Hopp til innhold

Helelektrisk Ford Explorer: Ny Ford med hjelp fra Volkswagen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NY ÆRA: Explorer vil gå rett i strupen på Ford Mustang.

Ford avduket i dag den nye elektriske 5-seteren Ford Explorer, en sporty SUV med helt ny design. Dens sterkeste konkurrent er … Ford Mustang.

Ford har hatt som politikk å elektrifisere sine mest populære merkevarene først:

Mustang, Ford F-150, Transit og nå Explorer.

Skal produseres i Europa

Explorer har alltid vært en typisk stor, i norske øyne, amerikansk SUV.

Det er sikkert noe av grunnen til at den aldri har hatt noe stort fotfeste her hjemme, og naturlig nok ikke sitter fremst i panna når vi tenker på Ford.

REKLAMEVIDEO: Slik presenterer Ford dagens store nyhet.

For satser likevel på denne merkevaren i vår del av verden.

Explorer blir nemlig den første elbilen som Ford skal masseprodusere i Europa.

Den mellomstore crossoveren vil bli produsert på Ford Cologne Electrification Center i Køln, hvor det nylig har blitt investert to milliarder dollar.

MEB: Den nye Forden er bygget på plattformen til Volkswagen, men den er mindre enn både Skoda Enyaq, VW ID.4 og Audi Q4-etron.

Hjelp av Volkswagen

Ford og Volkswagen har lenge hatt samarbeid om flere bilmodeller.

Det ser vi aller best på pickupene Amarok og Ranger, samme bil med forskjellig front og hekk, bygget av Ford.

Volkswagens neste Transporter skal også høyst trolig bygges av Ford.

Her går det andre veien. Den nye Explorer er bygget på Volkswagens MEB-plattform, som hele dagens ID.-familie, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq er bygget på.

LITT VW? Høy front og chubby grunndesign gjør at opphavet kan skimtes, men nye Explorer ser småfrekk ut.

Du får batteri på 82 kWt brutto/77 netto med ladefart på 170 kW – eller 55 kWt brutto/52 netto og ladefart på 130 kW.

Rekkevidden blir på henholdsvis 539 og 350 kilometer med bakhjulsdrift.

Explorer kommer også med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift, men får høyere effekt, 335 hestekrefter.

Faktisk det samme som en fremtidig ID. Buzz GTX er annonsert med.

Med denne motorpakka blir rekkevidden 490 kilometer.

I Europa skal den kunne trekke en tilhenger på 1.400 kilo. Følger man Volkswagen, blir tilhengervekta 1.200 i Norge. (ID.4 har også 1.400 kilo som tillatt hengervekt i Europa.)

SOLOPPGANG: Ford trenger et løft i markedsandeler i Europa. Er dette bilen som kan snu det? Størrelsen bør i hvert fall passe mange.

Kul og moderne

Utseendemessig skiller den seg fra alt annet fra Ford. Det er en positiv overraskelse.

En kul front uten grill, skarpe linjer, sort innramming rundt alle vinduer med «flytende» tak i bilens farge, høy vindusprofil og kul, men enkel avslutning – med noe så uvanlig som stående lykter og … tro det eller ei, ikke en hel LED-stripe foran og bak.

Et par sølvfargede elementer foran og bak gir et hint om tidligere tiders skliplater. Den har riktignok sklidd høyt opp på bakfangeren, men kult er det.

Felger fra 19-21 tommer gjør bilen sporty og harmonerer godt med alternativene som finnes hos VW, men selvsagt med helt egen design.

Ellers ser vi at den har vanlige speil og vanlige dørhåndtak. Dette er rett og slett en enkel bil å leve med.

STÅENDE: Ford kjører sitt eget system på multimedia. Bak den store stående skjermen finnes et stort lagringsrom. Det gjør det under armlenet også.

Mustangkiller

Det ironiske er at Explorer skal stå side om side med Mustang i fremtiden. Da er vi ganske sikre på hvilken av bilene som vil støve ned i lokalene.

Explorer er 4,46 meter lang (Mustang 4,71), får 450 liters bagasjerom (Mustang 402 bak) – 100 liter mindre enn ID.4, men det skyldes kortere overheng bak.

Med setene nede blir bagasjerommet 1.400 liter.

MASSASJE: Ford har hatt fokus på materialkvalitet. Stolene ser unektelig noe bedre ut enn standard-stolene i Mustang, med skinnkvalitet som minner om blank skai.

Egne løsninger

Ford bruker sin egen stående 14,6-tommer skjerm med eget SYNCMove software. Det er forhåpentligvis kjappere enn det vi er vant til hos VW.

Den påklistrede kule volumknappen er borte.

Skjermens vinkel skal kunne endres med opp til 30 grader og bak den, har de et «privat» rom, sikkert ikke helt ulikt det man finner hos Lucid.

I midtkonsollen har man også et 17 liters rom, samtidig som den doble konsollen har et rom under også. Bra med lagringsmuligheter, altså.

Toppen på dashbordet domineres av en lyssatt lydplanke. Det oppvarmede multifunksjonsrattet har berøringsknapper. Det er vi ikke veldig glade i.

Interiørkvaliteten skal være justert opp et par hakk, og Ford hevder at alle berøringspunkter har myke materialer, inkludert på dørsidene.

Seter med varme og massasje er tilgjengelig.

Du skal slite med å finne igjen noe VW i bilen, men girvelgeren ved rattet og vindusbryterne er like. Da får man dessverre to i stedet for fire brytere, noe verken Skoda eller Audi gikk for.

Kjører nesten sjøl

Ved hjelp av 12 ultrasoniske sensorer, fem kameraer og tre radarer overvåkes hele området rundt den nye helelektriske crossoveren kontinuerlig.

Explorer blir også den første Forden i Europa som kommer med en forbedret filsentreringsteknologi, som også kan skifte felt automatisk.

Trapper opp satsingen i Europa:

Åtte nye elbiler på to år fra Ford

Ved bruk av bilens radarer og kameraer påses det først at blindsonen er klar, og deretter kan føreren iverksette feltskifte ved kun å aktivere blinklyset.

Den nye og elektriske Explorer kan bestilles senere i år og har en estimert startpris fra under 500.000 kroner.

Prøvekjørt Ford Mustang Mach-E GT Performance:

GT er akkurat det Mustang trengte

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også