Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Peugeot iOn er de to siste av PSA-trillingene – den «førstefødte» var Mitsubishi i-MiEv.

Det var Mitsubishi som var først på banen, både på markedet og med teknologien. Men gjennom PSA-samarbeidet fikk både Peugeot og Citroën lansere sine lett designfriserte utgaver tidlig i 2011. Det spesielle med disse tre småtassene, var de var først ut med å tilby DC-hurtiglading i elbilmarkedet. Trillingene er enkle og greie fireseters elbiler, primært ment for bruk i bystrøk, men de kan også greie rundt 15 mil mellom hver lading. Siden 2013 har iOn og C-Zero forøvrig hatt batteripakker på 14,4 kWh, etter at én modul fra den opprinnelige batteripakken på 16 kWh ble tatt ut. NORMALLADING: Trillingene kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 3 kW. Det tar cirka åtte å lade med 2,3 kW/10A og seks timer med 3,6 kW/16A. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A). HURTIGLADING: CHAdeMo-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos importøren Bertel O. Steen AS – om både iOn og C-Zero. Les også: Å leve med elbilen Citroën C-Zero (2012) Lundetest av Peugeot iOn (2011)