Hopp til innhold

Her er norske priser på de ulike utgavene av elektriske Ford Explorer: Endelig kan den bestilles

SNART PÅ VEIEN: Nå har endelig Ford en kompakt SUV å selge.

Det føles som år og dag siden vi så den for første gang – men fra i dag kan endelig Ford Explorer bestilles.

Ford har allerede hatt suksess med den svære ladbare hybriden Ford Explorer.

Derfor ble mange overrasket da Ford lanserte en snerten, mye mindre elbil ved samme navn.

– Største og viktigste elbilnyheten for oss i Norge

– Dette er den viktigste og største elbilnyheten for oss i Norge og Europa på lenge, og representerer noe helt nytt i segmentet. Med en startpris fra kun 399.000 kroner er denne totalpakken definitivt klasseledende. Dette er en modell vi vet mange nordmenn har ventet på, uttaler administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en pressemelding i dag.  

Helelektrisk Ford Explorer:

Ny Ford med hjelp fra Volkswagen

I bunn og grunn er det en ni cm kortere Volkswagen ID.4 med Ford-design – for bilen er laget på Volkswagens MEB-plattform, og du kjenner igjen ganske mange detaljer innvendig også.

RØFF: 20 cm bakkeklaring gir litt mer muligheter.

Men den har en del egne løsninger også. Blant annet Fords egne 14,6 tommer store skjerm, som kan vinkles 30 grader og har en egen «My private Locker» som låses når skjermen settes i nederste posisjon.

Under armlenet har den også en 17-liters «megakonsoll», stor nok til å lagre en 15-tommers laptop.

Frister med lav rente:

Gjør det motsatte av Norges Bank

Bygges i Europa

Dette er Fords første helelektriske personbil, utviklet og produsert i et stort volum i Europa ved Ford Cologne Electric Vehicle Center i Tyskland, hvor selskapet har investert to milliarder dollar (tilsvarende rundt 21 milliarder norske kroner).

180 kW: Det skal går raskt ved ladestolpen.

Elektriske Explorer bli tilgjengelig med hele tre batteripakker:

Sistnevnte kan trekke henger på 1.200 kilo. Med en pris fra 478.000 kroner, blir nok dette favoritten til de fleste.

EGEN SKJERM: Ford har droppet Volkswagens infotainment og satser på sin egne store stående skjerm med eget «hanskerom» bak.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

To utstyrsnivåer

Explorer kommer med to utstyrsnivåer.

Standard er Explorer utstyrt med blant annet adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk, 12-veis elektrisk justering, korsryggmassasje og oppvarmet ratt.

Den kommer også med opptil 5 kjøremoduser og lydsystem med 7 høyttalere, inklusive en lydplanke.

Premium gir deg 20-tommers felger, Matrix LED-lys stemningslys inni, Panoramatak og B&O-lyd med 10 høyttalere.

Ladehastigheten er opp mot 185 kW og bilen kan fås med varmepumpe.

Lexie har kjørt elektriske Ford Explorer verden rundt:

Samme dag som elbilen ble lansert, tok hun en verdensrekord med den

Jorda rundt i elektrisk Explorer

Nyheten om at Ford Explorer nå kan bestilles, kommer samme dag som nyheten om at eventyreren Lexie Alford ble den første personen til å få godkjent verdensrekordforsøket sitt om å bli den første som kjørte jorda rundt i en elbil.

Og det gjorde hun nettopp med en elektrisk Ford Explorer, det vil si en førproduksjonsmodell, altså en prototype – som hun i går ankom Nice med.

Nice var selvsagt også byen hun startet rekordforsøket sitt fra i september i fjor.

Du kan lese vår reportasje fra da hun gikk i gang med rekordforsøket her:  

For 100 år siden kjørte 16 år gamle Aloha jorda rundt med en T-Ford:

Nå prøver Lexie å ta verdens­rekorden med elbil

Spesifikasjoner for elektriske Ford Explorer:

 Extended Range RWD Explorer/ Explorer Premium Extended Range AWD Explorer/ Explorer Premium 
Rekkevidde WLTP (km)    602/572     566/532  
Ytelse (HK/kW)  286/210 340/ 250 
0-100 km/t 6,4 sek 5,3 sek. 
DC-ladetid 10-80 % (anslått)  28 min. 26 min. 
Batterikapasitet, utnyttbar 77 kWt 79 kWt 
DC maks. ladehastighet 135 kW 185 kW 
Dreiemoment, bak   545 Nm 545 Nm 
Dreiemoment, foran  N/A 134 Nm 
Forbruk (kWt/100 km) 13.9/14.7 15.7/16.6 
Maks. hastighet 180 km/t 180 km/t 
   
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også