Her er norske priser på de ulike utgavene av elektriske Ford Explorer: Endelig kan den bestilles
Det føles som år og dag siden vi så den for første gang – men fra i dag kan endelig Ford Explorer bestilles.
Ford har allerede hatt suksess med den svære ladbare hybriden Ford Explorer.
Derfor ble mange overrasket da Ford lanserte en snerten, mye mindre elbil ved samme navn.
– Største og viktigste elbilnyheten for oss i Norge
– Dette er den viktigste og største elbilnyheten for oss i Norge og Europa på lenge, og representerer noe helt nytt i segmentet. Med en startpris fra kun 399.000 kroner er denne totalpakken definitivt klasseledende. Dette er en modell vi vet mange nordmenn har ventet på, uttaler administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en pressemelding i dag.
I bunn og grunn er det en ni cm kortere Volkswagen ID.4 med Ford-design – for bilen er laget på Volkswagens MEB-plattform, og du kjenner igjen ganske mange detaljer innvendig også.
Men den har en del egne løsninger også. Blant annet Fords egne 14,6 tommer store skjerm, som kan vinkles 30 grader og har en egen «My private Locker» som låses når skjermen settes i nederste posisjon.
Under armlenet har den også en 17-liters «megakonsoll», stor nok til å lagre en 15-tommers laptop.
Bygges i Europa
Dette er Fords første helelektriske personbil, utviklet og produsert i et stort volum i Europa ved Ford Cologne Electric Vehicle Center i Tyskland, hvor selskapet har investert to milliarder dollar (tilsvarende rundt 21 milliarder norske kroner).
Elektriske Explorer bli tilgjengelig med hele tre batteripakker:
- Standard Range med bakhjulsdrift kan ikke bestilles ennå, men blir tilgjengelig til 399.000 kroner. Da får du trolig 204 hk og 58 kWt batteri.
- Extended Range RWD (bakhjulstrekk) får 286 hester og rekkevidde opp til 602 kilometer. Prisen blir fra 449.000 kroner.
- Extended Range AWD (firehjulstrekk) får 340 hk og 679 Nm. Det gir deg akselerasjon til 100 km/t på 5,3 sekunder. Rekkevidden blir opptil 566 kilometer.
Sistnevnte kan trekke henger på 1.200 kilo. Med en pris fra 478.000 kroner, blir nok dette favoritten til de fleste.
To utstyrsnivåer
Explorer kommer med to utstyrsnivåer.
Standard er Explorer utstyrt med blant annet adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk, 12-veis elektrisk justering, korsryggmassasje og oppvarmet ratt.
Den kommer også med opptil 5 kjøremoduser og lydsystem med 7 høyttalere, inklusive en lydplanke.
Premium gir deg 20-tommers felger, Matrix LED-lys stemningslys inni, Panoramatak og B&O-lyd med 10 høyttalere.
Ladehastigheten er opp mot 185 kW og bilen kan fås med varmepumpe.
Jorda rundt i elektrisk Explorer
Nyheten om at Ford Explorer nå kan bestilles, kommer samme dag som nyheten om at eventyreren Lexie Alford ble den første personen til å få godkjent verdensrekordforsøket sitt om å bli den første som kjørte jorda rundt i en elbil.
Og det gjorde hun nettopp med en elektrisk Ford Explorer, det vil si en førproduksjonsmodell, altså en prototype – som hun i går ankom Nice med.
Nice var selvsagt også byen hun startet rekordforsøket sitt fra i september i fjor.
Du kan lese vår reportasje fra da hun gikk i gang med rekordforsøket her:
Spesifikasjoner for elektriske Ford Explorer:
Extended Range RWD Explorer/ Explorer Premium | Extended Range AWD Explorer/ Explorer Premium | |
Rekkevidde WLTP (km) | 602/572 | 566/532 |
Ytelse (HK/kW) | 286/210 | 340/ 250 |
0-100 km/t | 6,4 sek | 5,3 sek. |
DC-ladetid 10-80 % (anslått) | 28 min. | 26 min. |
Batterikapasitet, utnyttbar | 77 kWt | 79 kWt |
DC maks. ladehastighet | 135 kW | 185 kW |
Dreiemoment, bak | 545 Nm | 545 Nm |
Dreiemoment, foran | N/A | 134 Nm |
Forbruk (kWt/100 km) | 13.9/14.7 | 15.7/16.6 |
Maks. hastighet | 180 km/t | 180 km/t |
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!