Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB får 41 mils rekkevidde, 272 hk og 4Matic. Og den kommer i år!

På samme måte som Mercedes har laget elektriske versjoner av både SLS, B-Klasse, GLC som ble EQC og GLA som blir EQA, har man satt EQ-grill og elektrisk drivlinje på den romslige GLB og gitt den navnet EQB.

Modellen, som til nå bare har vært tilgjengelig som bensin og diesel, har ikke vært noen kiosk-velter i Norge etter at den ble lansert i fjor. Nå kan den derimot bli langt mer aktuell.

Bilen bygges på samme plattform som EQA og vil tilby en elektrisk premium-SUV i kompaktklassen med hele sju seter. Kompakt er forresten en sannhet med visse forbehold. Den er ikke langt unna Skoda Enyaq i utvendig størrelse.

EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWh og batteriene er produsert på Daimler-fabrikken i Kamenz, Tyskland, og i Jawor, Polen.

Det lades med opptil 11 kW via ladeboks ved hjelp av ombordladeren. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW. Mercedes oppgir ladetid fra 10-80 prosent batterikapasitet på litt over 30 minutter.

Mercedes er diffuse på hvilke effektvarianter vi får, men vi bør i hvert fall forvente en forhjulsdrevet EQB 250 med 150 kW/190 hk med 375 Nm som vi i dag finner i EQA. Det vil i så fall bli modellen med lengst rekkevidde.

Det kommer en EQB 350 4Matic med over 200 kW/272 hk. Den skal ha en rekkevidde på 419 km og et WLTP-forbruk på 18,1-19 kW, avhengig av utstyr.

I Kina kommer det en AMG-versjon som trolig får navnet EQB 35 4Matic. Den får 215 kW/306 hester, nøyaktig det samme som AMG GLB 35 4Matic.

Bagasjerommet er fleksibelt siden setene i andre seterad går på skinner. Det er fra 495 liter til 1710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter.

Bilen skal lanseres mot slutten av 2021. Prisen er ikke kjent ennå.

Les mer i vår nyhetsartikkel om Mercedes-Benz EQB.