Hopp til innhold

136 millioner fra Enova for å dra i gang mer utslippsfri tungtransport: – Nå ruller omstillingen

MILLIONSTØTTE: Her ser vi en elektrisk lastebil fra Forset Grus, et firma som ble tildelt Enova-støtte både til elektrisk lastebil i år og til ladestasjoner i fjor. Torsdag denne uken fikk imidlertid over 100 søkere beskjed om at de får støtte til å ta et tilsvarende grep i retning utslippsfri tungtransport. Foto: Enova

Det sier Astrid Lilliestråle i Enova. I går fikk over 100 søkere beskjed om at de får støtte til å bytte ut sin fossildrevne lastebil med en utslippsfri sådan.

Over 100 søkere fikk torsdag gladmeldingen om de får støtte til å bytte ut sitt tunge fossildrevne kjøretøy med et som er utslippsfritt.

Altså i praksis å bytte ut en diesellastebil med en el-lastebil eller hydrogenlastebil slik situasjonen er i dag.

Til sammen er 108 nullutslippskjøretøy blitt innvilget støtte fra Enova til en samlet sum på 136,5 millioner kroner, skriver Enova i en pressemelding.

Det betyr en støtte på 1,26 millioner i snitt per bil.

Grunnen til at støtte er nødvendig, er at elektriske lastebiler fremdeles er langt dyrere i innkjøp, og at det en stund fremover vil være nødvendig å jevne ut prisdifferansen frem til også nullutslippslastebilene en dag lander på et konkurransedyktig prisnivå.

Miljødirektoratet i ny rapport:

Elektriske lastebilar gjev størst utsleppskutt i transportsektoren

Første tildeling i nytt Enova-støtteprogram

Tildelingen er den første i Enovas nye støtteprogram Tunge nullutslippskjøretøy, som blir statsforetakets viktigste virkemiddel for å kutte klimautslipp i norsk landtransport.  

– Tungtransport står for stor del av norske klimagassutslipp. Hvis vi kan få flere busser og lastebiler over på batteri eller hydrogen, vil det gi store gevinster, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i meldingen fra Enova. 

– Derfor er jeg glad for å se at mange i bransjen ønsker å omstille seg. Regjeringen har styrket Enova med fem milliarder kroner siden vi tiltrådte, og det ser vi nå resultater av.

Denne første tildelingen fra Enova kommer for øvrig bare en måned etter at regjeringen lanserte en egen tungbil-pakke i Nasjonal transportplan.

Der kunne man blant annet lese at det var satt av av 3,7 milliarder kroner til å bygge ut ladeinfrastruktur og døgnhvile- og rasteplasser for tungtransporten:

Regjeringen med egen tungbil-pakke i Nasjonal transportplan:

Tung, elektrisk seier

Mange ulike kjøretøy får støtte 

Tilbake til Enova-nyheten:

Enovas nye støtteprogram gjør det mulig å få støtte til ulike kjøretøyskategorier på lastebil og buss. I denne første tildelingsrunden så Enova en god spredning av kategorier som får støtte.  

I en sektor som står for rundt 30 prosent av norske utslipp, er det avgjørende å komme opp i fart, har man innsett i Enova, og det nye programmet skal være utformet nettopp for å lykkes raskere: 

– Gjennom det nye programmet gir vi mulighet for økt støtte til lastebileierne. I denne runden har vi gitt støtte til flere ulike kjøretøykategorier, inkludert støtte til mange hydrogendrevne lastebiler. Støtten bør forhåpentligvis motivere enda flere lastebileiere til å bytte ut bilene som slipper ut mest CO2, så vi sikrer enda raskere kutt i norske klimagassutslipp, sier Lilliestråle i Enova. 

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Forventer at flere hundre kjøretøy byttes ut 

Programmet går inn som erstatning for to tidligere programmer for støtte i Enova, «Tunge hydrogenkjøretøy og fyllestasjoner» samt «Tunge elektriske kjøretøy».

Der hvor eiere av kjøretøy før kunne søke 40 prosent støtte, vil midlene i det nye programmet tildeles gjennom konkurranse med månedlige søknadsfrister gjennom året.

Dette kan gi kortere saksbehandlingstid, og at vedtak om tildeling kan skje få dager etter søknadsfrist.  

Eget støtteprogram til etablering av ladeinfrastruktur:

Enova vil speede opp elektrifi­seringen av tunge kjøretøy

Mens Enovas tidligere støtteordninger i begrenset grad prioriterte mellom ulike typer kjøretøy, fokuserer den nye ordningen på å skifte ut de fossildrevne kjøretøyene som har de høyeste utslippene med nullutslippskjøretøy.

Dette vil forhåpentlig øke tempoet på utskiftningen av bilparken innen tungtransporten i Norge, mener Lilliestråle: 

– Vi forventer at flere hundre lastebileiere kan få muligheten til å investere i nye nullutslippskjøretøy gjennom dette programmet, og ikke minst håper vi at nullutslippskjøretøy blir aktuelt for enda flere. Dette er en sektor hvor vi ikke kan påvirke produsentene, og da må vi sørge for mest mulig kutt for pengene, sier hun. 

– Viktig at Enovas satsing varer lenge nok

Elbilforeningen er glad for at Enova nå er i gang med store tildelinger. Tildelingen vil gi erfaring for å vurdere om støtteordningen virker slik den skal.

Samtidig minner Elbilforeningen om at dette bare er begynnelsen:

– Norge har satt som mål at i 2030 skal alle nye lastebiler som kjøpes inn, være nullutslippslastebiler eller gå på biogass. Vi er helt i starten på en enorm omstilling, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

Elbilforeningen mener suksessen fra å elektrifisere personbilene bør ha lært oss at virkemidler må virke lenge nok og sterkt nok for at satsingen skal gi varig og sterk nok omstillingseffekt.

– Vi har derfor spilt inn til klima- og miljøministeren at Enovas tungbilsatsing må vare helt til staten har klare andre virkemidler som kan ta satsingen videre, sier Berge.

Elbilforeningen peker på at man tidligere har hatt negative erfaringer med at Enova kutter støtteordninger lenge før man når politiske målsetninger, og uten at andre virkemidler tar over. Det skjedde for eksempel med satsingen på elektriske varebiler.

– Enovas støtte til elektriske tunge kjøretøy bør derfor vare helt til staten får etablert et annet stort og effektivt virkemiddel, for eksempel moderne veiprising med brikke og kraftig miljørabatt for alle tunge nullutslippskjøretøy på norske veier, sier Berge.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også