Endelig jobbes det med en plan for lading
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ba om innspill til ladeplan, og Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu gjorde det klart hva norske elbilister trenger i framtida.
Sammen med flere andre organisasjoner var Elbilforeningen invitert av Samferdselsdepartementet til å gi innspill i det pågående arbeidet med en infrastrukturplan for alternative drivstoff.
På møtet var også samferdselsministeren (bildet under).
Elbilforeningen er glad for at arbeidet med en plan er i gang. Vi etterlyste dette allerede i 2016 i behandlingen av Energimeldingen fra regjeringen.
Norge skal skifte ut energibæreren i hele transportsektoren. Det må det planlegges for – det er ingen som noen gang har gjort dette før, og Norge er først ute som massemarked for elbil.
I dag er det ikke noen som har et helhetlig ansvar, og konsekvensene er ikke utredet. Derfor ønsker vi denne planen velkommen, og ser fram til å se resultatet.
Som varslet i Meld. St. 41 (2016–2017) Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk samarbeid (Klimameldingen) vil regjeringen vil utarbeide en nasjonal plan for infrastruktur for alternative drivstoff for transportsektoren.
Regjeringen legger opp til at planen skal omhandle infrastruktur for en rekke alternative drivstoff for transportformål, herunder elektrisitet, hydrogen, gass og biodrivstoff.
Planen skal dekke alle former for transport, med fokus på veg- og sjøtransport og samsvare med måltallene og ambisjonene i Nasjonal transportplan 2018-2029. Planen vil bli lagt fram høsten 2018.
2025-målet krever ladeløft
Ambisjonen for elbiler i Nasjonal transportplan er at alle nye biler solgt fra 2025 skal være nullutslippsbiler. Det er åpenbart at det trengs et stort løft i utbyggingen av ladeinfrastruktur over hele landet for at vi skal være klare for å lade disse bilene. I 2025 vil det være ca 1,2 millioner elbiler på veiene i Norge. I tillegg kommer tilsiget i nybilsalget år for år etter det, som i 2017 var ca 160.000 personbiler. Legger vi på varebiler, er det årlige salget på omtrent 200 000.Elbilforeningens hovedbudskap i møtet
- Vi må ha et robust, effektivt og tilstrekkelig utbygget ladenettverk – tenk stort nok!
- Lag en overordnet analyse for å kartlegge behov og utfordringer i hele landet
- Hurtiglading: Innfør rammebetingelser som gjør hurtiglading kommersielt lønnsomt, både for storskala og i distriktene
- Normallading: Lading i by, borettslag og sameier, samt næring trenger spesiell oppmerksomhet