Hopp til innhold

Avduket og bestillingsklar – Ford Capri: En legende er gjenfødt

GJENOPPSTÅTT FRA PENSJONISTILVÆRELSEN: Ford Capri er tilbake. Det samme kan ikke sies om Eric Cantona – med mindre han også nå går på strøm? Alle foto: Ford Media

Nok et ikonisk Ford-navn gjenopplives i form av en elektrisk SUV.

Mandag postet Ford UK ut en litt pussig video på tidligere Twitter, nå X med fotballegenden Eric Cantona.

Der plugget han inn en ladekabel i en gammel Mk3 Ford Capri (1977-1986), og på parkeringsplassen idet bilen kjører bort står meldingen: «Legenden er tilbake.»

ORIGINALEN: Ford Capri RS2600 fra 1971. Sjekk de avrundede bakre vinduene vi ser igjen på den nye Capri. Synd de ikke tok med doble runde lykter i tillegg.

Men for dem som håpet på en gjenoppliving av en helelektrisk sportskupé, må skuffelsen ha vært stor fordi Ford har nok en gang avduket en ny SUV.

Det er ikke første gang dette har skjedd. Den legendariske Mustangen fra 1967 var en sportssedan – inntil 2021, da den elektriske SUV-en Mustang Mach-E ble lansert. Ikke alle Ford-fans var like begeistret for det skiftet heller.

AVDUKET: Her kan se lanseringsvideoen av nye Capri.

Romslig bagasjplass

Den 4,63 meter lange nye SUV-en kan i likhet med Ford Mustang Mach-E bestilles med mulighet for enten bak- eller firehjulstrekk.

Den nye arvtakeren til den ikoniske sportskupeen Capri er altså en SUV-kupé som «viderefører de opprørske idealene som denne klassikeren av en sportskupé representerte på 1970- og 80-tallet», ifølge pressemeldingen fra Ford.

Test av Mini Countryman S ALL4 John Cooper Works:

Særegen sjarmklump

Bagasjeplassen er på 572 liter, og 1510 liter med baksetene slått ned. Til sammenligning har Mustang Mach-E 402/1431 liter.

Den har en 17-liters fleksibel såkalt mega-midtkonsoll og et låsbart privat rom bak den justerbare berøringsskjermen.

Totalt tillatt tilhengervekt er 1200 kg, med mulighet for inntil 75 kg taklast.

STÅR UT I MENGDEN: I profil får vi veldig Polestar 2-vibber. Nye Capri blir tilgjengelig med de frekke fargene Vivid Yellow og Blue My Mind. I tillegg fås den også i fargene Agate Black, Frozen White, Magnetic Grey og Lucid Red.

Lading og rekkevidde

Den originale Capri var kjent som en sprek GT-cruiser, men ingen rendyrket sportsbil. Det ser ut som den elektriske Capri følger den samme stilen enn så lenge.

Den bakhjulsdrevne Capri har en elektrisk drivlinje som leverer 296 hk. Varianten med firehjulstrekk får 340 hk/679 Nm og akselererer fra 0-100 km/t på bare 5,3 sekunder.

Kjapp, men et stykke unna Mustang Mach-E GT, som gjør det på 3,7 sekunder.

Prøvekjørt Ford Mustang Mach-E GT Performance:

GT er akkurat det Mustang trengte

Firehjulstrekk-utgaven kan ta inntil 185 kW hurtiglading og skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på rundt 26 minutter, ifølge Ford. Mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading er også tilgjengelig.

Ford Capri med Extended Range-batteri, i kombinasjon med bakhjulstrekk, vil få en rekkevidde på opptil hele 627 kilometer. Med firehjulstrekk leverer Capri en rekkevidde på opptil 592 kilometer.

SMARTLAGRING: Ford Capri har en såkalt megakonsoll i midten med ekstra oppbevaringsplass.

Mye utstyr som standard

Nye Ford Capri blir tilgjengelig i to utstyrsvarianter – Capri og Premium. Dette får du:

Capri

  • Sportsseter med integrerte hodestøtter
  • Elektrisk justerbart førersete med korsryggmassasje
  • Oppvarmet ratt
  • Justerbar 14,6 tommers berøringsskjerm

Premium

  • 20 tommers aluminiumfelger
  • Flerfarget miljø-belysning
  • B&O lydanlegg med 10 høyttalere
  • Matrix LED frontlys med blendingsfrie fjernlys.

En førerassistansepakke som blant annet inkluderer Head-Up-Display (HUD) og 360-graders kamera er også tilgjengelig.

Ford Capri kommer som standard med en rekke førerassistanseteknologier, som inkluderer adaptive cruise-kontroll og teknologien «varsel ved utgang».

Sistnevnte er utviklet for å forhindre skade på syklister hvis en bildør blir åpnet rett foran dem.

Ford Capri er også tilgjengelig med en ny filsentreringsteknologi som kan skifte fil automatisk. Alt dette muliggjøres ved hjelp av 12 ultrasoniske sensorer, 5 kameraer og 3 radarer.

FORTID MØTER FRAMTID: «Med nye Capri har vi redesignet et ikon og bidrar med mer sjel i elbilmarkedet», skriver Ford i en pressemelding.

Priser og bestilling

Veiledende priser starter fra 467.800 kroner for Capri med den største batteripakken og bakhjulstrekk. Capri med firehjulstrekk koster fra 496.800 kroner.

Capri vil i fjerde kvartal 2024 også kunne bestilles med et Standard Range-batteri i kombinasjon med bakhjulstrekk, fra 417.800 kroner.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Samtlige priser inkluderer fem års gratis service. Kundeleveringene forventes å starte tidlig i 2025.

Nye Ford Capri skal produseres ved Fords nye elbilfabrikk i Tyskland.

Les også