Audi e-tron 50 / 55 quattro
Senvinteren 2019 kom de første utgavene av Audi e-tron 55 quattro til Norge. SUV-en er Audis første dedikerte elbilmodell.
e-tron 55 quattro kom først, med en WLTP-oppgitt rekkevidde på 417 kilometer, basert på netto tilgjengelig batterikapasitet på 83,8 kilowattimer (kWh) av bruttokapasiteten på 95.
Les tester her:
Trippeltest: Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC og Audi e-tron med campingvogn (2019)
Duelltest: Audi e-tron 55 quattro møter Tesla Model 3 Long Range (2019)
Slik gjorde Audi e-tron 55 quattro det i vår store vintertest (2019)
Senhøsten 2019 kom nyheten om viktige oppgraderinger for 2020. Det betyr blant annet at:
- Tilgjengelig batterikapasitet økes til 86,5 kWh. Det betyr at bufferen er krympet noe fra førsteutgaven, og at Audi er trygge på at den er tilstrekkelig for ivaretakelse av batterihelsen over tid. Batteripakken består av totalt 36 moduler med 36 celler i hver.
- Energieffektiviteten skal være økt gjennom forbedret motorstyring. I praksis betyr dette at frontmotoren frakobles når den ikke trengs, og at e-tron primært er bakhjulsdrevet.
- Batteripakkens kjølesystem er forbedret, i tillegg til at regenerering av bremseenergi gjøres mer effektivt. Når bilen bremses fra 100 km/t til 0, kan e-tron 55 regenerere inntil 220 kW.
- WLTP-rekkevidden øker fra 417 til 436 kilometer.
Ved inngangen til 2020 fikk følge av 50-utgaven i Norge. I denne artikkelen tar vi derfor for oss begge helt grunnleggende (i tekniske data er 50 nevnt først, så 55).
I 50-utgaven er batteripakkens bruttostørrelse 71 kWh fordelt på 27 batterimoduler. Av disse er 64,7 tilgjengelige til kjøring, som resulterer i en WLTP-rekkevidde på 336 kilometer (fra Audis egne data, ajour 15. januar 2020). Batteripakken i 50 er 120 kilo lettere enn i 55-utgaven.
Den grunnleggende forskjellen på de to bilene er altså en rekkeviddeforskjell på rundt 100 kilometer. Maks lynladefart for 55-utgaven er fortsatt 150 kW, mens 50 når maks ved 120 kW.
Begge har elektronisk quattro-firehjulsdrift. I våre tester har det framstått minst like bra som det etablerte, mekaniske systemet fra Audi. e-tron 55 quattro har egenerering som jobber sammen med adaptiv cruisekontroll.
Kupeen byr på god plass i alle retninger for fire voksne personer, samtidig som bagasjevolumet er 660 liter – og plassen generelt er enkel å utnytte. e-tron-modellen får pluss for at godkjent tilhengervekt er 1.800 kilo, og at den dessuten kan bære takstativ (75-80 kilo). Det gir god nytteverdi, og betyr at dette er en elbil som enkelt kan være familiens eneste bil.
For AC-lading er 11 kW (400V/16A) standard, mens ombordlader på 22 kW skal bli tilgjengelig sommeren 2020.
NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading av e-tron 55 quattro 8-9 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 12-13 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 25-26 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 40 timer.
HURTIGLADING: Audi e-tron 55 quattro kan lade med maksimalt 150 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere. Våre tester viser at man i praksis fullader batteripakken i løpet av 30-40 minutter under optimale forhold. 50-utgaven har maks hurtigladefart på 120 kW. Etter å ha testet oppdaterer vi informasjon om ladetid.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Audi Norge.
Les også:
Trippeltest: Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC og Audi e-tron med campingvogn (2019)
Duelltest: Audi e-tron 55 quattro møter Tesla Model 3 Long Range (2019)
Slik gjorde Audi e-tron 55 quattro det i vår store vintertest (2019)