Danmark sikrer kortbetaling på hurtigladere: – Får til noe elbillandet Norge ikke har klart

STADIG DEILIGERE I DANMARK: Nå sørger danske politikere for at det blir enklere og mer oversiktlig å hurtiglade i Danmark.

Snart får danske folkevalgte gjennom en lov som sikrer både kortbetaling og tydelig prisinfo på hurtigladerne.

I forrige uke sikret et bredt flertall i det danske parlamentet, Folketinget, en avtale som skal sikre følgende:

  • Lovkrav om at alle ladere over 50 kW som settes opp på offentlig areal i Danmark skal ha kortlesere for alminnelige betalingskort.
  • Kravet omfatter at det skal være tydelig prisinformasjon på laderne, både i form av pris i kroner per kilowattime, men også at prisen for ladingen vises på hurtigladeren etter endt lading.
  • Kravet omfatter alle offentlig tilgjengelige ladestasjoner.

Veihjelp uten egenandel – uansett problem

Skal være som «å tanke på bensinstasjon»

Det danske Transportministeriet skriver dette om begrunnelsen for den kommende lovendringen på sin egen nettside:

«Oplevelsen af at oplade elbiler skal minde mindre om nethandel, men mere om at handle på en tankstation. Med aftalen bliver der opsat klare rammer for betaling – f.eks. skal man kunne betale med almindelige betalingskort på lynlandere – og der skal være klar skiltning af pris i kr. pr. kilowatt og prisen, som skal betales for den samlede opladning ved ladestanderen.»

Elbilferie i Norge, Danmark og Sverige

– Bare å gratulere

– Dermed får danskene til noe vi i elbillandet Norge foreløpig ikke har klart å få på plass, selv om det etter mye mas fra oss snart ser ut til å bli slik også her hjemme. Så dette er bra for danskene, og det er bare å gratulere, kommenterer Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Stortinget vil ha kortbetaling og enklere prising av hurtiglading 

Tanken bak de kommende lovendringene er å sikre bedre vilkår for elbilister, samt øke konkurransen mellom ladeoperatørene – men også å gi kommunene nye kort på hånden i det grønne skiftet.

I den samme avtalen legges det nemlig også opp til at kommuner og regioner skal få muligheten til å bli med på å finansiere ladestasjoner på deres egne arealer, men de vil bare kunne gjøre det der markedet selv ikke klarer å sørge for at det blir bygget ut hurtigladere:

«Det kan både være i dele af en by eller ude i landdistrikter. Kommunal medfinansiering bliver mulig inden for nogle klare rammer og gælder indtil videre frem til og med 2024», skriver Transportministeriet.

Det nye lovverket forventes å tre i kraft 1. april til neste år.

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp.
Gjør som over 100 000 andre elbilister!