Volkswagen e-up! (2013-2019)

Den elektriske småbilen kom til Norge i november 2013, og er både kvikk og lettkjørt småbil som også kan fikse de litt lengre turene.

e-up! er utstyrt med en batteripakke som leverer netto 16,8 kWh (brutto 18,7), og er med det først og fremst en elbil for lokaltransport – selv om den kan klare turer på opptil 16-17 mil mellom hver lading i sommerhalvåret (dersom sjåføren er rolig med høyrefoten). I løpet av 2016 fikk den en enkel ansiktsløftning, men det ble ikke gjort noe med batterikapasiteten. En økning er først ventet å komme i 2020, når det er varslet at søsteren Skoda Citigo-e kommer som elbil. Når den gjør det, med optimal rekkevidde opp mot 300 kilometer, er det sannsynlig at Volkswagen gjør samme vri. I likhet med e-Golf skiller den seg fra massen av elbiler ved at den har regenerering av strøm i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering). Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren. NORMALLADING: e-up! kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 3,6 kW. Med denne tar det cirka 8-10 timer å lade med 2,3 kW/10A og seks timer med 3,6 kW/16A. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A). HURTIGLADING: CCS-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Møller Gruppen. Les også: Test av VW e-up i vinterkulda (2014) Sjekk Lundetest av VW e-up! (2013) VW e-up! har vist oss hva den kan (2013)