Hopp til innhold

Fisker Ocean: Endelig i produksjon

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I PRODUKSJON: Elektriske Fisker Ocean nærmer seg nå med stormskritt.

Elbilen Fisker Ocean har vært annonsert i det uendelige og er visstnok forhåndssolgt i over 63.000 eksemplarer. Nå har produksjonen endelig startet.

Det er ikke lenge siden en forserie-utgave av Fisker Ocean var på norgesvisitt under Oslo Motor Show.

Der kunne over 55.000 besøkende ta SUV-en i nærmere øyesyn. Elbil.no var der også. Sjekk filmen vi laget om Fisker Ocean under:

I NORGE: Se vår film om Fisker Ocean fra Oslo Motor Show tidligere i høst.

Skrus sammen av Magna Steyr

Bilen blir satt sammen av velrenommerte Magna Steyr i Graz i Østerrike.

Den byen er ikke bare kjent for å være stedet der den første Porschen ble bygget, men også en haug andre bilmerker og modeller springer ut derfra.

Magma Steyr bygger ikonet Mercedes-Benz G-klasse, BMW 5-serie, Jaguar E- og I-PACE, BMW Z4 og bilen den deler plattform med, Toyota Supra.

Aston Martin Rapide har de satt sammen også, og en haug andre biler.

CALIFORNIA MODE: Den eneste bilen i verden der man kan åpne samtlige vinduer, unntatt frontruta.

Første Fisker av båndet

Og nå er det altså endelig Fisker Ocean sin tur. Det annonserer gründeren Henry Fisker i en video etter at den første bilen er spyttet ut av samlebåndet.

Det var et emosjonelt øyeblikk for den ihuga bilgründeren. Du ser videoen her:

PRODUKSJONSSTART: Sjekk intervjuet med Henry Fisker over.

Ikke nok med det. Fisker Ocean skal også produseres karbonnøytralt fra start.

Produksjonen starter i lavt tempo med bare 300 biler planlagt ferdig for første kvartal neste år.

Så skal takten økes til 8.000 i andre kvartal, 15.000 i tredje kvartal – og Fisker håper de har bygget 42.400 biler innen nyttår 2023.

De 5.000 første bilene som blir satt sammen, er også de mest avanserte, nemlig en såkalt One launch edition med alt utstyr.

Disse bilene ble solgt på 30 dager med 5000 dollar i depositum, og skal vi tro Henry sjøl, er det over 63.000 reservasjoner på bilen rundt om i verden.

De siste må med andre ord vente en god stund på bilen sin.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Her er prisene

Dansk-amerikaneren Henry Fisker er sjefen og gründeren bak Fisker Automotive.

Han har tidligere bygget den knalltøffe og kjempelave familie-sedanen Fisker Karma, som det faktisk finnes et knippe av i Norge. Men den er en hybridbil.

Hans neste bil ut er derimot helelektrisk, og heter altså Fisker Ocean. Modellen fås i fire utgaver og startprisen blir svært attraktiv.

Utgaven One er en introduksjonsmodell for de 5000 første produserte. Den får annen felgdesign, egen «One»-plakett og MaliBlu-interiør, hva nå enn det betyr.

SURFER’S PARADISE: I «California Mode» kan du stappe surfebrettet inn gjennom bakluka, fordi ruta går ned.

Her er prisene som ble annonsert på Oslo Motor Show. De er faktisk rimeligere enn de amerikanske, men er selvsagt uten moms og avgifter.

Opptil 630 km rekkevidde

VENDBAR SKJERM: Skjermen er ekstremt høy … eller bred. Du kan selv bestemme hvilken vei den skal være.

Ocean kommer med to ulike batteripakker fra CATL. Det minste heter Touring Range, det største Hyper Range.

Den største batteripakken gir rekkevidde på 630 kilometer etter WLTP-standarden.

Den skal visstnok kunne lade opp mot 240 kW, men Fisker avslører for nettstedet Broom.no at de trolig begrenser ladehastigheten og heller øker den etter hvert, når de vet hvor mye batteriene tar skade av ekstrem hurtiglading.

Du får bilen i tre utstyrsgrader:

ENKEL: Knapperaden under skjermen blir stående igjen når skjermen flippes. To koppholdere og to mobilladestasjoner er på plass.

Gammelt søppel

Det er altså snakk om en familie-SUV som kommer til å gå rett i strupen på alle familie-SUV-ene, inkludert bestselgeren Tesla Model Y.

Med sin 477 cm lengde og 199 cm bredde, blir den desidert størst i selskapet.

Akselavstanden på 2,92 meter indikerer at det også er en romslig bil inni, noe vi nå med egne øyne kan bekrefte.

Interiøret er av den svært enkle typen, nesten uten knapper. Man styrer klima på knapperaden under skjermen som også inneholder knappene for fartsretningen.

To adaptive ladere og koppholdere er på plass i interiøret som er laget av avfall, blant annet fra sjøen.

Fisker Ocean har allerede 2000 norske reservasjoner:

Blir billigere enn ventet – se de nye bildene

Mye standardutstyr inkludert

Selv minste modell får kjøreprogrammene Earth og Fun, og de viktigste sikkerhetssystemene er på plass, samt 360 graders kamera og trafikkskiltgjenkjenning.

I tillegg får man Fiskers eget lyd-system med 16 høyttalere og subwoofer, samt soltak, digitalt innerspeil og app-styrt åpning av bilen som standard.

Bilen har merkelig nok ikke adaptiv fartsholder, men det får du om du velger firehjulsdrift.

Firehjulsdrift gir deg også tilgang på kjøreprogrammet Hyper.

Ellers har toppmodellen morsomheter som 3D-visning på ryggekameraet, automatisk selvparkering, 17,1 tommers skjerm som kan vendes fra vannrett til loddrett – og et enda bedre lydanlegg.

Og California-Mode, som åpner alle de seks vinduer på sidene, samt ruta i bakluka, som sammen med takluka sørger for å gi deg cabriolet-følelsen.

SOLCELLER: De første modellene får full pakke, inkludert solceller på taket. Det skal gi 3200 ekstra kilometer i løpet av et år … i California.

Limo-mode med liggeseter og kontroller for å styre bilens funksjoner fra baksetet, samt 22-tommers felger, er også blant tingene som finnes på lista.

FELGER: Dette er de spesielle felgene som de 5000 første kjøperne blir tilbudt. De inneholder resirkulert karbonfiber.
LIMO-MODE: Du kan gjøre det meste bakfra, hvis det er lov å si, dersom du bestiller utstyrsutgaven med Limo Mode.

Norge er et prioritert land, fordi vi ifølge Fisker er fremst på elektrifisering.

Første modell ut blir en topputgave med absolutt alt utstyr.

De første 5000 kundene vil få den til samme pris som Ocean Extreme. 2000 er reservert i Norge, og angivelig 61.000 globalt.

Bilene kjøper du på nett og all logistikk, service og reparasjoner skal gjøres av Mekonomen Group-konsernet.

Om det er Mekonomen, Meca eller begge deler som skal ta seg av det, er ikke avgjort ennå, sier sjef i Mekonomen Company, Geir Hoff, til Bilnytt.no.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også