Hopp til innhold

Verdenspremiere på Toyota Urban Cruiser: Den kommer ett år på overtid – men bør kunne sikre 2025-målet

VIKTIG: Urban Cruiser vil bli en viktig modell både for Toyota – og for å nå målet om 100 prosent nybilsalg av elbiler i Norge. Foto: Toyota

Den nye Toyota Urban Cruiser erstatter Yaris-modellene, og vil dermed bidra sterkt til å redusere antallet nye fossilbiler som selges i Norge.

For ett år siden ble konseptbilen Urban SUV Concept avduket, med lovnader om lansering høsten 2024.

Dette vet vi nå om Toyota Urban SUV Concept:

Denne kommer til sommeren

Den tidsplanen holdt ikke, men nå er det endelige resultatet her – Og denne bilen blir veldig viktig for å nå 100 prosent elbilsalg i Norge.

Farvel til fossilbiler

Toyota har lenge dominert salgslistene over nye fossildrevne biler i Norge, med modeller som Yaris, Yaris Cross, Corolla Cross og RAV4. Sjekk saken under:

Noen få velger fortsatt fossilbiler:

Alle kan erstattes med elbiler

Den nye Urban Cruiser vil sannsynligvis overta mye av dette markedet.

Samtidig ventes Suzukis versjon av samme bil å erstatte S-Cross og kanskje også Swift i registreringsstatistikken.

Hvorfor er Urban Cruiser viktig?

Urban Cruiser svarer på det mange etterspør: en kompakt elektrisk SUV.

Med en lengde på 4,3 meter, bredde på 1,8 meter og høyde på 1,64 meter, samt en akselavstand på 2,7 meter, har den ideelle dimensjoner for norske forhold.

LITT STØRRE: Urban Cruiser er noe større enn dagens Yaris Cross, men blir trolig billigere siden man slipper både moms og avgift.

Til sammenligning er Yaris Cross noe mindre med sine 4,18 meter i lengde.

Den koster i dag mellom 370.000 og 544.200 kroner, før avgiftsøkningen som kommer i april 2025:

Enighet i forhandlingene om statsbudsjettet:

Økte avgifter på nye forurensende biler i 2025

Selv lille Yaris, med en prislapp på 333.600–424.100 kroner, vil fremstå som unaturlig dyr ved siden av Urban Cruiser i salgshallene.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Helelektrisk drivlinje

Urban Cruiser bygges på en dedikert elbilplattform og bruker relativt rimelige, men pålitelige jernfosfat-batterier.

FYSISK: Mange vil ønske bil med fysiske knapper velkommen. Girvelgeren kjenner vi igjen fra Toyotas bZ4X.

Den tilbys med følgende motor- og batterialternativer:

Firehjulsdriftsystemet ligner på det i bZ4X, med funksjoner som Downhill Assist Control og Trail-modus, som optimaliserer grep ved å justere dreiemoment og bremse hjul som spinner.

FWD-modellen har også en «snømodus» for bedre kontroll på glatte veier.

Rekkeviddetall er det foreløpig ikke opplyst om.

Rikt utstyrsnivå

Alle Urban Cruiser-modeller leveres med en omfattende pakke av aktive sikkerhets- og førerassistentsystemer.

LADING: Vi vet foreløpig lite om ladefart, men det er lov å håpe på 150 kW, slik bZ4X har.

Dette inkluderer blant annet:

Interiøret er funksjonelt og tradisjonelt, med fysiske knapper som mange vil sette pris på.

Føreren får en 10,25-tommers digital skjerm med flere visningsalternativer, mens multimedieskjermen er på 10,1 tommer.

Navigasjon med sanntidsdata er tilgjengelig, men Apple CarPlay og Android Auto er også støttet.

Toyota-appen MyToyota gir oversikt over batteristatus, ladeinformasjon og nærmeste ladestasjoner.

Bli medlem i dag!

Kommer til Norge i tredje kvartal 2025

Blant de praktiske detaljene finner vi et skyvbart baksete og en bakseterygg delt i 40/20/40-konfigurasjon.

Hengervekten forventes å overgå dagens Yaris Cross (750 kg), noe som gjør Urban Cruiser enda mer attraktiv for norske bilkjøpere.

Toyota varsler lansering av bilen i det norske markedet i tredje kvartal 2025.

Les også