Hopp til innhold

E-fuel-konflikten mot løsning: EU med avtale om bilsalget i 2035

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KOMPROMISS: Den historiske avtalen om nullutslipp fra nye person- og varebiler i EU skulle vært signert første uken i mars. Slik gikk det ikke, men nå varsler EU-kommisær Frans Timmermans at avtalen er klar. Foto: Georges Boulougouris / EU

Lørdag morgen varslet klimakommissær i EU, Frans Timmermans, enighet med Tyskland om hvordan e-fuel skal spille en rolle i EUs mål om utslippsfritt nybilsalg.

Her er tweeten fra Timmermans som gikk ut tidlig på lørdag:

Samtidig med Timmermans sin tweet retwitret den tyske transportministeren Volker Wissing meldingen fra EU-kommisæren, og skrev selv følgende på Twitter:

«Kjøretøy med forbrenningsmotor kan nyregistreres også etter 2035 dersom de kun bruker CO2-nøytrale drivstoff.»

Selve avstemmingen i EU ble deretter gjort tirsdag, meldte E24 (NTB-Reuters). Bare Polen stemte mot forslaget. Italia, Bulgaria og Romania avsto fra å stemme.

Og tross Tysklands krumspring om e-fuels. Håpet for tilhengerne av elbilsatsingen er at vedtaket i praksis vil bety at det er elbiler som gjelder fra 2035.

Tysk omkamp i siste sving

EU hadde i utgangspunktet ferdigforhandlet et mål om at alle nye biler fra 2025 skulle være utslippsfrie. Det ville i praksis betyr slutten på forbrenningsmotoren.

Etter at enigheten ble offentliggjort, valgte Tyskland likevel å ta omkamp, noe elbil.no skrev om i forrige uke:

Intens maktkamp i EU:

E-fuel-romantikk kan knuse EUs utslippsfrie nybilsalg i 2035

Twitter-nyhetene fra Timmermanns og Wissing tydet på at det er EU-kommisjonens forslag til kompromiss som også har blitt det endelige resultatet.

Hva er EUs 2035-mål og hva er e-fuel?

  • EUs mål for utslippsfritt nybilsalg i 2035 er en del av EUs store klimapakke «Fit for 55». Målet er nedfelt i lovgivning som setter et mål om null utslipp av CO2 for nye personbiler og lette varebiler i 2035. Lovgivingen setter også delmål underveis, og bilprodusenter møter økonomiske bøter for brudd på målsetningene. Kilde: EU-parlamentet
  • E-fuel er et drivstoff som framstilles av hydrogen og CO2 ved hjelp av fornybar elektrisitet, eller lavutslippsteknologier. Fordelen er at drivstoffet kan brukes i eksisterende forbrenningsmotorer og eksisterende infrastruktur for flytende drivstoff. Ulempen er at det uansett slipper ut lokal forurensing. E-fuel er dessuten energikrevende å produsere. En tysk studie fra 2017 viser at en elbil kan kjøre mer enn fem ganger så langt med samme mengde energi som en bil på e-fuel. Det er også kritisert for å være kostbart. Kilde: Norsk klimastiftelse

Ny bilkategori som kun kan gå på e-fuel

Kompromisset går ut på å skape en helt ny bilkategori som bare kan kjøre på drivstoffet e-fuel.

Slike biler skal da installeres med teknologi som forhindrer at noe fossilt drivstoff kan brukes. Det er svært usikkert om dette egentlig blir en bilkategori det vil være attraktivt å produsere.

Tysklands omkamp har kommet overraskende på mange. Det er ansett som dårlig kutyme i EU å ta omkamper etter at forhandlinger er landet mellom de ulike EU-organene.

En slik praksis kan åpne for et mangfold av omkamper om alle EU-forhandlinger.

Ny rapport gir klimahåp:

Elbilen et av tre «super-vippepunkter»

Det er spesielt Tysklands mektige bil-lobby og leverandørindustri som har fryktet EUs mål om utslippsfritt nybilsalg innen 2035.

Den tyske regjeringen har også brukt saken for det den er verdt for å skaffe seg oppslutning i offentligheten.

Reuters melder også at Greenpeace kritiserer Tyskland for nå å utvanne EUs 2035-mål om utslippsfritt nybilsalg.

Den tunge miljøorganisasjonen Transport & Environment har også kritisert Tyskland kraftig.

Julia Poliscanova, som er seniordirektør for elbiler og batterier hos organisasjonen, virker likevel lettet over at EU-lovgivningen nå kan vedtas. Til The Financial Times uttaler Poliscanova følgende:

– Av hensyn til Europas klimatroverdighet må nullutslippsbilavtalen for 2035 tre i kraft uten ytterligere forsinkelser.

Uenighet innad i Tysklands bilindustri

Tross tysk omkamp, har den tyske bilindustrien ikke vært samstemt i sin e-fuel-romantikk.

Thomas Schäfer, administrerende direktør for personbil hos Volkswagen, har beskrevet omkampen for e-fuel som «unødvendig støy» i den pågående elektrifiseringen, melder Automotive Daily.

– Denne diskusjonen distraherer oss fra poenget, uttalte han da ID.2-konseptet ble lansert onsdag sist uke.

Volkswagen presenterte ID.2All – blir billig og får god rekkevidde:

Den elektriske Golfen er tilbake

– Innen 2035 er det over uansett, og innen 2033 er det over for oss, sa han og viste til Volkswagens plan om å stoppe å selge biler med forbrenningsmotor i Europa.

Bilmerket Porsche, som også er under Volkswagen-gruppen, har derimot investert i e-fuel.

Toppsjefen Oliver Blume har framstilt støtten som en måte å kutte CO2-utslipp fra eksisterende biler med forbrenningsmotor, melder Automotive Daily.

Blume er administrerende direktør for både Volkswagen-gruppen og for Porsche.

Dette står likevel i kontrast til Tysklands omkamp om EU-målet, som omhandler nye biler.

Konferansen arrangeres for åttende gang i april:

Sjekk programmet på Nordic EV Summit 2024!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også