Maxus Euniq MPV

Kinesiske Maxus Euniq MPV byr på masse plass og sju seter til en overkommelig pris.

Maxus har vært mest kjent for sine varebiler i Norge til nå. Ved inngangen til 2021 ble Euniq lansert, og den er en flerbruksbil (MPV) i tradisjonell forstand.

Modellen har to særlige fortrinn i elbiler, nemlig plass og relativt lav pris. I flerbrukssegmentet kommer det omsider en rekke alternativer i løpet av 2021, i flere prisklasser.

Euniq MPV er 4,82 meter lang, 1,82 meter bred og omtrent 1,78 meter høy. Så vidt vi har klart å bringe på det rene, er den netto tilgjengelige batterikapasiteten 52,5 kilowattimer (kWh) av rundt 60 brutto.

Den oppgitte WLTP-rekkevidden er 260 kilometer ved blandet kjøring. Importøren oppgir også tallet 356 kilometer, men dette viser til kjøring i lavere hastigheter i by. Løpende strømforbruk i kWh/mil er imidlertid ikke oppgitt for Maxus Euniq MPV.

Motoreffekten er på sin side 177 hestekrefter (130 kW), mens dreiemomentet er 310 Nm. Dette gjør at bilen kan akselerere fra 0-100 km/t i løpet av – for biltypen – respektable 9,5 sekunder.

Tekniske data viser at Euniq MPV har batterivarmer. Den første testen (lenke nederst) avklarte imidlertid at den mangler mulighet til forvarming av den store kupeen, i tillegg til aktiv varming og kjøling av batteripakke. Varmepumpe er heller ikke et punkt på utstyrslista.

Appstyring er nok et punkt på lista over det man kunne ha ønsket seg, men ellers er Maxus Euniq MPV rikt utstyrt målt mot prislappen. Likevel er det først og fremst mengder av lastevolum som er bilens styrke, og at den er familievennlig – ikke minst på grunn av tre ISOfix-fester for barneseter.

Merk imidlertid at nyttelasten ikke er høyere enn 466 kilo, slik at den i praksis utnyttes fullt ut med sju voksne i bilen. 

Euniq MPV har også typegodkjent tilhengervekt på 400 kilo, det samme som Hyundai Kona og Kia e-Niro / e-Soul. Det betyr at den enkelt kan fikse frakt til miljøstasjonen eller andre småoppdrag med en lett tilhenger. Euniq MPV skal også kunne bære taklast, men vekten er ennå ikke kjent.

På plussiden kan det også nevnes at batterigarantien er bedre enn industristandarden: 200.000 kilometer eller åtte år.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opptil 27 timer. Med 3,6 kW/16A 17-18 timer og 7,2 kW/32 A 8-9 timer (de to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Maxus Euniq MPV kan ta maksimalt 63 kW DC via CCS-lynladere. Bilen ble først markedsført med maks på 120 kW, men det viste seg også i vår første test at tallet ikke kunne stemme. Under optimale forhold bør en ladeøkt fra 0-80 prosent ta 40-45 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Maxus Norge.

Les også:

Budsjett-elbuss for familien (2020)