. januar 2020). Batteripakken i 50 er 120 kilo lettere enn i 55-utgaven.

Den grunnleggende forskjellen på de to bilene er altså en rekkeviddeforskjell på rundt 100 kilometer. Maks lynladefart for 55-utgaven er fortsatt 150 kW, mens 50 når maks ved 120 kW.

Begge har elektronisk quattro-firehjulsdrift. I våre tester har det framstått minst like bra som det etablerte, mekaniske systemet fra Audi. e-tron 55 quattro har egenerering som jobber sammen med adaptiv cruisekontroll.

Kupeen byr på god plass i alle retninger for fire voksne personer, samtidig som bagasjevolumet er 660 liter – og plassen generelt er enkel å utnytte. e-tron-modellen får pluss for at godkjent tilhengervekt er 1.800 kilo, og at den dessuten kan bære takstativ (75-80 kilo). Det gir god nytteverdi, og betyr at dette er en elbil som enkelt kan være familiens eneste bil.

For AC-lading er 11 kW (400V/16A) standard, mens ombordlader på 22 kW skal bli tilgjengelig sommeren 2020.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading av e-tron 55 quattro 8-9 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 12-13 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 25-26 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 40 timer.

HURTIGLADING: Audi e-tron 55 quattro kan lade med maksimalt 150 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere. Våre tester viser at man i praksis fullader batteripakken i løpet av 30-40 minutter under optimale forhold. 50-utgaven har maks hurtigladefart på 120 kW. Etter å ha testet oppdaterer vi informasjon om ladetid.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Audi Norge.

Les også:

Trippeltest: Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC og Audi e-tron med campingvogn (2019)

Duelltest: Audi e-tron 55 quattro møter Tesla Model 3 Long Range (2019)

Slik gjorde Audi e-tron 55 quattro det i vår store vintertest (2019)

Les også