Volkswagen presenterte ID.2All – blir billig og får god rekkevidde: Den elektriske Golfen er tilbake
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Alle hadde forventet at Volkswagen skulle vise sin neste småbil i kveld, men kanskje ikke at den bryter så mye med designfilosofien til ID.-familien.
Å kalle ID.2 for den nye Golfen, nesten hele verdens målestokk i denne bilklassen, er å ta vel hardt i.
Den plassen har ID.3 fått i oppgave å erobre. Men likevel …
Si god kveld til Volkswagens ID.2All, modellen som fortsatt er på konseptstadiet, men som ble presentert av Volkswagen onsdag kveld.
Golf-look
Vi tipper det er mange VW-fans der ute som liker designen på denne kompakte nykommeren.
Den minner nemlig ikke rent lite om både Polo og Golf.
De første bildene viser et klassisk VW-design, men med en twist som skjult dørhåndtak på bakdørene, en kledelig knekk på midjelinja, store felger og heldekkende lysrampe både foran og bak.
Det var ikke gitt at den skulle se slik ut. Vi har tidligere sett konseptutgaven av en langt mer kantete versjon, ID.Life.
Men designeren fikk sparken og her har man tenkt alt på nytt.
Antyder en pris på rundt 285.000 kroner
I Norge er vi glade i litt større biler, men nye ID.2All, som den offisielt heter, byr på en solid pakke for cirka 285.000 kroner.
Den er 4,01 meter lang, 1,81 meter bred og 1,53 høy – og har en 226 hesters motor som trekker forhjulene.
Kanskje litt overraskende, siden alle de andre ID.-bilene til nå har bakhjulstrukket utgangspunkt – men også på det tidligere konseptet ble det annonsert at VW-gruppens minste biler kunne bli både forhjulsdrevet, bakhjulsdrevet og til og med få firehjulsdrift.
Praktisk
0-100 km/t gjøres unna på sju sekunder, og den når 160 km/t i toppfart.
Akselavstanden er på 2,6 meter, og det gjenstår å se hvor god bakseteplassen er.
Og den blir romslig. Til sammen 490 liters bagasjerom. 440 liter i bagasjerommet og 50 liter under setet.
Seteryggene kan slås ned 40/40, og du får plass til gjenstander på inntil 220 cm. Langrennsskia er dermed sikret.
Hinter om 450 km rekkevidde
Så til kanskje det viktigste:
Rekkevidden skal være på opp til 450 km. Endelig kan man få kjøpt en billig elbil med lang rekkevidde.
Batteripakka er ikke bekreftet, men ID.Life skulle ha en batteripakke på 57 kWt.
Lading fra 10-80 prosent skal være unnagjort på 20 minutter.
Dette kan bli en skikkelig utfordring for alle andre av dagens kompakte elbiler, som Opel Corsa-e og Peugeot e-208.
Mye utstyr
ID.2 følger ikke helt samme designspråk inni.
Den får girveksler i midtkonsollen og større skjermer, både foran rattet og selve multimediaskjermen, sistnevnte på 12,9 tommer.
Menystrukturen er også ny. Vi får håpe responsen er betraktelig forbedret også.
Det har også tilkommet en knapperad for setevarme, temperatur og lyd. Trolig også for volum.
Selv om bilen ligger an til å bli billig, vil man kunne bestille komfortutstyr som elektriske seter med massasje-funksjon og panoramatak.
Travel Assist, som holder deg i kjørefeltet og nødbremser i begge retninger, head up-display og parkeringsassistanse vil også være på plass.
Navnet «2All» spiller på at dette er en bil for alle, omtrent som både Bobla og Golfen har vært og egentlig ID.3 skulle bli, men kanskje ikke helt ble.
Kommer i 2025 – mer i vente
Bilen vil gå i produksjon i 2025, og vi tipper «All» blir fjernet fra navnet innen da.
Under presentasjonen gjorde de også klart at det kommer en rimeligere elbil enn ID.2All.
Målet er at den skal koste under 20.000 euro, og trolig går denne i produksjon året etter.
Vi må regne med at dette blir en erstatter for nylig avlivede VW e-Up!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!