Historiske tall for nybilsalget i Europa: Elbiler solgte mer enn dieselbiler i 2023
Norge er selvsagt fortsatt på topp i Europa, men blant EU-landene er Sverige nå i tet.
Bilbransjeorganisasjonen ACEA har i dag publisert en oppsummering av salgsstatistikken for fjoråret i Europa, men har også spesifikt sett på desembertallene.
Elbilsalget økte med 37 prosent
Det er flere interessante detaljer her når man kikker nærmere på tallene.
Når vi ser på 2023 som helhet, ser vi blant annet dette:
- Det er ny elbilrekord, med 14,6 prosent elbilandel i nybilsalget.
- Det er likevel bare 2,5 prosentpoengs økning i elbilandel fra 2022.
- Elbilandelen har gått forbi dieselandel i nybilsalget i EU sett under ett for første gang.
- Økning i bilsalget generelt er på 14 prosent.
- Elbilsalget økte derimot med 37 prosent, mens fossilbilsalget økte med 11 prosent.
Norge på topp, Sverige leder an i EU
Som du ser av kakediagrammet over, er elbiler nå den tredje vanligste drivlinjen i nybilsalget i EU.
Totalt ble det registrert 2.019.401 nye elbiler for året som helhet, noe som er en økning på 28,2 prosent sammenlignet med året før.
Tallene viser til landene som er med i EU, samt Sveits, Storbritannia, Norge og Island.
Fordelt på land topper Norge listen, etterfulgt av Island når det gjelder andel elbiler blant alle nyregistreringer i 2023.
På tredjeplass kom Sverige, som også tok førsteplassen på EU-nivå.
Tyskland på topp målt i antall nye elbiler solgt
Ser vi spesifikt på antall nye elbiler, kommer Tyskland på førsteplass med nesten 524.219 elbiler, noe som tilsvarer en fjerdedel av hele markedet i regionen.
Storbritannia tok andreplassen med 314.684 nye elbiler, Frankrike tok tredjeplassen med 298.219.
Med 112.208 registreringer i 2023 er det for første gang solgt flere elbiler i Sverige enn i Norge.
Se komplett tabell over både elbilandel og antall solgte elbiler i de ulike europeiske landene nederst i artikkelen.
Desember: Island passerte Norge
Ser vi spesifikt på salgsstatistikken for de nordiske landene i desember, ser vi at Island gikk forbi Norge denne måneden, altså så lenge vi snakker om elbilandelen i nybilsalget.
Vi ser også at avstanden til våre øvrige nordiske naboer fortsatte å krympe:
Danmark gjorde et byks og havnet for første gang over 50 prosents elbilandel i én og samme måned.
Og skjeler vi igjen til antall solgte biler, ser vi en annen interessant detalj:
Det ble faktisk solgt flere elbiler i både Sverige og Danmark enn i Norge i desember.
EU-regler styrer overgangen til nullutslipp
Selv om det er ny rekord for EU, økte altså elbilandelen bare med 2,5 prosentpoeng, fra 12,1 prosent i 2022 til 14,6 prosent i 2023.
– Utrullingen av elbiler i EU er i stor grad styrt av EUs krav til utslipp fra nye personbiler. Kravene settes på produsentnivå og gir bøter til bilprodusentene som ikke oppfyller kravene. Bøtene gjør det lønnsomt å selge elbiler helt til kravet oppnås, sier Sveinung Kvalø.
Kvalø er seniorrådgiver i fagavdelingen i Norsk elbilforening, og er godt kjent med EUs klima- og elbilpolitikk.
Han peker på at kravene oppdateres bare hvert femte år, og i årene 2020-2024 er kravet satt til 95 gram CO2/km.
Kravet justeres gradvis ned i to omganger (med 15 prosent i 2025-2029 og med 55 prosent i 2030) – før kravet settes til null utslipp i 2035.
– Både 2023 og 2024 er mellomår i den europeiske reguleringen av utslipp, og vi forventer derfor heller ikke noen stor endring i elbilandelen i 2024. Nasjonale støtteordninger for elbiler, og stadige mer konkurransedyktige biler, kan imidlertid dra elbilandelen ytterligere opp, sier Kvalø.
Slik var elbilsalget i de ulike europeiske landene i 2023 og 2022:
Elbiler 2023 | Elbilandel 2023 | Elbiler 2022 | Elbilandel 2022 | |
Østerrike | 47 621 | 19,9 % | 34 165 | 15,9 % |
Belgia | 93 285 | 19,6 % | 37 619 | 10,3 % |
Bulgaria | 1 816 | 4,8 % | 828 | 2,9 % |
Kroatia | 1 637 | 2,8 % | 1 369 | 3,1 % |
Kypros | 788 | 5,3 % | 365 | 3,1 % |
Tsjekkia | 6 700 | 3,0 % | 3 944 | 2,1 % |
Danmark | 62 759 | 36,3 % | 30 822 | 20,8 % |
Estland | 1 445 | 6,3 % | 687 | 3,4 % |
Finland | 29 535 | 33,8 % | 14 530 | 17,8 % |
Frankrike | 298 219 | 16,8 % | 202 929 | 13,3 % |
Tyskland | 524 219 | 18,4 % | 470 559 | 17,7 % |
Hellas | 6 379 | 4,7 % | 2 827 | 2,7 % |
Ungarn | 5 799 | 5,4 % | 4 709 | 4,2 % |
Irland | 22 789 | 18,6 % | 15 678 | 14,9 % |
Italia | 66 265 | 4,2 % | 49 169 | 3,7 % |
Latvia | 1 692 | 8,9 % | 1 073 | 6,4 % |
Litauen | 2 060 | 7,5 % | 1 350 | 5,3 % |
Luxembourg | 11 052 | 22,5 % | 6 393 | 15,2 % |
Malta | 1 248 | 17,3 % | 984 | 15,4 % |
Nederland | 113 981 | 30,8 % | 73 250 | 23,5 % |
Polen | 17 078 | 3,6 % | 11 291 | 2,7 % |
Portugal | 36 390 | 18,2 % | 18 028 | 11,5 % |
Romania | 15 368 | 10,6 % | 11 638 | 9,0 % |
Slovakia | 2 346 | 2,7 % | 1 390 | 1,8 % |
Slovenia | 4 330 | 8,9 % | 2 293 | 4,9 % |
Spaina | 51 612 | 5,4 % | 30 521 | 3,8 % |
Sverige | 112 208 | 38,7 % | 95 033 | 33,0 % |
EU | 1 538 621 | 14,6 % | 1 123 444 | 12,1 % |
Island | 8 781 | 50,1 % | 5 566 | 33,4 % |
Norge | 104 587 | 82,4 % | 138 254 | 79,3 % |
Sveits | 52 728 | 20,9 % | 40 173 | 17,8 % |
EFTA | 166 096 | 41,9 % | 183 993 | 44,1 % |
Storbritannia | 314 684 | 16,5 % | 267 204 | 16,6 % |
EU + EFTA + UK | 2 019 401 | 15,7 % | 1 574 641 | 13,9 % |
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!