Hopp til innhold

Historiske tall for nybilsalget i Europa: Elbiler solgte mer enn dieselbiler i 2023

FLEST SOLGTE ELBILER I TYSKLAND: Ser vi spesifikt på antall nye elbiler solgt i Europa i fjor, kommer Tyskland på førsteplass med nesten 524.219 elbiler, noe som tilsvarer en fjerdedel av hele markedet i regionen. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Norge er selvsagt fortsatt på topp i Europa, men blant EU-landene er Sverige nå i tet.

Bilbransjeorganisasjonen ACEA har i dag publisert en oppsummering av salgsstatistikken for fjoråret i Europa, men har også spesifikt sett på desembertallene.

Elbilsalget økte med 37 prosent

Det er flere interessante detaljer her når man kikker nærmere på tallene.

Når vi ser på 2023 som helhet, ser vi blant annet dette:

Kilde: ACEA

Norge på topp, Sverige leder an i EU

Som du ser av kakediagrammet over, er elbiler nå den tredje vanligste drivlinjen i nybilsalget i EU.

Totalt ble det registrert 2.019.401 nye elbiler for året som helhet, noe som er en økning på 28,2 prosent sammenlignet med året før.

Tallene viser til landene som er med i EU, samt Sveits, Storbritannia, Norge og Island.

Fordelt på land topper Norge listen, etterfulgt av Island når det gjelder andel elbiler blant alle nyregistreringer i 2023.

På tredjeplass kom Sverige, som også tok førsteplassen på EU-nivå.

Dominerer i Taxi-Norge på nybilfronten:

9 av 10 nye taxier kjøpt i fjor var elbiler

Tyskland på topp målt i antall nye elbiler solgt

Ser vi spesifikt på antall nye elbiler, kommer Tyskland på førsteplass med nesten 524.219 elbiler, noe som tilsvarer en fjerdedel av hele markedet i regionen.

Storbritannia tok andreplassen med 314.684 nye elbiler, Frankrike tok tredjeplassen med 298.219.

Med 112.208 registreringer i 2023 er det for første gang solgt flere elbiler i Sverige enn i Norge.

Se komplett tabell over både elbilandel og antall solgte elbiler i de ulike europeiske landene nederst i artikkelen.

Snart transporteres all pant i Sverige utslippsfritt:

Sjekk denne elektriske traileren!

Desember: Island passerte Norge

Ser vi spesifikt på salgsstatistikken for de nordiske landene i desember, ser vi at Island gikk forbi Norge denne måneden, altså så lenge vi snakker om elbilandelen i nybilsalget.

Vi ser også at avstanden til våre øvrige nordiske naboer fortsatte å krympe:

Kilde: ACEA

Danmark gjorde et byks og havnet for første gang over 50 prosents elbilandel i én og samme måned.

Og skjeler vi igjen til antall solgte biler, ser vi en annen interessant detalj:

Det ble faktisk solgt flere elbiler i både Sverige og Danmark enn i Norge i desember.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

EU-regler styrer overgangen til nullutslipp

Selv om det er ny rekord for EU, økte altså elbilandelen bare med 2,5 prosentpoeng, fra 12,1 prosent i 2022 til 14,6 prosent i 2023.

– Utrullingen av elbiler i EU er i stor grad styrt av EUs krav til utslipp fra nye personbiler. Kravene settes på produsentnivå og gir bøter til bilprodusentene som ikke oppfyller kravene. Bøtene gjør det lønnsomt å selge elbiler helt til kravet oppnås, sier Sveinung Kvalø.

KAN EU: – Både 2023 og 2024 er mellomår i den europeiske reguleringen av utslipp, og vi forventer derfor heller ikke noen stor endring i elbilandelen i 2024, sier Sveinung Kvalø i Elbilforeningen.

Kvalø er seniorrådgiver i fagavdelingen i Norsk elbilforening, og er godt kjent med EUs klima- og elbilpolitikk.

Han peker på at kravene oppdateres bare hvert femte år, og i årene 2020-2024 er kravet satt til 95 gram CO2/km.

Kravet justeres gradvis ned i to omganger (med 15 prosent i 2025-2029 og med 55 prosent i 2030) – før kravet settes til null utslipp i 2035.

– Både 2023 og 2024 er mellomår i den europeiske reguleringen av utslipp, og vi forventer derfor heller ikke noen stor endring i elbilandelen i 2024. Nasjonale støtteordninger for elbiler, og stadige mer konkurransedyktige biler, kan imidlertid dra elbilandelen ytterligere opp, sier Kvalø.

Lette etter Tesla-eiere i kuldetrøbbel, måtte nøye seg med elbilisten Johan:

Nettavisen ville ha elbilsjokk – dette er forklaringen

Slik var elbilsalget i de ulike europeiske landene i 2023 og 2022:

  Elbiler 2023 Elbilandel 2023 Elbiler 2022 Elbilandel 2022 
Østerrike 47 621 19,9 % 34 165 15,9 % 
Belgia 93 285 19,6 % 37 619 10,3 % 
Bulgaria 1 816 4,8 % 828 2,9 % 
Kroatia 1 637 2,8 % 1 369 3,1 % 
Kypros 788 5,3 % 365 3,1 % 
Tsjekkia 6 700 3,0 % 3 944 2,1 % 
Danmark 62 759 36,3 % 30 822 20,8 % 
Estland 1 445 6,3 % 687 3,4 % 
Finland 29 535 33,8 % 14 530 17,8 % 
Frankrike 298 219 16,8 % 202 929 13,3 % 
Tyskland 524 219 18,4 % 470 559 17,7 % 
Hellas 6 379 4,7 % 2 827 2,7 % 
Ungarn 5 799 5,4 % 4 709 4,2 % 
Irland 22 789 18,6 % 15 678 14,9 % 
Italia 66 265 4,2 % 49 169 3,7 % 
Latvia 1 692 8,9 % 1 073 6,4 % 
Litauen 2 060 7,5 % 1 350 5,3 % 
Luxembourg 11 052 22,5 % 6 393 15,2 % 
Malta 1 248 17,3 % 984 15,4 % 
Nederland 113 981 30,8 % 73 250 23,5 % 
Polen 17 078 3,6 % 11 291 2,7 % 
Portugal 36 390 18,2 % 18 028 11,5 % 
Romania 15 368 10,6 % 11 638 9,0 % 
Slovakia 2 346 2,7 % 1 390 1,8 % 
Slovenia 4 330 8,9 % 2 293 4,9 % 
Spaina 51 612 5,4 % 30 521 3,8 % 
Sverige 112 208 38,7 % 95 033 33,0 % 
EU 1 538 621 14,6 % 1 123 444 12,1 % 
Island 8 781 50,1 % 5 566 33,4 % 
Norge 104 587 82,4 % 138 254 79,3 % 
Sveits 52 728 20,9 % 40 173 17,8 % 
EFTA 166 096 41,9 % 183 993 44,1 % 
Storbritannia 314 684 16,5 % 267 204 16,6 % 
EU + EFTA + UK 2 019 401 15,7 % 1 574 641 13,9 % 
Kilde: ACEA
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også