Hopp til innhold

Sjekk utviklingen i elbilsalget i de skandinaviske landene: Svensken, dansken og nordmannen blir likere

STOR SKANDINAVISK ELBIL-UTVIKLING: I Danmark var elbilandelen i nybilsalget på 3,7 prosent i april 2020. I april i år, altså fire år senere, var den på 42,9 prosent. Se grafen nedenfor for å se tilsvarende tall for Norge og Sverige. Foto: Shutterstock via OFV

Store ulikheter i elbilsalget, men ulikhetene var større før. Sjekk grafene som viser utviklingen her.

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har sammen med Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se sammenlignet bilsalget i de skandinaviske landene i april i år.

De har også sett spesifikt på elbilandelen i nybilsalget i april-måned gjennom de fire siste årene – og når man ser på grafene, blir det tydelig at svenskene og danskene begynner å ta igjen elbil-forspranget vi her i Norge tradisjonelt har hatt på våre to naboland.

Se bare her:

null

Som du ser av de blå/gule søylene over, blir det stadig mer blått år for år – og blått representerer elbilandelen i nybilsalget mens gult er fossile drivlinjer, der ladbare hybridbiler er inkludert.

Nybilsalget i april 2024:

Mener elbilutviklingen går for sakte

Markant elbil-økning år for år

Både i Norge og Danmark var det en markant økning i salget av nye elbiler i april, sammenlignet med fjoråret.

I antall var økningen på 34,5 prosent i Norge, mens det i Danmark ble registrert nesten 90 prosent flere nye elbiler enn i samme måned i fjor, melder OFV.

I Sverige var situasjonen en helt annen: Der var det en nedgang i nye elbiler i april på nesten åtte prosent, mens nye ladbare bensinhybrider økte med drøyt 22 prosent sammenlignet med april 2023.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Til sammenligning faller salget av ladbare bensin- og dieselhybrider i Danmark og Norge svært raskt, og er nærmest i ferd med å nulles ut.

Den sterke interessen for elbiler, som har preget norsk nybilsalg de siste årene, er nå også veldig tydelig hos våre naboer, spesielt i Danmark, der elbilveksten går raskt.

– I Sverige er elbil-incentivene fjernet. Nedgang i elbilsalget i Sverige har altså kommet parallelt med en markant økning i salget av ladbare bensinhybrider, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV – som mener dette viser hvor viktig fortsatt bruk av incentiver er for å holde elbilsalget høyt.

Asko på Kalbakken er selvforsynt med strøm til lastebil-lading:

Oslos største solcelle­anlegg drifter vare­transporten

Tendensen har snudd i nybilsalget?

Ser vi på bilsalget generelt, ser vi at tendensen som har preget nybilsalget i Skandinavia gjennom vinteren – kraftig nedgang og bilbutikker nærmest uten kunder – ser ut til å ha snudd. 

Samtlige skandinaviske land hadde i april en merkbar økning i bilsalget. Økningen var størst i Danmark, solid i Norge og minst i Sverige.

Mens nybilsalget i Danmark økte med 27 prosent i april sammenlignet med samme periode i fjor, var økningen i Norge på 25 prosent. I Sverige var økningen på beskjedne fire prosent.

Norsk elbilforening jobber også internasjonalt:

Eksporterer norsk elbilsatsing

Økonomiske utfordringer med kraftig prisvekst og flere renteøkninger har ikke bare preget norsk økonomi og folks kjøpekraft, det har også vært utfordrende i våre naboland.

Felles for alle tre skandinaviske land, er at SUV-er topper salgslistene. I Danmark er imidlertid småbiler i ulike klasser mer populært enn i Sverige og Norge.

Personbilbestanden i Danmark og Norge er ganske lik, cirka 2,8 millioner registrerte personbiler totalt, mens det i Sverige er drøyt fem millioner personbiler. Dette gjenspeiler også befolkningsmengden i de tre landene.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også