Hopp til innhold

Elektriske Mazda EZ-6: Kommer til Europa

ERSTATTER MAZDA 6: Mazda EZ-6 var opprinnelig tiltenkt det kinesiske markedet, men skal visstnok også bli en global modell, og dermed aktuell for Norge. Foto: Mazda

Erstatteren til Mazda 6 var bare tiltenkt det kinesiske markedet. Men nå kan den komme til Norge.

Fra å ha vært et av de virkelig store bilmerkene, selger Mazda nå nesten ingen biler i Norge fordi de mangler elbiler i de viktige segmentene.

Nå er det lille MX-30 som står for 90 prosent av salget.

Duell mellom Mazda MX-30 og MG ZS EV: Den ene vil du kjøre, den andre vil du frakte med 

Den har kort rekkevidde, men er til gjengjeld en av Norges billigste elbiler.

Nettstedet Green Car Reports refererer til en pressemelding fra Mazda om at EZ-6 – som ble vist på Beijing Auto Show – vil bli offentlig lansert i høst som en global modell.

Den får salgsstart i Kina først – og skal lanseres i Europa i høst.

FREMTUNG: Utseendet er fremoverlent, men kombi-taklinja vil gi god plassutnyttelse og god aerodynamikk.

Med tanke på straffetollen som er på vei i Europa for kinesiske biler, vil vi tro at bilen blir høyaktuell for Norge – som ikke planlegger den samme straffetollen.

Ingenting bekreftet

Direktøren hos Mazda Norge, Karianne Westby, verken bekrefter eller avkrefter at EZ-6 vil komme til Norge. De har fått med seg ryktene, men vet ikke hvor de har kommet fra.

KOMBI: Her åpnes også bakvinduet, slik at du får et oversiktlig og lettlastet bagasjerom.

Hatchback

EZ-6 er en 4,92 meter lang såkalt hatchback, det vil si at bakruta følger med opp når du åpner bagasjerommet. Det vil gi et lettlastet bagasjerom.

Bilen produseres av den kinesiske bilfabrikanten Changan Automobile, på samme plattform som Deepal SL03.

LUKSUS: Ingen bilmodell med respekt for seg selv lanseres i Kina uten såkalt queen-seat.

Mazda ofrer knappene og betjeningshjulet i midtkonsollen, og går for fullt skjermstyrt betjening på 14.6-tommeren i midten. Giringen er flyttet opp bak rattet.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Designen er kanskje ikke typisk Mazda, men får den velkjente grillen.

Også instrumentpanelet blir digitalt, men interiøret er fint skulpturert med manuelt betjente ventilasjonsdyser etc.

Salgbar i Norge?

I Kina inngår hybridbiler i kategorien New Electric Vehicle (NEV), så denne bilen bygges også som hybrid.

Den varianten blir neppe aktuell her hjemme.

STOR: En lengde på nesten fem meter og et svært panoramatak bør gi forutsetninger for god bakseteplass.

Om denne bilen blir noen suksess har hjemme, gjenstår å se. Nordmenn kjøper tradisjonelt ikke lave sedan-aktige biler om det finnes noe annet.

Og når vi leser at bilen kun blir tilgengelig som bakhjulstrekker med 218 hester og 600 kilometer rekkevidde etter den kinesiske CLTC-standarden, som er noe rausere enn WLTP-standarden vi bruker blant annet i Norge, blir den avhengig av en god pris for selge store volum.

I enkelte markeder får bilen to batteristørrelser. Et på 58,1 kWt med CLTC-rekkevidde på 515 km, og et på 80 kWt som skal gi deg 705 kilometer etter CLTC-målestokken.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også