Eget støtteprogram til etablering av ladeinfrastruktur: Enova vil speede opp elektrifiseringen av tunge kjøretøy
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mandag la Statens vegvesen fram en ladeplan for tunge kjøretøy langs norske riksveier. I dag følger Enova opp med et nytt støtteprogram.
Støtten gjelder for utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy, altså lastebiler over 3,5 tonn.
– For at nullutslippskjøretøy skal oppnå konkurransedyktighet må de totale kostnadene for kjøretøyet ned, og samtidig må transportørene ha tilstrekkelig tilgang til lading, sier markedssjef i Enova, Marie Tranaas Skjærvik i en pressemelding.
Og for at kommersielle selskap skal investere i elektriske kjøretøy er det, ifølge Skjærvik, en forutsetning at grunnleggende infrastruktur kommer på plass.
Må ha minimum fire ladepunkt
For å delta i konkurransen om støtte må prosjektet gjelde etablering av ladestasjon med minimum fire ladepunkt med 350 kW effekt per punkt.
Støtten som kan gis er begrenset oppad til ti millioner kroner.
– Dette støtteprogrammet skal stimulere til økt kjøp og bruk av tyngre elektriske kjøretøy. Ordningen vil bidra til bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene og i de tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde, sier Skjærvik.
Hun understreker at tunge kjøretøy har behov for en infrastruktur som er tilrettelagt kjøremønsteret til sjåførene som også må ta hensyn til regelverk for kjøre og hviletid.
– Kjøretøyene skal elektrifiseres i full fart
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) sier at utslippene fra tungtransporten må ned.
– Kjøretøyene skal elektrifiseres i full fart frem mot 2030. Nullutslippsteknologien er her og vi må gjøre det enklere å velge den. Da må det være mulig å kjøre elektrisk lastebil på de lengre transportetappene, sier klimaministeren.
Han legger til at med støtte fra Enova kan vi få opp ladetilbudet langs riksveinettet slik at ladebarrieren reduseres.
Støttetilbudet fra Enova, som ble lansert i dag, er planlagt å vare i inntil to år avhengig av markedsutviklingen.
Det planlegges for inntil fire årlige søknadsfrister der de to første er:
- 16. oktober 2023, kl. 12.00
- 31. januar 2024, kl. 12.00
Skjærvik oppfordrer alle potensielle søkere til å sette seg inn i Plan for ladestasjoner for tunge kjøretøy langs riksvei som ble lansert mandag denne uken.
– Til første søknadsfrist er det strekningene mellom «8-timersbyer» i Sør-Norge: Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, som prioriteres, samt strekningen mellom Oslo og Svinesund.
Senere søknadsfrister vil baseres på den overnevnte planen utarbeidet av Statens vegvesen i samarbeid med Enova og Nye Veier.
Her kan du lese mer om Enovas nye støtteprogram: Underveislading for tunge kjøretøy.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!