


















Audi e-tron 50 / 55 quattro
Senvinteren 2019 kom de første utgavene av Audi e-tron 55 quattro til Norge. SUV-en er Audis første dedikerte elbilmodell.
e-tron 55 quattro kom først, med en WLTP-oppgitt rekkevidde på 417 kilometer, basert på netto tilgjengelig batterikapasitet på 83,8 kilowattimer (kWh) av bruttokapasiteten på 95.
Senhøsten 2019 kom nyheten om viktige oppgraderinger for 2020. Det betyr blant annet at:
- Tilgjengelig batterikapasitet økes til 86,5 kWh. Det betyr at bufferen er krympet noe fra førsteutgaven, og at Audi er trygge på at den er tilstrekkelig for ivaretakelse av batterihelsen over tid. Batteripakken består av totalt 36 moduler med 36 celler i hver.
- Energieffektiviteten skal være økt gjennom forbedret motorstyring. I praksis betyr dette at frontmotoren frakobles når den ikke trengs, og at e-tron primært er bakhjulsdrevet.
- Batteripakkens kjølesystem er forbedret, i tillegg til at regenerering av bremseenergi gjøres mer effektivt. Når bilen bremses fra 100 km/t til 0, kan e-tron 55 regenerere inntil 220 kW.
- WLTP-rekkevidden øker fra 417 til 436 kilometer.